نشانه های گیرپاژ کردن پمپ آب و روش رفع این خرابی

نشانه های گیرپاژ کردن پمپ آب و روش رفع این خرابی

امروزه افراد زیادی از پمپ‌های آب، جهت بالا بردن فشار آب مورد نیاز ساختمان‌های مسکونی استفاده می‌کنند، اما این پمپ‌های دوست داشتنی ممکن است گاهی اوقات بر اثر عوامل مختلفی دچار مشکل شوند و منجر به  گیرپاژ کردن پمپ آب شود. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌‌کنید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید و با علل، علائم نشانه‌های گیرپاژ و راه‌های رفع این خرابی آشنا شوید.

ضمنا، اگر قصد استفاده از خدمات را دارید، می‌‌توانید به صفحه تعمیر پمپ آب خانگی مراجعه کنید یا جهت اعزام تعمیرکار به محل با یکی از شماره‌های مندرج در سایت تماس بگیرید.

 

علت های گیرپاژ کردن پمپ آب ساختمان

خرابی پمپ آب از آن دسته مشکلاتی است که باعث سلب آسایش ساکنین ساختمان می‌شود. یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است برای پمپ آب بیافتد، گیرپاژ کردن پمپ آب است. کارشناسان این اصطلاح را زمانی به کار می‌برند که دو قطعه پروانه و شفت به بدنه اصلی دستگاه قفل شده باشد.

برخی از افراد گمان می‌کنند که این مشکل به طور ناگهانی پیش می‌‌آید، اما لازم است بدانید که اینطور نیست، قبل از رخ دادن این مشکل، دستگاه با نشان دادن یکسری علائم به شما نشان می‌‌دهد که پمپ در حال گیرپاژ کردن است و به تعمیر نیاز دارد. اما در این بخش از مطلب می‌‌خواهیم به چندین علل مهم بروز این مشکل بپردازیم، که عبارتند از:

خرابی بلبرینگ منجر به گیرپاژ کردن پمپ خواهد شد

خرابی بلبرینگ‌های موتور

یکی از بارزترین علل گیرپاژ کردن پمپ آب، خرابی و عدم کارکرد بلبرینگ‌های موتور الکتریکی است. زمانی که این قطعه در پمپ خراب شود، پره‌های موتور دیگر قادر به چرخیدن نخواهند بود. اگر علت گیرپاز دستگاه، خرابی بلبرینگ‌ها باشد، برای رفع این مشکل می‌بایست بلبرینگ‌های جلو و عقب موتور توسط کارشناس حرفه‌ای و با‌تجربه تعویض شود.

پوسیدگی قعطعات و گیرپاژ کردن پمپ

پوسیدگی و زنگ زدگی برخی از قطعات پمپ

جنس محفظه و پروانه پمپ از فلز می‌باشد ممکن است بعد از مدتی کار کردن پوسیده یا دچار زنگ زدگی شوند، که همین مسئله می‌تواند یکی از علت‌های اصلی گیرپاژ کردن پمپ آب باشد. زمانی که بین محفظه و پمپ زنگاب جمع شود، پروانه برای چرخش فضای کافی نداشته و به سختی می‌چرخد. البته لازم به ذکر است که در برخی از انواع پمپ‌های تصفیه آب استخری به دلیل بالا بودن دما و یا متفاوت بودن PH ممکن است برخی از قطعات غیر فلزی باشند، که باید در زمان نصب پمپ آب به آن توجه شود.

برای برطرف کردن این مشکل ابتدا باید پروانه را از محل خود خارج کرده و این دو قطعه را به خوبی شست و شو دهید تا از زنگاب پاک شوند، بعد از آن می‌توانید پروانه را در جای خود قرار دهید.

بالا بودن سختی آب و رسوب بستن پمپ

بالا بودن سختی آب؛ وجود شن و ماسه در آب

لازم به ذکر است که هیچ آبی در هیچ جای از دنیا خالص نیست و همیشه دارای ناخالصی‌ها و ذراتی معلقی مانند شن و ماسه است. برخی از افراد برای جلوگیری از ورود این ذرات به داخل آب از دستگاه‌های سختی گیر استفاده می‌کنند. وجود همین ذرات شن و ماسه کم کم دور پروانه و محفظه پمپ جا خوش کرده و سرعت چرخش پروانه را کاهش می‌دهد و در نهایت باعث گیرپاژ کردن پمپ آب می‌شود.

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که سختی آب آن بالا است، توصیه می‌شود برای جلوگیری از خرابی پمپ و بروز چنین مشکلی، می‌بایست طبق برنامه‌ای منظم و در طی فصولی مشخص، پروانه را خارج کرده و به تمیز کردن و سرویس آن بپردازید.

نشانه‌های گیرپاژ کردن پمپ آب کدامند؟

هنگام گیرپاژ کردن پمپ آب و قفل شدن پروانه‌ها، پمپ ساختمان از خود یکسری علائم بروز می‌دهد، که این علائم عبارتند از:

  1. قسمت عقبی پروانه خنک کننده از کار افتاده و از چرخیدن باز می‌‌ایستد.
  2. تولید سر و صدای زیاد، صدایی که انگار درون پمپ چیزی در حال خرد شدن است.
  3. پردین فیوز کنترل؛ به طوری که وقتی پمپ را روشن می‌کنیم، بلافاصله فیوز می‌پرد.
  4. پمپ از روشن شدن خیلی سریع داغ می‌کند.

چگونه می‌توان از گیرپاژ کردن موتور پمپ آب جلوگیری کرد؟

بعد از اینکه با علل و نشانه‌‌‌های گیرپاژ کردن پمپ آب ساختمان آشنا شدید، بهتر است به فکر چاره‌ای برای جلوگیری از بروز چنین مشکل پر هزینه‌ای باشید. شما می توانید با رعایت چندین نکته ساده از دستگاه خود به خوبی مراقبت کنید.

  • لازم است در طی مدت زمان‌های مشخصی پمپ خود را سرویس کنید.
  • بلببرینگ‌های پمپ هر 3 ماه یکبار باید توسط تعمیرکار بررسی و گریس کاری شود.
  • زمانی که با نوسان فشار پمپ مواجه شدید، هر چه سریع تر آن را خاموش کنید.
  • هر چند وقت یکبار محل نصب پمپ را بررسی کنید که ارتعاشی در آن رخ نداده باشد.

در صورت مشاهده هر علائمی از گیرپاژ کردن پمپ آب ساختمان خود می‌توانید با مجموعه ما تماس بگیرید و به صورت رایگان از نظرات و راهنمایی‌های کارشناسان ما بهره مند شوید.

رفع مشکل گیرپاژ کردن پمپ آب

جمع بندی

همان‌طور که در این مقاله متوجه شدید، دانستید که گیرپاژ کردن پمپ آب خانگی می‌تواند علت‌های مختلفی از جمله؛ وجود رسوبات در آب، زنگ زدگی قطعات فلزی و … باشد، که سرویس و تعمیر پمپ آب ساختمان به صورت مرتب، می‌تواند از دستگاه شما در برابر آسیب‌های جدی و هزینه بر محافظت کند.

توجه داشته باشید که نگهداری و سرویس پمپ خانگی را نمی‌توان به هر تعمیرکاری سپرد، چرا که انجام این کار تخصصصی بوده و باید توسط فردی سرویس شود که از مهارت و تجربه بالایی برخوردار باشد. تهویه گستر راگا یکی از مراکز تخصصصی و معتبر در شهر تهران است که خدماتی در حوزه تعمیر سیستم های تهویه، انواع پمپ‌های ساختمانی و …. را با به صرفه‌ترین قیمت و ضمانت مدت دار به شما مشتریان عزیز ارائه می‌دهد.

در صورت تمایل به دریافت خدمات از مجموعه ما، می‌توانید با استفاده از دو روش؛ تماس گرفتن با یکی از شماره‌های درج شده در صفحه وب سایت یا تکمیل فرم ثبت درخواست، سفارش خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما بعد از دریافت اطلاعات شما، بلافاصله نزدیک‌ترین نیروی خود به محل زندگی شما اعزام می‌کند.

مینا اصغری
مهندس مکانیک و کارشناس سیستم های تهویه متبوع


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×