دبی پمپ آب چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

دبی پمپ آب چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

معمولا در زمان انتخاب و خریداری پمپ با دو اصطلاح هد و دبی پمپ مواجه می‌شوید. کسب اطلاعات در مورد این دو اصطلاح می‌تواند در انتخاب پمپ خانگی مطلوب و متناسب با ساختمان کمک‌های زیادی کند. همانطور که می‌دانید، هدف از خرید پمپ آب، تامین فشار مورد نیاز در ساختمان، به خصوص در طبقه‌های بالاتر می‌باشد.

با توجه به هد و دبی پمپ آب خانگی، میتوانید از مشکلات مختلفی نظیر: کاهش و افزایش فشار آب، نشتی لوله و ترکیدگی آن و نیاز مداوم به تعمیر پمپ آب جلوگیری کنید. در ادامه نکات و موارد مهمی در زمینه دبی پمپ آب خانگی و رابطه آن با هد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

آیا می‌دانید منظور از دبی پمپ آب چیست؟

دبی پمپ آب در حقیقت همان حجم یا مقداری از مایع است که به وسیله پمپ آب در واحد زمان جا به جا می‌شود. واحد این مقیاس بر اساس متر بر ثانیه و یا گالن بر ساعت محاسبه شده و حرف Q علامت اختصاری آن است. به زبانی ساده‌تر، دبی پمپ آب در واقع نشان‌دهنده مقدار حجم مایعی (آب) است که می‌تواند در واحد زمان مشخص، توسط پمپ در کل سیستم پمپاژ و جا به جا شود.

میزان حجم آب یا دبی پمپ

به چه دلیل دبی پمپ آب از اهمیت بالایی برخوردار است؟

دبی پمپ آب خانگی اهمیت زیادی دارد؛ چرا که حجم پمپ باید با میزان حجم آب مورد نیاز برای کل سیستم لوله‌کشی ساختمان تناسب داشته باشد و در صورت عدم توجه به این نکته، دستگاه پمپ نمی‌تواند کارایی لازم و مطلوبی داشته باشد. برای مثال، اگر مقدار دبی پمپ آب بیش از حد نیاز باشد، فشار آب درون لوله‌ها افزایش یافته و موجب بروز مشکلاتی همچون نشتی و گاها ترکیدگی لوله آب می‌شود. از دیگر معایب و مشکلات استفاده از پمپ آب در دبی بالاتر از حد نیاز، می‌توان به افزایش هزینه‌ها و هدر رفت انرژی هم اشاره داشت.

نقطه مقابل مثال ذکر شده زمانی است که هنگام استفاده از پمپ آب خانگی با میزان دبی پایین‌تر از حد نیاز، علاوه‌بر کاهش فشار آب، شاهد مداوم کار کردن و روشن شدن پمپ خواهیم بود. پمپ در این مواقع برای رفع نیاز فشار آب دائما کار می‌کند که این امر در نهایت منجر به کاهش طول عمر مفید آن می‌شود.

به همین دلیل در زمان انتخاب و خرید، حتما باید دبی پمپ آب را با توجه به نیاز ساختمان در نظر بگیرید. بنابراین برای جلوگیری از مشکلات و خسارت‌های مختلف، به هیچ عنوان از پمپ‌هایی با دبی نامشخص استفاده نکنید. برخی از افراد به اشتباه بالا بودن دبی پمپ را به حساب خوب و مناسب بودن پمپ می‌گذارند. در صورتی که  این باور کاملا اشتباه و غلط است؛ چرا که میزان دبی با نیاز ساختمان رابطه مستقیم دارد.

نحوه محاسبه دبی پمپ

ارتباط هد و دبی پمپ آب چیست؟

احتمالا تا این لحظه این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که دبی و هد چه ربطی به هم دارند؛ در پاسخ به این سوال باید گفت دبی و هد پمپ آب با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند. به این صورت که هر چقدر هد پمپ بالاتر باشد، دبی پمپ آب یا میزان پمپاژ آب در آن کم‌تر می‌شود. از طرفی بالاتر بودن دبی، موجب کاهش قدرت پمپاژ آب در سیستم لوله‌کشی می‌شود؛ به همین دلیل این دو را هیچ وقت مانند دو مولفه جداگانه در نظر نگیرید.

کارخانه‌های تولید‌کننده پمپ آب برای رفع مشکلات ذکر شده، پمپ‌های مختلفی را برای ساختمان‌ها ارائه کرده‌اند. به این ترتیب افراد می‌توانند با توجه به ساختمان و مقدار آب مصرفی مورد نیاز، اقدام به تهیه پمپ آب خانگی مناسب کنند.

دبی پمپ آب خانگی

دبی پمپ آب مورد نیاز ساختمان چگونه محاسبه می‌شود؟

همانطور که در ابتدا اشاره شد، دبی پمپ به معنای میزان حجم آبی که در واحد زمان از دهانه خروجی پمپ پمپاژ می‌شود، است. شما می‌توانید برای محاسبه مقدار دبی پمپ مورد نیاز از پارامترهایی مانند تعداد حمام و تعداد افراد موجود در یک ساختمان استفاده کنید.

به عنوان مثال: هر چقدر تعداد افراد ساکن در ساختمان بیشتر باشد، دبی یا همان حجم آب مورد استفاده از پمپ هم افزایش می‌یابد. یعنی اگر برای یک 4 نفر ساکن و 2 حمام در واحد، دبی آب مورد نیاز در ساعت 2000 گالن است، این مقدار برای یک خانواده 2 نفره با 1 حمام، 1000 گالن در ساعت می‌باشد.

در نظر داشته باشید که ارتفاع ساختمان یکی از پارامترهای مهم برای محاسبه دبی پمپ آب است. به این صورت که هر چقدر ارتفاع ساختمان بیشتر باشد، هد پمپ مورد نیاز هم به مراتب افزایش می‌یابد.

در صورت نیاز به بهره‌مندی از نظر و مشاوره با کارشناسان باتجربه جهت انتخاب درست دبی پمپ آب مناسب با نیاز ساختمان می‌توانید با یکی از شماره تلفن‌های درج شده در وب سایت تهویه گستر راگا تماس گرفته و از خدمات تخصصی ما بهره‌مند شوید.

آرزو نیاسری
کارشناس سیستم های تهویه متبوع


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×