دلایل خاموش و روشن شدن مکرر پمپ آب

دلایل خاموش و روشن شدن مکرر پمپ آب

خاموش و روشن شدن پمپ آب به صورت مکرر و پیاپی می‌تواند بسیار نگران کننده باشد. البته در بسیاری از موراد، این اتفاق نشانه‌ای از خرابی در سایر قطعات جانبی پمپ و یا وجود مشکل در ساختار لوله کشی ساختمان است.

اگر می‌خواهید از دلایل قطع و وصل شدن پیاپی پمپ آب آگاه شوید و روش رفع هر یک از این مشکلات را یاد بگیرید توصیه می‌شود این مطلب که توسط تیم تعمیر پمپ آب شرکت فنی و مهندسی تهویه گستر راگا نوشته شد است را مطالعه کنید.

آیا می‌دانید علل خاموش و روشن شدن پیاپی پمپ آب خانگی چیست؟

از آنجایی که پمپ‌ها یکی از تجهیزات مهم و کاربردی به شما می‌روند و در تامین آسایش و رفاه ساکنین یک ساختمان نقش مهمی دارند، بهتر است در دوره‌های زمانی مشخصی به رسیدگی و سرویس آنها بپردازید. اگر شما هم جهت پمپاژ بهتر و افزایش قدرت و شدت آب مصرفی ساختمان خود از این وسیله استفاده می‌کنید، ممکن است برایتان پیش آمده باشد که گاهی پمپ به صورت مکرر خاموش و روشن شود. در این بخش به بررسی دلایل خاموش و روشن شدن پمپ آب می‌پردازیم که شامل موارد زیر می‌شوند:

علل خاموش و روشن شدن پمپ

عدم تنظیم صحیح پرشر سوئیچ

یکی از قطعات مهم به کار رفته در پمپ آب، پرشر سوئیچ می‌باشد که یک قطعه مکانیکی است و این وظیفه را بر عهده دارد که اگر فشار وارد شده به دستگاه از حد مشخصی بیشتر یا کمتر شد، سیستم را روشن یا خاموش کند. در صورتی که پرشر سوئیچ تنظیم نباشد، دستگاه با وجود کوچک‌ترین اختلاف فشاری روشن و خاموش می‌شود. بنابراین بهتر است با تنظیم کردن میزان فشار حداقلی و حداکثری پرشر سوئیچ، این مشکل را رفع نمایید و از خاموش و روشن شدن پمپ آب جلوگیری کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رفع این مشکل می‌توانید مقاله تعمیر پرشر سوئیچ را مطالعه کنید.

خرابی ست کنترل پمپ

خرابی ست کنترل پمپ یکی دیگر از علل روشن و خاموش شدن مداوم پمپ آب است. این وسیله نقش تنظیم کننده فشار آب را بر عهده دارد و عملکرد اشتباه آن می‌تواند باعث خاموش و روشن شدن‌های پیاپی پمپ شود. اگر مشکل از ست کنترل پمپ باشد، بهتر است به کمک یک تعمیرکار متخصص به تنظیم مجدد آن بپردازید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد رفع خرابی‌های این قطعه می‌توانید به مطلب تعمیر اتومات پمپ آب مراجعه کنید.

ورود هوا به مدار و نیاز به هواگیری؛ علت خاموش و روشن شدن پمپ آب

هنگام نصب پمپ به صورت تخصصی یک مخزن آب برای عملکرد بهتر آن تعبیه می‌کنند، که ممکن است این مخزن در برخی از زمان‌های خاص که به علت مصرف بالای آب فشار آن کم است، خالی شود. هنگامی که این مخزن خالی باشد به جای آب، هوا به داخل پمپ کشیده می‌شود و بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی در بخش جلویی پروانه هوا جمع شده و از آنجا وارد لوله‌ها می‌شود. با راه پیدا کردن هوا به داخل، لوله‌ها بر اثر فشار شروع به سر و صدا می‌کنند که این امر در نهایت منجر به سوختگی سیم پیچی، نشتی سیل و… خواهد شد.

استفاده از پمپ با توان بالا

استفاده از پمپ با توان بیش از حد نیاز

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در زمان خرید پمپ باید به آن دقت کنید، ظرفیت آن است. توصیه ما این است که حتما پیش از خرید از یک کارشناس جهت داشتن انتخاب درست کمک بگیرید، چرا که ظرفیت پمپ باید براساس فاکتورهایی مانند؛ تعداد واحدها و طبقات، تعداد زانوها، تعدادشیرهای به کار رفته در ساختمان و دبی مشخص شود. در صورتی که توان و قدرت پمپ انتخابی بیشتر از حد نیاز باشد، با بروز کم‌ترین میزان افت فشاری تلاش می‌کند آن را برطرف کند و در نهایت همین امر سبب خاموش و روشن شدن مکرر پمپ و خراب شدن لوله‌ها و سایر قطعات خواهد شد.

ایجاد نشتی آب در سیستم لوله‌کشی پمپ

وجود نشتی یکی دیگر از عواملی است که سبب خاموش و روشن شدن پمپ آب می‌شود؛ این عامل می‌تواند در همه سیستم‌ها باعث ایجاد اخلال شود. در برخی مواقع ممکن است این نشتی به حدی کوچک باشد که نتوان به راحتی آن را دید اما می‌تواند منجر به افت فشار شدیدی شود.

عدم نصب شیر یک طرفه در مسیر برگشت آب و خرابی آن

شیر یک طرفه یکی از قطعات به کار رفته در سیستم پمپ است که وظیفه دارد از برگشت آب پمپاژ شده به محفظه داخل پمپ جلوگیری کند. عدم نصب و وجود شیر یک طرفه در سیستم باعث می‌شود که آب به پمپ بازگردد و در نهایت پمپ دوباره روشن شود؛ این امر سبب می‌شود که پمپ به صورت مکرر خاموش و روشن شود و در نهایت منجر به خرابی‌های اساسی‌تر شود. در صورت خراب شدن این قطعه ممکن است آبی که با فشار پمپاژ شده است، نتواند از شیر عبور کند و باعث خاموش و روشن شدن پمپ آب شود.

خرابی مخزن تحت فشار؛ علت دیگر خاموش و روشن شدن پمپ آب

مخزن تحت فشار از دیگر قسمت‌هایی است که در صورت خرابی نقش موثری را در خاموش و روشن شدن مکرر پمپ آب ایفا می‌کند که برخی از این مشکلات شامل نشتی مخزن، عدم وجود حجم مورد نیاز و… می‌شود. مخزن تحت فشار وظیفه جلوگیری از احتمال افت فشار و فراهم کردن فشار از بین رفته در آب را عهده‌دار می‌باشند.

تعمیرکار ماهر پمپ آب

اهمیت تعمیر مشکل خاموش و روشن شدن پمپ آب توسط افراد ماهر

توصیه کارشناسان ما به شما عزیزان این است که حتما برای تعمیرات پمپ، به افراد ماهر و باتجربه مراجعه کنید چرا که در صورت سپردن این کار به افراد مبتدی و غیرحرفه‌ای، نه تنها مشکل به وجود آمده حل نمی‌شود بلکه ممکن است خرابی‌های بیشتری هم به بار بیاید. اگر به دنبال تعمیرکار حرفه‌ای می‌گردید، می‌توانید جهت تعمیر خرابی‌های حاصل از خاموش و روشن شدن پمپ آب به صورت مکرر با کارشناسان ما تماس گرفته و از خدمات این مجموعه بهره‌مند شوید.

خدمات مرتبط: تعمیر پمپ آب خانگی

مقاله مرتبط: تعمیر پمپ آب تاسیسات

آرزو نیاسری
کارشناس سیستم های تهویه متبوع


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×