چطور می‌توان سر و صدای پمپ آب را کاهش داد؟

چطور می‌توان سر و صدای پمپ آب را کاهش داد؟

امروزه افراد زیادی برای تامین فشار آب مورد نیاز، مجبور به استفاده از پمپ آب خانگی می‌باشند. پمپ‌های آب خانگی در طی مدتی، به دلایل مختلف صداهای ناهنجاری تولید می‌کنند. این صدا‌ها گاهاً انقدر بلند است که موجب آزار و اذیت ساکنین می‌شوند. اگر شما هم با سر و صدای پمپ آب دست و پنجه نرم می‌کنید، با ما همراه باشید تا با دلایل و روش‌های کاهش سر و صدای پمپ آب آشنا شوید.

ضمناً اگر می‌خواهید یکی از تعمیرکاران ما این مشکل پمپ شما را رفع کند، می‌توانید از صفحه تعمیر پمپ آب دیدن کنید.

 

موارد مهمی که در زمان نصب برای کاهش صدای پمپ آب باید به آن‌ها توجه داشته باشید!

برای جلوگیری و کاهش سر و صدای پمپ باید در زمان نصب پمپ، مواردی را در نظر بگیرید. در ادامه به صورت مختصر این موارد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • مکان نصب پمپ آب و تانکر را ترجیحا دورتر از دیوار منزل و یا مکان استراحت خود انتخاب کنید.
  • سطح محیط مورد نظر صاف و بدون ناهمواری باشد.
  • جهت کاهش صدای پمپ آب حتما برای پمپ از تکیه‌گاه و اتصالات استاندارد استفاده کنید.
  • محیط مورد نظر برای نصب پمپ را عایق‌بندی کنید.
  • سرویس دوره ای و بازدید فصلی پمپ آب خانگی را جدی بگیرید.

کاهش صدای پمپ ساختمان

نکته: اگر در گذشته این مشکل وجود نداشته و به صورت ناگهانی سر و صدای پمپ آب بلند و آزاردهنده شده، قطعا دستگاه یک مشکل فنی و مکانیکی پیدا کرده است. به همین دلیل بهتر است قبل از هر اقدامی، با کمک یک تعمیرکار خوب و حرفه‌ای، پمپ آب خانگی خود را عیب‌یابی کنید.

در صورت نیاز به سرویس و تعمیر پمپ آب می‌توانید از خدمات تخصصی مجموعه ما بهره‌مند شوید. برای انجام اینکار کافی است با یکی از شماره تلفن‌های درج شده در سایت تماس بگیرید. اگر صدای پمپ آب از همان ابتدای نصب بلند و آزاردهنده بوده، این مشکل مربوط به نوع پمپ است. در این مواقع برای کاهش صدا می‌توانید از عایق‌های صوتی استفاده کرده و یا اقدام به تعویض پمپ آب نمایید.


تماس(02155957723)

 

دلایل سرو صدای پمپ آب خانگی چیست؟

وجود سر و صدا همیشه باعث از بین رفتن آسایش ساکنین یک واحد می‌شود. اصلی‌ترین و رایج‌ترین دلایل سر و صدای زیاد و ناهنجار پمپ آب خانگی به شرح زیر می‌باشد:

  • کیفیت پایین دستگاه سبب سر و صدای پمپ آب می‌شود
  • وجود ناهمواری در محل نصب پمپ
  • ارتعاشات حاصل از موتور و پمپ
  • صدای محرک پمپ (تجهیزات مربوط به انتقال نیرو)
  • بروز مشکلات در اجزاء هیدرولیکی داخل پمپ
  • سایر مواردی همچون: لوله کشی، محیط و …

کم کردن صدای پمپ آب

روش‌های کاهش صدای پمپ آب خانگی کدامند؟

در ابتدا باید خاطرنشان کنیم که اگر پمپ آب خانگی شما قدیمی و یا بی‌کیفیت باشد، برای کاهش صدای آن راه حلی وجود ندارد. البته در برخی مواقع برای کاهش صدای پمپ‌های قدیمی، آن‌ها را در محفظه‌هایی قرار می‌دهند که از لحاظ تخصصی راه حل درست و عاقلانه‌ای نیست. روش‌های کاهش صدای پمپ‌های آب خانگی به شرح زیر می‌باشد:

مناسب بودن محل قرارگیری جهت کاهش صدای پمپ آب

همانطور که اشاره شد، محل قرارگیری پمپ یکی از نکات مهمی است که در زمان نصب باید به آن توجه شود. عدم توجه به این مسئله موجب لرزش و تولید سر و صدای زیادی می‌شود؛ برای جلوگیری از این مشکل و کم کردن سر و صدای پمپ آب، بهتر است پمپ آب را روی یک سطح بتنی نصب کنید. پیش از انجام هر کاری حتما از صاف بودن سطح و نصب صحیح پمپ اطمینان حاصل کنید به این ترتیب میزان صدا به طرز چشمگیر و قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

جلوگیری از لرزش پمپ

امکان لرزش و ایجاد سر و صدا در پمپ‌های نصب شده بر روی دیوار و یا کف به میزان بیشتری وجود دارد، در این مواقع ارتعاش پمپ آب بر روی دیوار و یا کف، موجب تولید سر و صدای زیادی می‌شود. برای رفع این مشکل و کاهش صدای پمپ آب، باید اقدام به ثابت و فیکس کردن پمپ آب بر روی محل نصب شده کنید.

استفاده از عایق‌های صوتی مقاوم و مناسب؛ راه‌حل کم کردن صدای پمپ آب

عایق‌های صوتی، پوشش‌هایی هستند که بر روی دیوار ها، کف و سقف محیط مورد نظر برای نصب پمپ استفاده می‌شوند. این پوشش‌ها تا حد بسیار زیادی می‌توانند به کم شدن صدای آزاردهنده پمپ آب کمک کنند. عایق‌های صوتی معمولا از جنس فوم بوده و نوع روکش چسب دار آن، از بهترین و به روزترین عایق‌ها می‌باشند.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که عایق‌ها دارای انواع مختلفی بوده و انتخاب از بین آن‌ها باید با توجه به مواد و مصالح ساختمانی به کار رفته در اطراف پمپ آب صورت بگیرد.

بعضی از عایق‌های صوتی تک رو و بعضی از آن‌ها به صورت دو رو می‌باشند که نوع دو روی آن‌ها معمولا برای بین دیوارها کاربردی بوده و به دلیل وجود چسب، به راحتی روی دیوارهای اطراف پمپ نصب می‌شوند. برای آشنایی بهتر، در ادامه انواع عایق‌های مورد استفاده برای کاهش صدای پمپ آب را معرفی خواهیم کرد. مراحل دقیق چگونه یک پمپ آب را عایق کنیم در صفحه soundproofcentral آمده است.

انواع مختلف عایق صوتی جهت کاهش سر و صداهای پمپ آب خانگی

  • عایق‌های صوتی ساده
  • عایق‌های صوتی شانه تخم مرغی
  • عایق‌های صوتی دو طرفه (دارای یک طرف چسب دار)
  • عایق‌های صوتی لوله ای (برای پوشش لوله)
  • فوم‌های صوتی ساده پلی اتیلن
  • پنل‌های صوتی پلی یورتان

سر و صدای پمپ آب

تعمیر و نگهداری مناسب سبب کاهش صدای پمپ آب می‌شود!

همانطور که در قبل هم اشاره شد؛ اگر صدای پمپ آب خانگی شما از زمان نصب بلند و آزاردهنده نبوده و در طول مدت زمان با آن ممواجه شده‌اید، قطعا علت آن بروز مشکلات فنی میباشد. به همین دلیل قبل از اقدام به عایق کاری و یا هر اقدام دیگری، باید مشکل را به کمک یک کارشناس شناسایی کرده و رفع کنید.

از اقدامات و کارهای مهم در زمان سرویس پمپ آب می‌توان به تعویض قطعات خراب شده با قطعات جدید و باکیفیت، روغن‌کاری قطعات، سفت کردن قطعات و پیچ‌های شل شده اشاره داشت. با نگهداری درست از پمپ آب علاوه‌ بر کاهش صدا، طول عمر مفید آن نیز افزایش می‌یابد.

در صورت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید به صفحه تعمیر پمپ آب سختمان و تعمیر پمپ آب موتورخانه مراجعه کنید.

water-pump-maintenance

وجود ذرات ناخالص در پروانه‌ها؛ علت دیگر صدای پمپ آب

پروانه‌ها یکی از آسیب‌پذیرترین بخش‌های موجود در پمپ می‌باشند. گیرکردن شیء خارجی(گرد و غبار، شن، ماسه و …)، خوردگی و آسیب دیدن پروانه‌ها، یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین دلایل سر و صدای زیاد در پمپ‌های آب خانگی می‌باشد.

برای جلوگیری از ورود هر نوع شیء خارجی و افزایش طول عمر پروانه‌ها می‌توانید از یک فیلتر مناسب در ورودی پمپ آب استفاده کنید.

سر و صدای پمپ آب

تعویض پمپ قدیمی؛ آخرین راهکار کاهش دادن سر و صدای پمپ آب

در صورت عدم نتیجه از تمام نکات و راه حل‌های ذکر شده، بهتر است به فکر تعویض پمپ آب خانگی خود باشید. پمپ آب خانگی در انواع مختلفی تولید و به بازار ارائه شده است. برخی از این پمپ‌ها به صورت کلی دارای صدای کمی می‌باشند، اما بسیاری از آن‌ها دارای ظرفیت محدودی بوده و بعضا قادر به تامین فشار آب مورد نیاز نمی‌باشند. در نظر داشته باشید که برای یافتن پمپ مناسب باید به متراژ و تعداد طبقات موجود در ساختمان توجه داشته باشید.

شما عزیزان می‌توانید در صورت بروز مشکل در پمپ جهت کم کردن سر و صدای پمپ آب خانگی خود، به کمک یک تعمیرکار متخصص هر یک از موارد گفته شده در این مقاله را بررسی کرده و بعد از یافتن منبع مشکل، به رفع آن بپردازید.

آرزو نیاسری
کارشناس سیستم های تهویه متبوع


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×