عیب یابی کولر گازی: معرفی اجزای کولر گازی و عیوب متداول آن‌ها(+ تخفیف تعمیرات)

عیب یابی کولر گازی: معرفی اجزای کولر گازی و عیوب متداول آن‌ها(+ تخفیف تعمیرات)

عیب یابی کولر گازی اولین گام در فرایند تعمیرات اسپلیت است. در واقع اگر تشخیص تعمیرکار صحیح نباشد، سایر مراحل تعمیر کولر گازی نیز به درستی پیش نخواهند رفت و به همین دلیل است که توصیه می شود، در صورت خرابی حتماً از تعمیرکاران ماهر کمک بگیرید.

مطالعه این مطلب به شما کمک خواهد کرد که معمول ترین خرابی های پر تکرار کولر گازی را شناخته و به سادگی برای رفع آن ها اقدام کنید. سایر خرابی های پیچیده تر به دلیل نیاز ضروری به حضور تعمیرکار حتماً باید توسط آن ها رفع شود، با این وجود کسب دانش در مورد آن ها می تواند شما را از شر افراد کلاهبردار در امان نگهدارد.

اول عیب یابی، بعد تعمیر

خرابی‌هایی که ممکن است برای کولر گازی اتفاق بیافتد بسیار زیاد است. بعضی از این خرابی‌ها ممکن است قابل مشاهده مستقیم نباشد، و از روی علائم آن می‌توان فهمید که کولر شما خراب شده است، و نیاز به تعمیر یا تعویض قطعه‌ای دارد. بسیاری از افراد با بی توجهی به این نشانه‌ها و یا ندانستن آن‌ها باعث از بین رفتن دستگاه، و یا متحمل شدن هزینه بیشتر می‌شوند، پس گاهی اوقات می‌توان با به موقع عمل کردن، از پرداخت هزینه بیشتر جلوگیری کرد. البته عیب یابی کولر گازی آسان نیست، و مشکلاتی که در کولر گازی به وجود می‌آید همیشه قابل تشخیص توسط افراد بی تجربه نیست. با انجام بازبینی سالیانه و انجام سرویس در هر سال می‌توانید کولر خود را سالم نگهدارید.

شما می‌توانید با کمک یک نمایندگی مجاز، برای انجام عیب یابی کولر گازی به صورت سالیانه، و یا حتی در بازه زمانی کمتری، اقدام به نگهداری از کولر خود کنید. در این مقاله قصد داریم درباره اجزا اصلی کولر گازی که ممکن است خراب شوند، آموزش عیب یابی کولر گازی و نکات مفید برای نگهداری و افزایش عمر دستگاه صحبت کنیم تا با عیب یابی به موقع بتوانید از مشکلاتی که پیش می‌آید جلوگیری کنید.

مقاله پیشنهادی: تعمیر اسپلیت

عیب یابی کولر گازی

اجزا اصلی کولر گازی که باید سالیانه بررسی شوند

کولر گازی شما دارای چندین قطعه اصلی و فرعی است، و هر کدام از این قطعات اصلی نیز دارای قطعات فرعی دیگر هستند که نیاز به بررسی و تعمیر خواهند داشت. با بررسی این قطعات توسط متخصص می‌توان از مشکلات دیگری که ممکن است به وجود آید جلوگیری کرد. برای اینکه درک کنیم روش عیب یابی کولر گازی چگونه است، ابتدا باید اجزا اصلی کولر گازی را بشناسیم، سپس باید بدانیم که در کل کولر گازی چگونه کار می‌کند. با دانستن این موضوع هنگامی که مشکلی پیش آمده باشد، یا کولر گازی به درستی کار نکند، ممکن است متوجه شوید که اشکال کار از کجا است.

البته باید گفت که انجام بررسی و چک سالیانه حتما باید توسط متخصص انجام شود. با سر زدن به نمایندگی‌های مجاز خواهید دید افرادی هستند که اقدام به تعمیر کولر کرده‌اند، اما از آنجا که یا عیب یابی کولر گازی را اشتباه انجام داده‌اند یا تجربه‌ای در این امر نداشته‌اند، منجر به خرابی بیشتر شده‌اند. کمترین آسیبی که هنگام عیب یابی کولر گازی ممکن است به آن وارد کنید، شکستن بدنه پلاستیکی آن است، که پیدا کردن این قطعه از دشوارترین خرید‌های زندگی شما خواهد بود.

کولر گازی چگونه کار می‌کند

همانطور که گفته شد، برای عیب یابی کولر گازی به شکلی صحیح، ابتدا باید روش کارکرد کولر گازی را بدانید. شما باید بدانید که گاز کولر چگونه عمل می‌کند، و اگر باد گرم بود، مشکل از کدام قسمت است. روش کار کولر گازی زیاد پیچیده نیست. دریچه‌های برگشت هوا که در داخل منزل شما کار گذاشته شده‌اند، از داخل اتاق هوای گرم را می‌مکند؛ مبردی که بسیار سرد است، با جریان یافتن هوا از روی کویل‌ها یا سیم پیچی‌های اواپراتور، گرما را می‌گیرد. با گرفتن گرما از محیط، مبرد به گاز تبدیل می‌شود و با عبور از کمپرسور و افزایش دمای بیشتر، از طریق سیم پیچی‌های کندانسور شروع به آزاد کردن گرما می‌کند.

کندانسور با یک فن بزرگ، هوا را با فشار به سمت مبرد جریان می‌دهد تا به سردتر شدن این گاز کمک کند. سپس مبرد درون یک شیر انبساط چرخانده می‌شود، تا از فشار آن کم شود و دمای آن خنک گردد. سپس این روند جذب گرما و رها کردن گرما بارها و بارها تکرار می‌شود، و این‌گونه است که هوای خانه شما خنک می‌گردد. اما حالا سوال‌های بیشتری مطرح می‌شود، مبرد چیست؟ کار اصلی کندانسور چیست و بسیاری سوال‌های دیگر. در ادامه درباره هر قطعه توضیح خواهیم داد.

عیب یابی کولر گازی

برای عیب‌یابی موثر، قسمت‌های اصلی کولر گازی را بشناسید

در کولرهای گازی 4 قطعه اصلی و یک ماده بسیار مهم وجود دارد. نبود هر یک از این‌ها باعث خواهد شد که کولر شما اصلا کار نکند. عیب یابی کولر گازی اگر به موقع انجام شود، و تشخیص دهید که کدام یک از این قسمت‌ها دچار نقص هستند، می‌تواند از خرابی‌های بیشتر جلوگیری کند. بعد از فهمیدن خرابی قطعه می‌توانید در سایت تهویه گستر راگا اقدام به ثبت سفارش و تماس تلفنی با کارشناسان کنید و به راحتی کولر گازی خود را تعمیر کنید. در ادامه مطلب به معرفی بیشتر هر کدام از این قسمت‌ها خواهیم پرداخت.

گاز کولر یا مبرد

گاز کولر یا همانطور که خیلی‌ها آن را در کتاب‌های علوم مدارس یاد گرفته‌اند، فرئون، اصلی ترین بخش کولر است. اگر کولر گازی را با بدن انسان مقایسه کنیم، همانطور که در بدن انسان خون یک جز اصلی است، و بدون خون نمی‌توان زنده بود، در کولر گازی نیز، مبرد نقش خون را بازی می‌کند. عیب یابی کولر گازی در مورد مبرد کمی آسان‌تر است. یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های نقص این قسمت، گرم بودن بادی است که از دریچه‌های کولر خارج می‌شود. رفع این مشکل باید توسط یک تکنسین مجرب انجام شود، تنها کاری که شما نیاز است انجام دهید عیب یابی کولر گازی و تشریح علائم کم بودن گاز یا نبودن گاز در مخزن، به نمایندگی تعمیرات است.

تکنسین هنگام مراجعه ابتدا سالم بودن لوله‌های چرخش مبرد را چک می‌کند. در صورت وجود نشتی، ترک خوردگی و ترکیدگی لوله، هر چند بار هم که گاز را پر کنید باز مشکل سرجای خود باقی است. این کار ممکن است کمی زمان بر باشد، زیرا بررسی همه لوله‌ها و چک کردن آن کمی دشوار است، به خصوص اگر تعداد نشتی بالا باشد. معمولا برای کولرهای گازی از دو نوع گاز کولر استفاده می‌شود. گاز فرئون یا R22 و گاز R410A که از آن به نام پروئون نیز یاد می‌شود، و تقریبا سازگارتر با محیط زیست است.

عیب یابی کولر گازی

فرئون یا R22

فرئون سالیان سال است که در صنعت و به خصوص در بحث انجماد و خنک کنندگی استفاده می‌شود. هرچند این ماده برای محیط زیست مخرب بوده و در سال 2010 استفاده از آن ممنوع اعلام شد.

پروئون یا R410A

پروئون یک انتخاب صنعتی برای جایگزین کردن R22 است، و اکثرا در سیستم‌های تهویه مطبوع استفاده می‌شود. پروئون در حالی که تمام خصوصیات فرئون را دارد، با محیط زیست واکنش کمتری خواهد داشت. البته شما نمی‌توانید از پروئون در سیستم‌ها و لوله‌های گردش فرئون استفاده کنید و اگر کولر شما قدیمی است حتما باید لوله‌ها و کویل کندانسور و اواپراتور و شیر انبساط را تغییر دهید. در کولرهای جدید که تولید می‌شود، معمولا تمام این قطعات برای استفاده از پروئون نصب شده‌اند، تا برای محیط زیست هم خطر کمتری داشته باشد.

عیب یابی کولر گازی

کمپرسور

همانطور که در روش کار کولر گازی گفته شد، کمپرسور دمای مبرد را زیاد می‌کند، اما این افزایش دما برای چیست و چگونه انجام می‌شود؟ کمپرسور با افزایش فشار گاز و فشرده کردن آن، دمای گاز را بالا می‌برد. بالا بردن دما به این دلیل است که هرچه دمای گاز مبرد نسب به هوای بیرون از خانه بالاتر باشد، انتقال گرما سریع‌تر انجام خواهد شد. در کل سه نوع کمپرسور وجود دارد که بسته به مدل دستگاه در کولر گازی به کار رفته است.

  • کمپرسور روتاری
  • کمپرسور پیستونی
  • کمپرسور اسکرول

یکی از نشانه‌های خرابی کمپرسور، خنک نبودن باد خارج شده از دستگاه است. این نشانه اصلی‌ترین علامت در عیب یابی کولر گازی است و متخصصین قبل از مراجعه، از شما می‌خواهند که گرم بودن باد کولر را چک کنید. همچنین در صورت خرابی کامل کمپرسور، در کل گاز درون کولر به چرخش در نمی‌آید. با این نشانه‌ها، می‌توان گفت کمپرسور قلب تپنده کولر گازی شما است.

کویل کندانسور

کویل‌های کندانسور یا سیم پیچی آن‌ها در دستگاه بیرون از خانه واقع شده‌اند. کار این کویل‌ها تبادل گرما با محیط بیرون از خانه است. عیب یابی کولر گازی بخاطر بیرون بودن این قسمت کمی سخت است، زیرا بعضی از خانه‌ها در واحدهای بالایی آپارتمان واقع شده‌اند و دسترسی به آن‌ها کمی دشوار است. مبرد با ورود به سیم پیچی‌ها شروع به سرد شدن می‌کند و گرمای خود را به خارج منتقل می‌کند. خود کندانسور با فن بزرگی که دارد، باد را روی کویل‌ها می‌دمد تا به عمل خنک سازی کمک بیشتری کرده باشد.

سه نشانه اصلی برای خراب بودن این بخش وجود دارد. اول صدای زیاد و نویزهای اضافی که از واحد بیرون خانه می‌آید، دومین علامت کم شدن حجم خنک کنندگی کولر گازی است؛ و در آخر نشانه شایع‌تر در عیب یابی کولر گازی ، چکیدن مایع، به خصوص گاز کولر از واحد بیرونی است. بررسی سالیانه و به موقع برای عیب یابی کولر گازی می‌تواند از خرابی واحد بیرونی جلوگیری کند.

عیب یابی کولر گازی

شیر انبساط

شیر انبساط (با نشانه اختصاری TEV،TX Valve) یکی از قطعات اصلی کولر گازی است، و میزان ورود گاز کولر به کویل اواپراتور را کنترل می‌کند. روش کار کردن این قطعه به این صورت است، که هرچه دمای گاز بیشتر باشد، و در نتیجه فشار گاز بیشتر باشد، سوزن داخلی شیر انبساط بیشتر فشرده می‌شود. در نتیجه میزان مبرد ورودی به اواپراتور برای خنک شدن بیشتر خواهد بود. از نشانه‌های عیب یابی کولر گازی برای شیر انبساط می‌توان به چند مورد اشاره کرد، هرچند عیب یابی آن بحثی کاملا تخصصی است و ممکن است شبیه به علائم خرابی قطعه‌های دیگر باشد.

در صورت خرابی شیر انبساط، کولر یا خنک نمی‌کند، یا دمای باد زیاد سرد نیست؛ در بعضی مواقع هم باد خارج شده سردتر از دمای تنظیم شده است. یکی دیگر از روش‌های عیب یابی کولر گازی هنگامی که شیر انبساط خراب است، تغییر دمای زیاد است، مثلا باد خارج شده اول سرد است، بعد ناگهان گرم می‌شود. همچنین کم و زیاد شدن مقدار باد خارج شده هم یکی از نشانه‌های خرابی شیر است.

کویل اواپراتور

کویل اواپراتور را می‌توان دقیقا نقطه مقابل کویل کندانسور دانست. زیرا در کویل کندانسور، مبرد دما از دست می‌دهد، اما در کویل اواپراتور مبرد بسیار سرد است و شروع به گرفتن گرما می‌کند. اواپراتور با داشتن یک فن، هوا را از زیر دستگاه روی کویل‌ها می‌دمد تا با خنک شدن وارد خانه شوند، و همزمان مبرد گرم خواهد شد. در عیب یابی کولر گازی ، برای تشخیص خرابی اواپراتور به چند نکته دقت می‌کنند. یکی از نکاتی که بسیار فهمیدن آن آسان است، و هر فردی می‌تواند تشخیص دهد که کویل اواپراتور خراب شده است، بوی شیرین در اطراف دستگاه و به خصوص هنگام روشن بودن کولر گازی است. این بو بخاطر نشت مبرد است که عطری شیرین دارد.

در عیب یابی کولر گازی ، هنگامی که باد گرم از کولر خارج شد، و یا کولر مدام در حال خاموش و روشن شدن باشد، می‌توان گفت که اواپراتور خراب شده است. البته گاهی اوقات کولر به کل روشن نمی‌شود و یا در صورت روشن شدن صدای خیلی زیادی دارد.

عیب یابی کولر گازی

وقتی که تابستان از راه برسد، بسیاری از افراد سعی می‌کنند کولرهای گازی خود را دوباره راه اندازی کنند، و بدون بررسی سالم بودن قطعات شروع به روشن کردن آن می‌کنند. نبود کولر در این گرما می‌تواند باعث از بین رفتن آسایش شما شود. با عیب یابی کولر گازی و بررسی سالیانه سعی کنید از این مشکلات جلوگیری کنید. اما عیب یابی کولر گازی توسط افرادی که دانش کافی ندارند چگونه باید انجام شود؟ سعی کنید این نشانه‌ها را به خاطر بسپارید تا در صورت مشاهده فورا با یک تعمیرکار تماس بگیرید.

عیب یابی کولر گازی

روشن نشدن کولر گازی

در بالای لیست ترس‌های بسیاری از افراد هنگام بررسی و عیب یابی کولر گازی ، قطعا زمانی است که شما کولر را روشن کنید، اما نه صدایی بشنوید و نه بادی حس کنید. روشن نشدن کولر بعد از زدن دکمه آن، ممکن است دلیل ساده داشته باشد. سوختن فیوز یا خاموش شدن دستگاه به وسیله قطعه کننده برق مدار، ممکن است دلیل این نقص باشد، که به راحتی با تعویض فیوز، یا زدن دکمه قطع کننده مدار، می‌توان این مشکل را حل کرد. اگر مشکل از این‌ها نباشد دیگر نیاز است تا با یک متخصص تماس بگیرید، تا برای عیب یابی کولر گازی به منزل یا محل کار شما بیاید.

خرابی و نقص ترموستات

ترموستات در واقع دستگاهی است برای حفظ دمای تنظیم شده برای یک محیط، و انواع مختلف دارد. برای مثال ترموستات نوع دستی باید توسط چرخیدن درجه تنظیم شود، و ترموستات الکتریکی را می‌توان با استفاده از گوشی‌های هوشمند یا کنترلر آن تنظیم کرد. اگر ترموستات شما کار نمی‌کند یا به طور صحیح کالیبره نشده باشد، ممکن است نتواند به کولر گازی دستور روشن شدن را بدهد، و یا روی دمای اشتباهی کولر را تنظیم کند. اگر ترموستات را روی دمای پایین تنظیم کرده‌اید و هنوز کولر روشن نشده است، وقت آن رسیده با یک تعمیرکار برای عیب یابی کولر گازی تماس بگیرید، تا ترموستات را دوباره کالیبره کند و یا در صورت نیاز آن را عوض کند.

ترموستات‌های قدیمی اکثرا مشکل کالیبره کردن را دارند، و البته تنظیمات صحیح یک ترموستات الکتریکی و حتی هوشمند هم کار آسانی نیست. بیشتر مشکلات ترموستات در عیب یابی کولر گازی به راحتی قابل مشاهده است. برای کالیبره دستی سعی کنید از دفترچه راهنمای آن کمک بگیرید.

بازدهی بسیار کم و خنک نکردن محیط

عیب یابی کولر گازی ، می‌تواند علاوه بر رفع خرابی، برای افزایش بازدهی کولر هم استفاده شود. معمولا در صورتی که باد کولر کم باشد و یا خنک کردن محیط به خوبی انجام نشود، مجبور هستید با یک تعمیرکار تماس بگیرید. این نشانه که هنگام بررسی به آن پی می‌برید، شاید به خاطر کم بودن مبرد یا نشتی لوله‌های آن باشد. همچنین یکی از نکات دیگری که در عیب یابی کولر گازی برای گاز مبرد انجام می‌شود، وجود رطوبت در اطراف دستگاه و حتی لوله‌های آن است. روش کار به این صورت است که بعد از پیدا کردن نشتی، اقدام به ترمیم آن می‌کنند و سپس گاز کولر را دوباره شارژ می‌کنند.

تبدیل شدن کولر گازی به بخاری

دلیل این اتفاق کمی عجیب است. با اینکه باد تولید شده بسیار داغ است، اما هنگام عیب یابی کولر گازی ، ممکن است که کویل اواپراتور منجمد شده باشد. هنگامی که سرعت گردش مبرد در کویل‌های اواپراتور کم شد، ممکن است لایه‌هایی از یخ درون کویل باقی بماند و در این صورت یا هوای خارج شده گرم خواهد بود، یا اینکه اصلا بادی خارج نخواهد شد، زیرا راه آن کاملا مسدود شده است.

عیب یابی کولر گازی

نکات نگهداری صحیح از کولر گازی

با رعایت نکات لازم و عیب یابی کولر گازی می‌توانید از خرابی دستگاه جلوگیری کنید. سعی کنید کولر گازی را مدام بررسی کنید تا در صورت لزوم قطعات آن را تعویض کنید و عمر آن را افزایش دهید. در زیر 3 نکته مهم ذکر شده که در نگهداری کولر گازی بسیار اساسی است.

تعویض فیلتر هوا

مشکلات جریان هوا، اغلب باعث یخ زدگی کویل می‌شود و به دلیل گرفتگی فیلتر هوا رخ می‌دهند.

بررسی داکت‌ها و لوله‌ها

در عیب یابی کولر گازی اولین جایی که باید بررسی شود نشتی لوله‌ها است. اگر به نظر می‌رسد هوای کافی از دریچه‌ها خارج نمی‌شود، و یا قبض برق هر سری زیاد می‌آید فورا آن را چک کنید.

پاک‌سازی دستگاه بیرونی

دستگاه بیرونی نقش مجرای تنفسی دستگاه را دارد، اگر در منطقه آلوده زندگی می‌کنید، سعی کنید مدام آن‌ها را تمیز کنید.

عیب یابی کولر گازی

بررسی منظم سالیانه مساوی است با جلوگیری از هزینه‌های بالا

داشتن یک کولر گازی در خانه باعث آسایش شما خواهد شد، اما این کولرها نیز مانند هر کولری نیاز به بررسی و تعمیرات لازم دارند. در صورتی که عیب یابی کولر گازی در موقع مناسب انجام شود می‌توان از خرابی دستگاه و یا هزینه سنگین تعمیرات آن جلوگیری کرد. بسیاری از شرکت‌های خدماتی با ارائه قراردادهای یک ساله تعمیراتی، می‌توانند از خرابی دستگاه شما جلوگیری کنند. اما در صورت خرابی کولر نگران نباشید؛ در صورت نیاز می‌توانید با مشاوره گرفتن از کارشناسان تهویه گستر راگا به مشکل کولر پی ببرید و با یک تماس بهترین تعمیرکاران کولر را به خدمت بگیرید.

فرهاد غلامی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×