انواع رادیاتور شوفاژ در سیستم گرمایشی

انواع رادیاتور شوفاژ در سیستم گرمایشی

امروزه؛ همه ما آشنایی مختصری با سیستم های گرمایشی داریم و در بسیاری از خانه ها برای برطرف کردن نیاز گرمایشی خود از آن استفاده می کنند. رادیاتور به عنوان یکی از انواع وسایل گرمایشی محسوب می شود. در این مقاله قصد داریم، انواع رادیاتور را از هر لحاظی مورد بررسی قرار دهیم. برای استفاده از این مطالب، بهتر است با ما همراه باشید.

رادیاتور چیست ؟

رادیاتور یک وسیله گرمایشی فلزی یا نیمه فلزی است که کاربردهای مختلفی دارد، اما در ساختمان ها از آن برای منتقل کردن حرارت آب گرم استفاده می کنند. در واقع می توان گفت که رادیاتور به عنوان یک مبدل حرارتی مستقیم، وظیفه انتقال انرژی حرارتی از یک رسانه به رسانه دیگر را بر عهده دارد. 

امروزه با وجود پیشرفت علم و فناوری، انواع رادیاتور در مدل های متفاوتی طراحی و تولید می شوند، که هرکدام از آنها بنا به ویژگی های ظاهری که دارند، در بخش های مختلفی از خانه و محیط کار نصب می شوند.

انواع رادیاتور

رادیاتورها از لحاظ جنسی که دارند به چهار مدل تقسیم بندی می شوند، که در این قسمت از مقاله به شناخت بیشتر آنها می پردازیم :

رادیاتورهای فولادی :

رادیاتور فولادی همانگونه از که اسمش پیداست، از تعدادی ورقه های فولادی به شکل پره ای و تخت تشکیل شده است. رادیاتور فولادی نسبت به بقیه رادیاتورها مانند آلومینیومی, چدنی و مسی از مقاومت و همچنین قیمت معقول تری برخوردار است. در حقیقت، رادیاتورها اغلب در زیر پنجره ها یا کنار دیوارهای خنک نصب و راه اندازی می شوند که این عمل موجب جلوگیری از بروز بخار روی سطح شیشه ها و متراکم شدن بخار هوا بر روی دیوارهای سرد می شود، و این کار به ثابت ماندن دمای اتاق کمک می کند. 

رادیاتورهای آلومینیومی :

رادیاتورهای آلومینیومی به دو صورت طراحی و تولید می شوند :

  • استروژن
  • دایکست

یکی دیگر از انواع رادیاتور از نظر جنس به کار رفته در ساختار آنها، رادیاتورهای آلومینیومی می باشند. مزیت های مهم این رادیاتورها وزن سبک، مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی و شکل مدرن و زیبای آن است. این نوع از رادیاتورها بیشتر در محیط های داخل ساختمان که رطوبت دارند، مانند حمام و سرویس های بهداشتی و همچنین در زیرزمین ها نصب شده و مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که آلومینیوم از نظر رسانایی چهارمین فلز محسوب شده و در طبیعت به راحتی یافت می شود، این نوع از رادیاتورها قیمت مناسبی هم دارند. 

رادیاتورهای چدنی :

این رادیاتورها از چدن ساخته می شوند و از گذشته تا به امروز مورد بهره گیری قرار گرفته اند. رادیاتورهای چدنی همانند رادیاتورهای آلومینیومی خاصیت ضد زنگ زدگی دارند و نسبت به رادیاتورهای فولادی مقام تر هستند. وزن سنگین و شکنندگی آنها از معایب این رادیاتور به حساب می آید.

بررسی بیشتر انواع رادیاتورها از نظر شکل و فرم ظاهری :

رادیاتورهای تخت (پنلی):

رادیاتور تخت یا پنلی

رادیاتورهای تخت از فولاد ساخته شده اند و به دلیل سطح صاف و مسطحی که دارند، قادر به تولید گرمای بیشتری می باشند. جهت افزایش مقاومت و بازدهی در رادیاتورهای پنلی، قبل از رنگ کردن پنل از یک سری تجهیزات الکتریکی و رنگ اپوکسی پلی استر استفاده می کنند. رادیاتورهای پنلی از نظر کارکرد و کاربرد جزو عالی ترین ها محسوب می شوند، در صورتی که از تولیدکننده های قابل اعتماد خریداری شوند.

برخی از خصوصیات و مزایای رادیاتورهای پنلی به شرح زیر می باشد :

  • راه اندازی و نصب راحت با هزینه کم تر
  • طراحی و تولید آن در ابعاد کوچک و سبک
  • دارای بدنه صاف و مسطح
  • زیبایی و مدرن بودن
  • بدون نیاز به هواگیری دوبارگی
  • تولید گرمای بیشتر نسبت به سایر رادیاتورها

معایب رادیاتورهای پنلی :

  • امکان زنگ زدگی و درهم شکستن بالا به خاطر جنس فولادی
  • بالا بودن هزینه تعمیر، در صورت سوراخ شدن پنل رادیاتور
  • نداشتن قابلیت کم و زیاد پنل به منظور تغییر درجه حرارت

رادیاتورهای پره ای :

مدل لوله ای یکی از انواع رادیاتور

رادیاتورهای پره ای از آلومینیوم ساخته می شوند و به همین دلیل است که وزن کمی دارند و از لحاظ شکل ظاهری هم با هر نوع دیزاینی می توان آنها را تطبیق داد. یکی از مهم ترین مزایایی که این نوع رادیاتورها دارند این موضوع است که در صورت آسیب دیدن یا خرابی یکی از پره ها، نیازی به باز کردن کل بلوک نیست و و می توان آن را به راحتی با پره سالم تعویض کرد.  

رادیاتورهای حوله خشک کن:

رادیاتور حوله خشک کن ومزیت هایش

این مدل از رادیاتورها که جزء یکی از مدرن ترین سیستم های گرمایشی به حساب می آیند، معمولا در محیط هایی مانند حمام نصب می شوند و وظیفه تامین گرمای محیط را بر عهده دارند. به دلیل شکل ظاهری و کنار هم قرار گرفتن لوله های افقی در این دستگاه ها، از آنها به عنوان خشک کن برای خشک کردن لباس ها و حوله ها نیز استفاده می کنند. یکی از مهم ترین ویژگی های رادیاتور حوله خشک کن این است که می تواند چگالی رطوبت هوا را به پایین ترین حد خود رسانده و گرمای بهینه ایجاد کند.

رادیاتور قرنیزی

رادیاتورهای مدل قرنیزی یکی از مدرن ترین و به روزترین انواع این سیستم ها هستند که در بازار آنها را با نام رادیاتورهای مخفی هم می شناسند. این رادیاتورها توسط یک سری لوله های آب گرم که در لبه های کناری دیوار نصب می شوند، گرما را به محیط اطراف انتقال می دهند. یکی از مهم ترین ویژگی هایی که این رادیاتورها در مقایسه با سایرین دارند، پایین بودن احتمال نشتی و سوراخ شدن لوله های آنها و در عین حال توانایی بالا ذر مقابل انقباض و انبساط جریان می باشد. مصرف پایین انرژی از دیگر مزایای رادیاتور قرنیزی می باشد که باعث می شود طرفداران زیادی داشته باشد.

رادیاتور شیشه ای :

رادیاتور شیشه ای فوق العاده زیبا

هدف از تولید و ساخت این نوع از رادیاتورها، کمک به حفظ طراحی داخلی و دیزاین واحدها می باشد. رادیاتورهای شیشه ای در سایزها و ابعاد مختلف طراحی می شوند، که مشتری می تواند بنا به سلیقه شخصی خود ابعاد و حتی طرح روی آن را انتخاب کند. به دلیل داشتن آزادی عمل در انتخاب طرح و نقش روی این رادیاتورها، بسیاری از افراد ترجیح می دهند برای همخوانی با دیزاین داخلی در منازل خود از این نوع استفاده کنند. 

مزیت های رادیاتور شیشه ای به شرح زیر می باشد:

  • جابه جایی راحت
  • متنوع بودن طرح های آن
  • قیمت خرید معقول
  • نیاز نداشتن به سوخت
  • بدون صدا و اشغال فضای کم
  • توانایی چاپ عکس دلخواه روی صفحه رادیاتور

معایب رادیاتور شیشه ای :

  • امکان شکسته شدن صفحه شیشه ای آن
  • گران بودن رادیاتور شیشه ای سفارشی
  • قابل کنترل نبودن درجه حرارت
  • احتمال ایجاد آلودگی

طریقه نصب رادیاتور چگونه است ؟

رادیاتورها جز سیستم های گرمایشی محسوب می شوند که در حال حاضر در بسیاری از ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند و مانند سایر سیستم های گرمایشی، نیاز به نصب و راه اندازی توسط افراد مجرب دارند. در این بخش از مقاله می خواهیم درباره نحوه نصب و راه اندازی رادیاتورها صحبت کنیم…

در مرحله اول برای نصب رادیاتور، لازم است به یک سری نکات مهم و ایمنی توجه کنید تا در آینده دچار مشکلات و خسارت های مالی نشوید. نصب و راه اندازی رادیاتورها امری مهم و تخصصی تلقی می شود، که باید توسط افراد متخصص و کارشناسان تاسیسات انجام شود.

در رادیاتورها دو لوله رفت و برگشت، که یکی از آنها برای ورود آب گرم و دیگری برای خروج آب است، وجود دارد که هنگام نصب باید دقت لازم به کار گرففته شود که این دو کانال با فاصله مشخصی از یکدیگر قرار گیرند. با توجه به نوع رادیاتور مصرفی، معمولا فاصله بین دو کانال، 35سانتی متر، 50 سانتی متر و یا 60 سانتی متر می باشد.

بعد از لوله کشی تاسیسات ،به سراغ وصل کردن تجهیزات سایر قسمت های رادیاتور می رویم. نصب و تعمیر رادیاتور توسط متخصصان، عمل مهمی است که بر روی عملکرد بهتر و افزایش راندمان کاری و افزایش عمر مفید این سیستم گرمایشی تاثیر بسزایی دارد.

هنگام نصب رادیاتور ملزم به رعایت چه نکاتی هستیم ؟

  • هنگام نصب رادیاتور باید دقت داشته باشید که فشاری از سمت شیرآلات روی دیواره ها نباشد.
  • در صورتی که فشاری از سمت شیرآلات روی دیواره ها وارد شود، به مرور زمان باعث ترک خوردگی و بعد تخریب آن می شود، که همین امر باعث نشتی آب و در نهایت خراب شدن کل اتصالات داخل لوله می شود.
  • برای گردش بهتر هوا، ارتفاع شوفاژها معمولا باید بین 7 تا 10 سانتی متر از زمین باشند.
  • برای کاهش هزینه گاز، هنگام نصب شوفاژ از شیرهای ترموستاتیک استفاده کنید.
  • هواگیری درست باعث افزایش طول عمر کل تجهیزات می شود، پس برای نصب رادیاتور شوفاژ جایز است که از شیر هواگیری اتوماتیک استفاده شود، زیرا این کار نشت آب به وسایل داخل خانه را کاهش می دهد.
  • فاصله رادیاتور با دیوار و کف رعایت شود.
  • برای جلوگیری از کثیف شدن و سیاه شدن سطوح رادیاتورها نیازمند پاکسازی مرتب است.
  • فضای رادیاتور و شوفاژ تا حد امکان باید باز باشد تا چرخش هوا به خوبی صورت گیرد.

به این ترتیب؛ شرکت فنی مهندسی تهویه گستر راگا با وجود متخصصین و کارشناسان مجرب در زمینه نصب و تعمیر رادیاتور و سایر تاسیسات، در هر لحظه آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد.

مینا اصغری
مهندس مکانیک و کارشناس سیستم های تهویه متبوع


4 پاسخ به “انواع رادیاتور شوفاژ در سیستم گرمایشی”

  1. حسن هاجرلو نیستانکی گفت:

    سلام. ممنون از پیج خوبتون. می خواستم ببینم هزینه نصب رادیاتور چقدر ه و اینکه شما نصب رادیاتور را انجام میدین؟

  2. شیوا جاهدی پور گفت:

    سلام خسته نباشید, شما رسوب گیری شوفاژم هم انجام میدین؟ و اگه تعمیرکار بخوام چجوری باید به شما بگم ؟

    • سپاس. برای اطلاع از شرایط و هزینه های تعمیر و رسوب زدایی شوفاژ می توانید با شماره های موجود در انتهای صفحه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×