8 دلیل رایج آب دادن کمپرسور کولر گازی

8 دلیل رایج آب دادن کمپرسور کولر گازی

کولر گازی از وسایلی است که استفاده و بهره گیریاز آن با استقبال فراوانی مواجه شده و در بسیاری از منازل به چشم می خورد. کمپرسور کولر گازی یکی از قطعات به کار رفته در این دستگاه است که نقش مهمی را در سیستم خنک سازی ایفا می کند، این قطعه ممکن است در طول زمان دچار مشکلاتی شود که  در نهایت منجر به ریزش آب از دستگاه شود به همین دلیل است که در این مقاله قصد داریم به توضیح و ارائه 8 علت آب دادن کمپرسور کولر گازی بپردازیم.

امروزه کولر گازی یکی از وسایلی است که در غالب واحدهای مسکونی، اداری و تجاری جهت خنک سازی محیط مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که کولر گازی یا حتی اجزا و قطعات تشکیل دهنده داخلی آن مانند کمپرسور دچار مشکل شوند، منجر به آب دادن و نشتی دستگاه می شوند که در این صورت به تعمیر کولر گازی نیاز پیدا می کنید. ریزش آب از کولر گازی می تواند دلایل مختلفی نظیر؛ نصب و راه اندازی ناصحیح، وجود مشکل فنی در قطعات و… اتفاق بیفتد. در این مقاله قصد داریم به ارائه 8 دلیل آب دادن کمپرسور کولر گازی بپردازیم.

علل آب دادن کمپرسور کولر گوزی

1.پوسیدگی یا انسداد سینی لوله تخلیه

همانطور که گفته شد کولر گازی دارای شیر تخلیه می باشد که این لوله خود دارای سینی است که آب از طریق آن از سیستم خارج می شود. دقت نمایید که در صورت مشاهده آب دادن کولر گازی یکی از دلایل ان می تواند انسداد سوراخ لوله تخلیه براثر جمع شدن ذرات، کپک، ورود حشرات ریز یا ایجاد قارچ در مسیر آن باشد.

اگر بنا به هر دلیلی لوله تخلیه دچار انسداد شده و جداره های آن بسته شده باشند، آب نمی تواند از سیستم خارج شود در نتیجه به محیط داخل نفوذ کرده و سبب ریزش آب از دستگاه می شود. در صورت مشاهده چنین چیزی می توانید لوله را از مواد ناخالص موجود تمیز کنید تا مجددا بتواند به کار خود ادامه دهد.

به عنوان یکی از راه حل های پیشگیری از انسداد و پوسیدگی لوله تخلیه می توانید از دستگاهی به نام پمپ پرتوان استفاده کنید. بهتر است به جای اینکه اجازه دهیم لوله ها دچار گرفتگی شوند، پیش از آن با بهره گیری از ابزاری به نام پمپ پرتوان از ایجاد چنین مشکلی جلوگیری نماییم. پمپ پرتوان دستگاهی است با قدرت و توان بالایی که در مکش لوله ها و جذب و راندن ذرات ناخالص آن ها دارد سبب رفع گرفتگی و انسداد لوله ها می باشد.

همچنین می توانید برای از بین بردن این مشکل و جلوگیری از به وجود آمدن هرگونه عامل مزاحمی داخل لوله ها مثل کپک و قارچ و جلبک به صورت دوره ای در طول دوران استفاده از کولر گازی از سفیدکننده کلر استفاده نمایید.

2.معیوب شدن پمپ کندانسور

یک دلیل آب دادن کولر گازی، شکسته شدن پمپ کندانسور می باشد، جهت تشخیص اینکه مشکل ایجاد شده به دلیل معیوب شدن پمپ کندانسور می باشد یا نه لازم است مقداری آب را روی صفحه موجود در کندانسور ریخته و بررسی کنید در صورتی که پمپ، آب اضافه را به سمت بیرون تخلیه کند به این معنی می باشد که سالم است اما اگر مشاهده کردید که آب اضافه روی سطح ماند باید در وهله اول سیستم برق رسانی به پمپ را چک کنید و در صورت سالم بودن این بخش احتمال مشکل در خود کندانسور و موتور آن وجود دارد.

علت های ریزش آب از کمپرسور کولر گازی

3.نصب اشتباه قطعات و اجزای کولر گازی

عدم نصب و راه اندازی قطعات یکی از دلایلی است که نه تنها در کولر گازی بلکه در هر وسیله ای می تواند سبب بروز مشکلاتی شود که در نهایت منجر به خرابی کل دستگاه شود. نصب کولر گازی از خدماتی است که حتما باید توسط افراد متخصص انجام شود زیرا در غیر این صورت می تواند خسارت های مالی هنگفتی را ایجاد کند. نصب و راه اندازی نادرست کولر گازی می تواند موارد زیر را شامل شود:

  • وارد کردن فشار بیش از حد به دستگاه
  • طراحی بی کیفیت و غیرحرفه ای لوله تخلیه کولر گازی
  • هم تراز نبودن قطعات و اجزای کولر
  • بررسی تمامی اجزا و اطمینان حاصل نمودن از نصب صحیح آنها

4.کثیف شدن فیلتر هوا؛ دلیل آب دادن کمپرسور کولر گازی

کثیف شدن فیلترهای هوا یکی دیگر از علل آب دادن کولر گازی می باشد که در چنین حالتی ورودی های هوا بسته می شوند و هوای کافی به قسمت کویل اواپراتور نمی رسد و باعث می شود کویل سرد و در نهایت یخ بزند و در اثر آب شدن یخ ها، آب اضافی سیستم به بیرون راه پیدا کرده و سرازیر می شود. راه حل رفع چنین مشکلی تنها تعویض فیلتر کثیف می باشد که برای پیشگیری از آن می توانید هرچند ماه یک بار به طور خودکار آن را عوض کنید.

5.کم بودن طول لوله های ورودی و خروجی کمپرسور

هنگام نصب و راه اندازی دستگاه باید دقت کنید که ابزار و وسایل مورد نیاز برای نصب به میزان و اندازه کافی به کار گرفته شوند. کم بودن طول لوله ها یک دلیل آب دادن کمپرسور کولر گازی می باشد، اگر طول لوله های وارد شده و خارج شده کمپرسور و پنل دستگاه کم باشد، روغن به داخل کمپرسور برمی گردد و ممکن است در نهایت باعث ایجاد رطوبت و آب شود و این آب سبب ریزش آب از کمپرسور کولر گازی شود.

دلیل آب دادن کمپرسور کولر گای

6.از بین رفتن چسبندگی بین درزهای دستگاه

اگر چسب های به کار رفته در درزهای دستگاه قدرت چسبندگی خود را از دست داشته باشند، باعث ورود هوای گرم به داخل می شوند که این هوای گرم محیط بیرون و پیرامون با هوای خنک داخل دستگاه تماس برقرار می کند و سبب به وجود آمدن قطرات آب و جمع شدن آن و سرانجام آب دادن کولر گازی خواهد شد.

7.یخ زدن کویل اواپراتور دستگاه

یخ زدگی در بخش کویل اواپراتور به دو دلیل کثیف بودن فیلتر هوا و یا کم بودن میزان سطح مبرد می تواند اتفاق بیفتد. جهت پی بردن به این امر که کویل کولر گازی یخ زده باید دریچه وزش باد تعبیه شده در داخل کولر را باز کنید، اگر کویل دچار یخ زدگی شده باشد در صورت ذوب شدن یخ ها آب اضافی ایجاد می شود که دستگاه موفق به تخلیه آن نخواهد بود و همین امر یکی از علت های ریزش آب از کولر گازی می باشد.

8.عدم نصب صحیح لوله درین

یکی دیگر از دیگر از دلایل آب دادن کولر گازی، نصب لوله درین به روش نادرست و انسداد مسیر آن می باشد. لوله درین ممکن است به دلایل بسیاری مثل؛ جمع شدن آب، نداشتن و رعایت نکردن درجه شیب شیر تخلیه، انسداد لوله درین به دلیل انباشته شدن گرد و غبار داخل آن و تا خوردگی لوله درین اتفاق بیفتد.

عدم نصب صحیح لوله درین از علت های آب دادن کمپرسور کولر گازی

چرا باید سرویس و تعمیر کولر گازی را به افراد ماهر بسپاریم؟

سرویس و تعمیر کولر گازی مواردی همچون؛ شارژ گاز کولر، سرویس و تعمیر کمپرسور، تعویض اجزای یونیت داخلی، عوض کردن برد و مهره لوله رفت و برگشت و تعمیر ترانس را شامل می شود. جهت انجام کلیه این خدمات لازم است حتما به افرادی مراجعه کنیم که تخصص و دانش کافی در این زمینه را دارند و دلیل این کار هم این است که در صورت سپردن این کار به افراد مبتدی و بی تجربه ممکن استت به دستگاه آسیب وارد شود و خرابی های پرهزینه تری را به همراه خواهد داشت.

توصیه ما به شما این است که حتما به صورت دوره ای کولر گازی خود را سرویس نمایید و انجام آن را به متخصصین این کار بسپاریم. شرکت تهویه گستر راگا با بهره گیری از سرویسکاران متخصص و باتجربه که در تمام نقاط تهران مستقر می باشند، به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد.

آرزو نیاسری
کارشناس سیستم های تهویه متبوع


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×