آشنایی با بوبین شیر برقی

آشنایی با بوبین شیر برقی

شیرهای برقی در انواع متفاوتی تولید میشوند و کاربردهای متنوع و فراوانی دارند. این شیرها از دو بخش اصلی بدنه و بوبین شیر برقی تشکیل شده اند. در واقع بوبین ها آهنربای مغناطیسی هستند که به کمک آن ها جریان سیال کنترل و تنظیم می شود. در این مقاله می خواهیم درباره شیربرقی و بوبین شیر برقی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

شیر برقی برای عملکرد بهتر خود، نیاز به قطعه ای دارد که توان و بازده آن را بالا ببرد. این قطعه در شیرهای برقی، بوبین نام دارد. پیش از توضیح و معرفی بوبین به ارائه تعریفی از شیر برقی و طرز کار آن می پردازیم.

شیر برقی چیست؟

شیر برقی وسیله ای است که با به کارگیری از برق و همچنین نیروی مغناطیسی کار می کند. این وسیله در فرآیند طراحی مدار فرمان این امکان را برای ما فراهم می آورد که بتوانیم تنظیم عبور و گذشتن یا عدم عبور سیالات را به دست گیریم و آن را کنترل کنیم. ما می توانیم با استفاده و نصب میکروسوئیچ ها و تایمرها اجازه بسته یا باز شدن آن را برای هدفی که در نظر داریم، دهیم.

شیر برقی از یک سیم پیچ تشکیل شده است که حول محوریت یک هسته آهنی پیچیده شده و با عبور جریان الکتریسیته از آن، یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند. میدان مغناطیسی ایجاد شده سبب حرکت هسته به صورت خطی می شود و به این ترتیب انرژی الکتریکی به حرکت خطی تبدیل می شود.

شیر برقی وسیله ای است که  انرژی الکترومغناطیسی را به مکانیکی تبدیل می کند.

اجزای سازنده شیر برقی

سلونوئید

شیر برقی از دو بخش اصلی تشکیل شده است. سلونوئید یا همان بوبین شیر برقی، یکی از اجزای به کار رفته در شیر برقی است که قسمت الکتریکی دستگاه را بر عهده دارد و با بهره گیری از انرژی الکتریسیته و مغناطیسی کردن هسته سیم پیچ به کار رفته در دستگاه، مجوز عبور یا عدم عبور مایعات و سیالات را می دهد.

بوبین شیر برقی خود به تنهایی از سه بخش سیم پیچ، قاب و سنبه ای از جنس فولاد تشکیل شده است و در ساختار خود دارای یک قاب محافظ است که محافظت این دستگاه را در برابر عناصری مانند آب و گرد و خاک عهده دار می باشد.

اکچویتر یا عملگر

از عملگر یا اکچویتر در شرایطی استفاده می شود که پرسنل حاضر در محیط به دلیل بزرگ بودن ابعاد شیر برقی قادر به باز و بسته کردن این وسیله نباشند. این قطعات دارای سه نوع الکتریکی، نیوماتیکی و هیدرولیکی هستند که پرکاربرد ترین نوع آن ها، نیوماتیکی می باشد.

از مزایای این عملگرها می توان به ذکر این نکته پرداخت که آن ها ضد اشتعال و ضد انفجار هستند و به همین دلیل است که می توان از آن ها در محیط های خطرناکی که قابلیت اشتعال در آن ها بالا است، با خیال راحت استفاده نمود.

نحوه عملکرد بوبین شیر برقی چگونه است؟

نقش اصلی بوبین شیر برقی تبدیل انرژی الکترومغناطیسی به انرژی مکانیکی است. این قطعه جهت به انجام رساندن این وظیفه در ساختار خود دارای سیم پیچی هایی می باشد که در هنگام اتصال جریان الکتریسیته، این سیم پیچ ها مجهز به خاصیت مغناطیسی شده و در نهایت تبدیل به یک آهنربای مغناطیسی می شوند. جهت جلوگیری از عبور سیالات، سدی از جنس آهن در داخل شیر برقی تعبیه شده است که با ایجاد میدان مغناطیسی تیغه مرکزی به سمت بالا کشیده می شود و بسته به نوع شیر برقی باعث عبور یا عدم عبور جریان سیالات خواهد شد.

نقش اصلی بوبین شیر برقی تبدیل انرژی الکترومغناطیسی به نیروی مکانیکی است.

اجزای به کار رفته در بوبین شیر برقی کدامند؟

بوبین ها شامل قطعاتی هستند که هر کدام از آن ها جهت عملکرد کلی دستگاه وظایفی را بر عهده دارند که در این قسمت به توضیح هریک می پردازیم.

بدنه

بدنه بوبین به طور معمول از فولاد ساخته می شود که وظیفه محافظت از آن در برابر گرد و غبار و آب را بر عهده دارد و آن را قاب بوببین هم می گویند. این قسمت از بوبین با روی هم قرار گرفتن ورقه های فولادی ساخته می شود و هنگامی که جریان الکتریسیته در سیم پیچ وارد می شود، بدنه به خاصیت مغناطیسی مجهز شده و سبب جذب شدن سمبه و گردش آن در شیر برقی می شود.

سیم پیچ بوبین شیر برقی

قدرت و توان شیر برقی با تعداد دورهای سیم پیچ های بوبین، رابطه مستقیم دارد؛ به این صورت که هر قدر تعداد دورهای سیم پیچ بیشتر باشد، جریان الکترومغناطیسی تولید شده قوی تر و در نتیجه توان شیر برقی نیز بیشتر خواهد بود. به دلیل رسانا بودن مس و کابردهای متفاوتی که در صنعت الکتریسیته دارد، جنس سیم پیچ ها هم غالبا از فلز مس می باشد.

سمبه

وظیفه سمبه بوبین قطع و وصل نمون گردش سیال در شیرهای برقی می باشد. در صورتی که شیر از نوع بسته باشد، جریان الکتریکی به دو سر سیم وارد نمی شود و سمبه که به آن پیستون نیز گفته می شود در جایگاه خود قرار گرفته و از عبور جریان سیال جلوگیری می کند اما در صورتی که جریان الکتریکی به سیم چین وارد شود، بدنه به آهنربای الکتریکی تبدیل و سبب کشیده شدن سمبه به سمت خود می شود و بسته به میزان جریان الکتریکی ورودی، سمبه به همان میزان به بوبین نزدیک خواهد شد.

فنر بوبین شیر برقی

هنگام قطع جریان برق، جهت بازگرداندن سمبه در جای خود از یک فنر استفاده می شود. در این حالت فنر در پشت سمبه قرار می گیرد و هنگامی که بوبین از حالت مغناطیسی خود خارج می شود، سمبه را به جایگاه اصلی خود برمی گرداند.

آشنایی با انواع بوبین شیرهای برقی

شیرهای برقی را می توان به دو دسته شیرهای برقی با بوئین سرهم و بوئین جدا تقسیم بندی کرد.

شیرهای برقی بوبین سرهم

منظور از شیرهای برقی بوبین سرهم شیرهایی است که بوبین آنها به صورت سرهم طراحی شده و روی شیر قرار گرفته است. در شرایطی که بوبین به شکل سرهم قرار گرفته باشد، هنگامی که دچار مشکل شود ناچار به باز کردن شیر به طور کامل می شویم.

شیرهای برقی بوبین جدا

متداول ترین شکل قرارگیری و طراحی شیرها، قرار گرفتن بوبین خارج از ساختمان شیر برقی است. به طور معمول این دو قسمت به شکل مجزا ساخته شده و سپس بر روی هم نصب می شوند. امتیازی که این نوع از طراحی بوبین ها در مقایسه با بوبین های سرهم دارد این است که در صورت بروز مشکل در نحوه عملکرد و طرز کار آنها دیگر نیاز به باز نمودن کل شیر برقی نیست و می توان به راحتی بوبین را از ساختمان شیر جدا نمود.

بوبین ها در دو نوع سرهم و جدا تولید می شوند.

اهمیت نصب و تعمیر شیرهای برقی

نصب و تعمیر شیرهای برقی یکی از مواردی است که باید به دقت انجام پذیرد. در صورت بروز مشکل در نحوه عملکرد بوبین شیرهای برقی بهتر است تعمیر و سرویس آن را به دست افراد حرفه ای بسپارید. شرکت فنی و مهندسی تهویه گستر راگا برای خدمت رسانی به شما عزیزان علاوه بر بهره گیری از افراد متخصص، آماده خدمت رسانی در تمامی روزهای هفته و ساعات شبانه روز می باشد.

آرزو نیاسری
کارشناس سیستم های تهویه متبوع


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×