بررسی انواع پکیج و تفاوت آنها

بررسی انواع پکیج و تفاوت آنها

تامین آب گرم مصرفی و سیستم گرمایشی ساختمان ها یکی از مهم ترین دغدغه های امروزی است. پکیج ها یکی از دستگاه هایی هستند که تا حد زیادی این مشکل را برطرف نموده اند. پکیج ها انوع متفاوتی دارند که براساس پارامترهای مختلفی در چند گروه تقسیم بندی می شوند. در این مطلب علاوه بر معرفی انواع پکیج قصد داریم با مزایا و معایب هریک آنها آشنا شویم. خواندن اطلاعات مندرج در این صفحه می تواند به روشن تر شدن فرایند تعمیر پکیج برای شما کمک کند.

در این مطلب قصد داریم درباره انواع پکیج و تفاوت آنها صحبت کنیم، اما پیش از اینکه به بررسی انواع پکیج بپردازیم، میخواهیم بدانیم پکیج چیست و نحوه عملکرد آن به چه صورت است.

پکیج چیست؟

پکیج ها دستگاه هایی هستند که امروزه جایگزین موتورخانه ها شده اند و به طور کلی، به دو دسته پکیج دیواری و پکیج زمینی تقسیم بندی می شوند. به دلیل اینکه موتورخانه ها فضای زیادی را اشغال می کنند و تجهیزات موتورخانه در حین کار سبب تولید سرو صدا و آلودگی صوتی می شوند و همچنین نگهداری و تعمیر موتورخانه دشواری های مختص خود را دارد، توجه ها به سمت به کارگیری پکیج ها جلب شد و علت اصلی این امر آن است که تعمیر پکیج به مراتب ساده تر از موتورخانه است.

پکیج دستگاهی است که می تواند به طور همزمان و بدون تجهیزات خاصی آب گرم مصرفی ساختمان و آب گرم مورد نیاز شوفاژ را به طور کاملا مستقل و مجزا برای هر یک از واحدهای ساختمان تامین کند. اگر بخواهیم از مزیت های انواع پکیج در مقایسه با موتورخانه ها بگوییم می توانیم به مصرف سوخت کمتر پکیج ها و در مقابل بازدهی بالاتر انرژی اشاره کنیم.

همچنین با روی کار آمدن انواع پکیج ها، لوله کشی های طولانی هم از میان رفتند. این دستگاه باعث شد که هر یک از واحدهای یک ساختمان به طور مستقل و جدا از سایر واحدها به تامین آب گرم مورد نیاز سیستم گرمایشی و همچنین آب گرم مصرفی خود بپرازد.

بررسی انواع پکیج و تفاوت آنها

انواع پکیج ها کدامند؟

پکیج ها را براساس پارامترهای متفاوتی می توان دسته بندی کرد. یکی از تقسیم بندی های پکیج برحسب محل نصب پکیج و دیگری براساس سیستم احتراق آن صورت می گیرد.

انواع پکیج براساس محل نصب

پکیج دیواری

پکیج دیواری یکی از انواع پکیج است و همانطور که از اسم این نوع پکیج ها پیداست، محل نصب و قرارگیری آنها روی دیوار می باشد. پکیج های دیواری به دلیل اینکه فضای کمی را اشغال می کنند و به طراحی و زیبایی آشپزخانه کمک کرده و ظاهر زیباتری به آن می بخشند، طرفداران زیادی دارند.

پکیج های دیواری مجهز به دودکش هستند که وظیفه این دودکش، انتقال و راندن دود حاصل از احتراق به سمت محیط خارج است. دودکش پکیج های دیواری دو جداره هستند که از یکی از آنها برای مهیا ساختن اکسیژن مورد نیاز جهت سوخت و از دیگری برای دفع نمودن دود ناشی از احتراق استفاده می شود.

این نوع از پکیج ها برخلاف پکیج های زمینی که درون خود دارای محفظه ذخیره آب گرم هستند، فاقد مخزن آب گرم می باشند که این امر باعث می شود که آنها قادر به فراهم سازی گرمای محیط و همچنین آب گرم مورد استفاده هر واحد به صورت همزمان، نباشند. به عنوان مثال؛ در حین استفاده از شیر آب، کل توان دستگاه صرف گرمایش سیستم آب گرم می شود و در صورتی که زمان مصرف آن به طول بیانجامد، احتمال دارد رادیاتورها سرد شوند و دیگر قادر به گرم کردن محیط نباشند.

پکیج دیواری یکی از انواع پکیج ها می باشد

پکیج زمینی

پکیج های زمینی از دیگر انواع پکیج ها می باشد که در مقایسه با پکیج های دیواری توان و قدرت بالایی دارند که همین امر سبب شده از آنها در سیستم های گرمایشی منازل و ساختمان های دارای ابعاد کوچک، استفاده کمتری شود. به دلیل دارا بودن همین ویژگی از این نوع پکیج ها در ساختمان ها و مجتمع های بزرگ استفاده می شود.

از دیگر عواملی که باعث شده است پکیج های زمینی کمتر در منازل دیده شوند، این نکته است که آنها فضای زیادی را به خود اختصاص می دهند. پکیج های زمینی در اندازه و با توان و قدرت حرارتی در درجه های متفاوتی ساخته می شوند که برای ساختمان های بزرگ و متراژهای بالا مناسب تر است.

با وجود پکیج های زمینی در ساختمان دیگر نیازی به موتورخانه ها و همینطور آبگرمکن ها نیست، به دلیل اینکه این دستگاه ها قادرند خود به تنهایی آب گرم مورد نیاز ساختمان را فراهم سازند. پکیج زمینی مجهز به مخزنی است که می تواند برای مدت کوتاهی آب گرم را در خود نگه دارد، بنابراین تحت شرایطی که برق ساختمان دچار قطعی شود هم برای مدت زمان کوتاهی شما می توانید از آب گرم ذخیره شده در مخزن استفاده کنید.

این نوع از انواع پکیج ها به طور مرکزی در فضاهایی مانند زیرزمین یا پارکینگ ساختمان ها قرار می گیرند. این پکیج ها در ساختار خود مجهز به دریچه ای می باشند که این دریچه جهت ورود هوا تعبیه شده است. امتیازی که پکیج های زمینی در مقابل پکیج های دیواری دارند، دارا بودن قدرت و توان حرارتی بالا آن هاست که این ویژگی سبب می شود از آنها در خانه های ویلایی و ساختمان های بزرگ استفاده شود.

یکی از معایبی که در پکیج های زمینی به چشم می خورد و این عیب در موتورخانه ها هم به صورت مشترک وجود دارد، داشتن سر و صداهای زیاد و آلودگی صوتی ای است که این دستگاه در حین کار از خود تولید می کند. یکی دیگر از عواملی که سبب عدم به کارگیری پکیج های زمینی در منازل مسکونی شده است، همین صداهای بلند است.

تصویری از پکیج زمینی

انواع پکیج زمینی براساس سیستم احتراق

این نوع از پکیج ها زیرمجموعه ای از پکیج ها ی زمینی به حساب می آیند که شامل دو گروه زیر می شوند:

پکیج زمینی فاقد مشعل

یکی از انواع پکیج های زمینی، پکیج زمینی فاقد مشعل است. این نوع از پکیج ها دارای دیگ فولادی و یا دیگ چدنی هستند و در مقایسه با پکیج های مشعل دار ظرفیت و توان بالاتری دارند. یکی از مزایای این نوع پکیج ها به کارگیری مشعل گازوئیل یا گازسوز است. به دلیل اینکه این نوع مشعل ها دارای دیگ هستند، باعث می شود که قدرت و توان آن ها افزایش یابد و برای استفاده در فضاهای بزرگ گزینه مناسبی باشند.

پکیج زمینی مشعل دار

پکیج های زمینی مشعل دار نوع دیگری از مجموعه پکیج ها هستند که برخلاف پکیج های فاقد مشعل، در ساختار خود دیگ ندارند. در عوض، از مخزن یا مبدل های صفحه ای استفاده می کنند. پکیج های مشعل دار همانطور که از اسمشان انتظار می رود در ساختار خود مجهز به مشعل خطی و مبدل صفحه ای می باشند.

بررسی معروف ترین انواع برندهای پکیج

شرکت ها و کارخانه های بسیاری وجود دارند که به تولید و عرضه انواع پکیج می پردازند. در این بخش برخی از معروف ترین انواع برندهای پکیج را بررسی کرده و به ارائه اطلاعاتی درباره هریک از آنها می پردازیم.

پکیج بوتان

گروه صنعتی بوتان از سری کارخانه های ایرانی تولید سیستم های گرمایشی است که فعالیت خود را در سال 1332 و با مدیریت شخصی به نام محمود خلیلی تاسیس شد. گروه صنعتی بوتان در در دهمین جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران در سال 1392، رتبه یکی از 100 برند برتر ایران را به خود اختصاص داد. این کارخانه نمایندگی بسیاری دارد و پکیج های تولید شده توسط شرکت بوتان طرفداران زیادی دارد.

پکیج دیواری ایران رادیاتور

گروه صنعتی ایران رادیاتور از معروف ترین برندهای ساخت انواع پکیج و سیستم های گرمایشی در سطح خاورمیانه می باشد. این برند برای نخستین بار توسط نادر شکیب و در شهر رشت فعالیت خود را آغاز کرد و در همان سال های ابتدایی فعالیت خود موفق شد عنوان اولین دارنده استاندارد صادرات محصولات در ایران را به خود اختصاص دهد.

پکیج گروه صنعتی لورچ

برند لورچ از برندهای پرطرفدار در زمینه تولید و عرضه پکیج دیواری است که در سال 1356 و در شهر تاریخی اصفهان شروع به کار نمود. محصولات این شرکت، همگی بر طبق استانداردهای بین المللی و ملی تولید می شوند و دارای ضمانت نامه و خدمات پس از فروش می باشند.

انواع پکیج برند بوش

برند بوش یکی از معروف ترین برندهای خارجی می باشد که کمتر کسی پیدا می شود که اسم این برند را نشنیده باشد. گروه صنعتی بوش نه تنها در زمینه تولید انواع برند بلکه در زمینه ساخت و تولید انواع لوازم خانگی فعالیت می کند. محصولات این شرکت از کیفیت بالایی برخوردار هستند و نماینده انحصار این گروه تولیدی در ایران، شرکت تاش می باشد.

برند آریستون

اریستون یکی یگر از انواع برندهای معروف پکیج می باشد که متعلق به یک شرکت ایتالیایی است و به مدیریت شخصی به نام آریستید مرلونی راه اندازی شده است. انواع پکیج های برند آریستون علاوه بر داشتن بازدهی بالا از تنوع فراوانی برخوردار هستند. این نوع پکیج ها مجهز به آکوستیک بوده و کم ترین سر و صدا را تولید می کنند. نماینده انحصاری این شرکت در ایران، مجموعه سیهاوی می باشد.

بررسی انواع برندهای مختلف پکیج دیواری و زمینی

کدام یک از انواع پکیج برای مصرف مناسب است؟

همانطور که در این مطلب گفته شد، پکیج ها را می توان براساس فاکتورهای متفاوتی مورد بررسی قرار داد. هر یک از انواع پکیج ها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. در رابطه با انتخاب پکیج مناسب می توان گفت که بسته به متراژ محلی که مدنظر دارید و همچنین محلی که می خواهید پکیج را نصب کنید، همچنین کیفیت دستگاه و… انتخاب پکیج مناسب بسیار متغیر و کاملا وابسته به نیاز شما است.

راه اندازی و نصب پکیج یکی از مهم ترین بخش سیستم های گرمایشی ساختمان است که در این مقاله با بررسی انواع پکیج و تفاوت آنها به اهمیت این موضوع پی بردیم و فهمیدیم که به دلیل تفاوت در پکیج های دیواری و پکیج های زمینی، این کار باید توسط افرادی باتجربه صورت گیرد. ما در شرکت فنی و مهندسی تهویه گستر راگا با بهره گیری از متخصصین حرفه ای در تمامی نقاط تهران و به صورت 24 ساعته آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشیم.

آرزو نیاسری
کارشناس سیستم های تهویه متبوع


2 پاسخ به “بررسی انواع پکیج و تفاوت آنها”

  1. سهیل مهرور گفت:

    سلام پکیج ما روشن میشه ولی آبو گرم نمیکنه خواستم بدونم مشکلش چیه و هزینه تعمیرش چقده؟

    • برای رفع عیب گرم نکردن پکیج، ابتدا باید مشکل به طور دقیق بررسی شده و علت آن کشف گردد. به همین دلیل توصیه می شود، جهت دریافت مشورت با تعمیرکار پکیج با استفاده از شماره تماس های موجود با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×