آموزش کامل چگونگی تنظیم فشار پمپ آب خانگی

آموزش کامل چگونگی تنظیم فشار پمپ آب خانگی

دقت داشته باشید که آبی که به صورت نرمال وارد ساختمان می‌شود، در ابتدا بدون فشار است. شاید در این قسمت برای شما هم سوال پیش بیاید که چطور ممکن است بدون فشار، آب وارد ساختمان می‌شود! باید بگوییم که حرکت آب در سیستم‌های لوله‌کشی با کمک نیروی حاصل از گرانش و یا پمپ آب دارای فشار اتفاق می‌افتد. همانطور که می‌دانید، عدم استفاده از پمپ‌های آب خانگی در طولانی مدت موجب کاهش سطح فشار آن‌ها می‌شود. کاهش و یا افزایش فشار آب به صورت کلی می‌تواند مشکلات جدی را برای ساکنین ساختمان به وجود بیاورد؛ به همین دلیل در این مقاله به مراحل تنظیم فشار پمپ آب و تشخیص زمان مناسب برای این کار در فرایند تعمیر پمپ آب می‌پردازیم.

نحوه تنظیم فشار پمپ آب خانگی چگونه است؟

احتمالا برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چگونه می‌توانید خودتان به تنهایی پمپ آب خانگی‌تان را تنظیم کنید. در این قسمت مراحل کامل آموزش این کار را بیان کرده‌ایم. شما می‌توانید در طی چهار مرحله اقدام به تنظیم فشار پمپ آب خانگی خود کنید. در ادامه هر یک از این مراحل را به صورت ساده و روان توضیح می‌دهیم:

تنظیم فشار پمپ آب

مرحله اول

در ابتدا برای حفظ امنیت و جلوگیری از خطرات احتمالی، اتصال پمپ آب خانگی به برق را قطع کنید.دقت داشته باشید که در صورت متصل بودن سیستم به برق، خطر برق گرفتگی وجود دارد و ممکن است منجر به خسارت‌های مالی و جانی جبران ناپذیری شود.

مرحله دوم

بعد از اطمینان از خاموش شدن دستگاه نوبت به برداشتن درپوش است، برای انجام این کار باید تمامی پیچ‌های موجود بر روی بدنه ست کنترل فشار یا سوییچ کنترل را با استفاده از پیچ گوشتی باز کنید. در نظر داشته باشید که برای جلوگیری از آسیب رسیدن به پیچ‌های روی بدنه، پیچ گوشتی مناسبی را انتخاب کنید.

مرحله سوم

در صورتی که ست کنترل فشار در دستگاه فقط دارای یک عدد پیچ تنظیم فشار باشد؛ باید از همان پیچ برای تغییر Cut-off و Cut-on و یا همان قطع و وصل فشار پمپ استفاده کنید.

توجه داشته باشید که میزان تغییر فشار به میزان 2/1 تا 2 بار به اندازه هر دفعه پیچاندن پیچ تنظیم بستگی دارد. یعنی در این موقعیت باید پیچ تنظیم را در جهت عقربه‌های ساعت چرخانده تا فشار پمپ آب برای حالت قطع و وصل پمپ، افزایش یابد. بر عکس این عمل، اگر پیچ تنظیم را بر خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید، فشار پمپ آب خانگی برای حالت قطع و وصل، کاهش می‌یابد.

تنظیم فشار ست کنترل های دارای دو پیچ

تنظیم فشار در ست کنترل‌های دارای دو عدد پیج تنظیم فشار، کمی متفاوت‌تر انجام می‌شود. به این صورت که میزان فشار حالت قطع و وصل پمپ آب خانگی توسط پیچ تنظیمی که دارای فنر بزرگ‌تری است، تنظیم می‌شود.

در حقیقت، در این مدل هم مشابه مدل قبلی، چرخاندن پیچ تنظیم در جهت عقربه‌های ساعت موجب افزایش فشار پمپ آب شده و با چرخاندن این پیچ در خلاف جهت عقربه‌های ساعت، فشار پمپ آب خانگی کاهش پیدا می‌کند.

نقش پیچ تنظیم دارای فنر کوچک‌تر چیست؟!

این پیچ کوچک وظیفه کنترل اختلاف فشار و یا همان دلتای فشار در پمپ آب خانگی را بر عهده دارد. با چرخاندن این پیچ در جهت عقربه‌های ساعت می‌توانید میزان فشار Cut-off یا همان قطع پمپ آب را بالا ببرید. دقت کنید که به هیچ عنوان میزان فشار Cut-off را از میزان فشار Cut-on کم‌تر تنظیم نکنید.

عدم توجه به این نکته موجب وارد شدن پمپ آب به چرخه کار بدون توقف خواهد شد. در این حالت به دلیل مداوم کار کردن، فشار‌ها و آسیب‌های زیادی متوجه پمپ آب خواهد شد. دقت داشته باشید که میزان فشار قطع یا همان Cut-off نباید بیشتر از 6 و میزان فشار وصل یا Cut-on نباید کم‌تر از 2 باشد.

مرحله چهارم

در مرحله آخر می‌توانید میزان فشار تنظیم شده در پمپ آب خانگی را با روشن کردن پمپ آب امتحان کنید. توجه داشته باشید که قبل از روشن کردن پمپ حتما درپوش ست کنترل را در جای خود قرار داده و پیچ های آن را ببندید.

پس از آن می‌توانید با باز کردن شیر آب در ساختمان، میزان فشار قطع و وصل پمپ آب را در فشارسنج پمپ مشاهده کنید. اگر با انجام تمامی مراحل ذکر شده باز هم میزان فشار آب طبق میل شما نبود، بهتر است از یک سرویس‌کار ماهر و با تجربه برای تنظیم فشار پمپ آب کمک بگیرید.

زمان مناسب تنظیم فشار پمپ

چه زمان هایی باید به تظیم فشار پمپ آب خانگی پرداخت؟

دقت داشته باشید که تنظیمات کارخانه‌ای روی پمپ آب معمولا برای منزل، فشار کافی را تامین نمی‌کند. ساکنین خانه‌های ساخته شده در ارتفاعات و یا حتی واحدهای موجود در طبقات بالایی ساختمان جهت استفاده از آب حتما باید به تنظیم فشار پمپ آب منزل خود بپپردازند. توجه داشته باشید که فشار پایین آب خروجی از دوش و یا شیرآلات آب نشان‌دهنده تنظیم نبودن دستگاه پمپ می‌باشد. شما عزیزان می‌توانید از روی نشانه‌ها و علائم خاصی تنظیم نبودن فشار در پمپ آب را تشخیص دهید. این نشانه‌ها و علائم به شرح زیر می‌باشند:

  • کار کردن مداوم پمپ آب حتی در مواقعی که شیر آب باز نمی‌باشد.
  • خاموش و روشن شدن مکرر پمپ آب

اهمیت بهره‌مندی از شرکت‌های معتبر جهت سرویس و تنظیم فشار پمپ آب

با توجه به نکات و مراحل ذکر شده می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن، اقدام به تنظیم فشار پمپ آب خانگی کنید. باز هم تکرار می‌کنیم که قبل از انجام این کار، حتما اتصال پمپ به برق را قطع کنید. عدم توجه به این نکته می‌تواند خطرهای جدی شما را تهدید کند. به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی حاصل از انجام اینکار، توصیه می‌کنیم که حتما از کارشناسان باتجربه‌ای کمک بگیرید که دانش و تخصص کافی در این زمینه را در اختیار دارند.

آموزش تنظیم فشار پمپ آب

در صورت تمایل به دریافت خدمات تهویه گستر راگا در زمینه سرویس و تنظیمات فشار پمپ آب چه باید بکنید؟

در صورتی که مایل به دریافت خدمات از مجموعه ما هستید می‌توانید از دو طریق اقدام نمایید؛ روش اول تکمیل فرم درخواست سفارش و روش دوم تماس با یکی از شماره تلفن‌های موجود در صفحه وب سایت مجموعه می‌باشد. بعد از دریافت اطلاعات مورد نیاز، کارشناسان ما نزدیک‌ترین تعمیرکار را به آدرس ارسالی فرستاده تا بعد از انجام بررسی‌های مورد نیاز به تنظیم فشار پمپ آب خانگی بپردازند. لازم است بدانید که تعمیرکاران اعزامی مجموعه ما، بعد از اتمام کار ضمانت نامه‌ای را جهت تضمین خدمات انجام شده به شما مشتریان عزیز ارائه می‌دهند.

آرزو نیاسری
کارشناس سیستم های تهویه متبوع


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×