فلومتر پکیج چیست و چه وظایفی دارد؟

فلومتر پکیج چیست و چه وظایفی دارد؟

فلومتر دستگاهی است، که با هدف اندازه گیری میزان مایع و گاز در سیستم های گرمایشی و سایر سیستم ها نصب می شود. جریان آب، باید برای کیفیت بهتر فرآیند سیستم های گرمایشی، به طور دقیق اندازه گیری شود. قصد داریم در این مقاله شما را با فلومتر پکیج و عملکرد آن بیشتر آشنا کنیم. با ما همراه باشید، زیرا داشتن اطلاعات کافی در مورد این قطعه می تواند شما را در تعمیر پکیج بسیار کمک کند.

فلومتر قطعه ای است که در پکیج و آبگرمکن به منظور اندازه گیری حجم یا دبی آب گرم استفاده می شود. نام دیگر فلومتر دبی سنج است. دبی به معنای حجم و میزان می باشد. امروزه برخی بر این باورند، که فلومتر با فلوسوئیچ یکسان می‌باشند، اما این باور غلط بوده و با هم متفاوت می باشند. در این مقاله قصد داریم شما را با فلومتر و نحوه عملکردش و همچنین تفاوت فلومتر با فلوسوئیچ آشنا کنیم.

فلومتر پکیج دیواری

فلومتر ( flow meter ) پکیچ چیست؟

همان طور که در مطلب بالا گفته شد، فلومتر پکیج قطعه ای بسیار مهم و کاربردی برای اندازه گیری حجم آب گرم به کار می‌رود. امروزه در پکیج های مدل جدید و آبگرمکن، از فلومتر به جای فلوسویچ استفاده می‌شود. در واقع این قطعه یکی از عواملی است که در ساختمان پکیج موجب گرم شدن آب می‌شود. فلومتر و یا دبی سنج از اجزای مختلفی اعم از، آهنربا، حسگر و توربین مغناطیسی تشکیل شده است.

 

نحوه عملکرد فلومتر پکیج چیست ؟

نحوه عملکرد فلومتر پکیج به این صورت است، که با استفاده از حسگر تعبیه شده در آن میزان آبی را که گرم شده را اندازه گیری می‌کند. هر دفعه که آب از توربین مغناطیسی عبور می‌کند، توربین را به چرخش در آورده و توسط دو پلاتینی که در کنار فلومتر قرار دارند، اتصالات را قطع و وصل می‌کنند. به این طریق که زمانی که میزان آب گرم شده در سیستم به حد نصاب رسید، فلومتر پکیج قطع می‌شود و زمان روشن شدن و گرم کردن مجدد آب روشن می‌شود.

یکی از انواع فلومتر پکیج

آشنایی با انواع فلومتر

فلومترها از انواع مختلفی تشکیل شده اند، که از نظر شکل ظاهری و کاربرد هایشان با هم متفاوت هستند. فلومترها بیشتر در سیستم های گرمایشی و صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند و کاربردهای مختلفی را در صنعت دارند. در این قسمت از مقاله به معرفی انواع فلومترها می‌پردازیم.

  • فلومتر الکترومغناطیسی
  • التراسونیک
  • فلومتر کانال باز
  • فلومتر دنده ای
  • توربینی
  • کوریالیس
  • روتامتر
  • فلومتر برنجی

فلومتر تک مبدل و دو مبدل در پکیج 

در پکیج های تک مبدله و دو مبدل تنظیم دمای آب متفاوت می‌باشد. در پکیج دو مبدل از سمت فلومتر پکیج برد دستور بستن مسیر رادیاتور را به شیر سه راهی می‌دهد، در صورتی که در پکیج تک مبدل بعد از ارسال پیام، فلومتر برد دستور خاموش و روشن شدن شعله را می‌دهد.

فلوسوئیچ پکیج چیست؟

 

 همان طور که در قسمت بالا گفته شد فلوسوئیچ با فلومتر ها کاملا متفاوت هستند، قطعه فلوسوئیچ در سنسور های پکیج در مسیر آب ورودی قرار گرفته است. وظیفه فلوسوئیچ ها اعلام باز بودن آب مصرفی هنگام باز بودن شیر آب گرم  به برد است، تا در این هنگام دستور به دیگر قطعات جهت گم کردن آب گرم مصرفی می‌هد.

در صورتی که شما آب گرم را باز کرده اید و پکیج عکس العملی را نشان نداد یعنی برد کنترل متوجه باز شدن آب نشده است. در صورت مشاهده این علائم فلوسوئیچ باید چک شود.

فلومتر پکیج چه تفاوتی با فلوسوئیچ دارد؟

امروزه فلومتر جایگزین خوبی به جای فلوسوئیچ می‌باشد و از این قطعه بیشتر در قدیم استفاده می کردند. امروزه در پکیج های جدید برای گرم کردن آب و اندازه گرفتن حجم آب از فلومتر استفاده می‌شود. اما سوال اینجاست که این دو قطعه چه تفاوت هایی با هم دارند؟ تفاوت فلوسوئیچ و فلومتر در نحوه عملکردشان است. نحوه عملکرد فلوسوئیچ به این صورت، که تنها وظیفه روشن و خاموش شدن جریان و یا مدار برق را برعهده دارد، اما فلومتر پکیج وظیفه گرم کردن آب و اندازه گیری حجم آب را بر عهده دارد. این دو قطعه از نظر شکل ظاهری هم با هم متفاوت هستند.

تعمیر فلومتر پکیج

آشنایی با برندهای فلومتر پکیج

انتخاب فلومتر پکیج با کیفیت خوب و مناسب یکی از آیتم های مهمی است، که هنگام خرید باید بدان توجه شود. فلومتر با برند و کیفیت خوب حتی بر روی عملکرد پکیج تاثیر می گذارد و باعث افزایش بازدهی و طول عمر دستگاه می شود و نیازی نیست که هفته ای یک بار فلومتر خود را تعمیر و یا تعویض کنید. امروزه، تولید کننده های زیادی هستند، که برندهای مختلفی از فلومتر را تولید کرده و وارد بازار می‌کنند. در این قسمت از مقاله می‌خواهیم یکسری از برندها و مارک های خوبی که تا به امروز طرفداران زیادی داشتن را به شما معرفی کنیم.

  1. فلومتر پکیج با برند ایساتیس
  2. فلومتر پکیج با برند ایران رادیاتور
  3. فلومتر پکیج گلدیران
  4. فلومتر پکیج بوتان
  5. فلومتر یا دبی سنج برند پرلا
  6. برند بوتان پرلا

طریقه تعویض فلومتر پکیج

همان طور که در مطالب بالا گفته شد، فلومتر دمای و حجم آب مصرفی موجود در سیستم های گرمایشی مانند پکیج و آبگرمکن را اندازه گیری و تنظیم می‌کند و برای سنجش میزان آب از TNC استفاده می‌کند. گاهی اوقات ممکن فلومتر پکیج هم مانند سایر قطعات به مرور دچار مشکل شود و نیاز به تعمیر داشته باشد. یکی از مرسوم ترین مشکلاتی که می‌تواند برای فلومتر به وجود آید، نشتی بلوک هیدرولیک و سایر اتصالات آن باشد. برای تعمیر و تعویض فلومتر فرسوده نیازی نیست که آن را با چه زحمتی از دستگاه خارج کنید، فقط کافی است فلومتر جدید را در قسمت اتصالی آب سرد نصب نمایید.

فلومتر به عنوان یکی از اجزای اصلی پکیج دیواری

چه عواملی بر انتخاب فلومتر پکیج تاثیر می گذارد؟

برای انتخاب فلومتر مناسب و خوب برای سیستم گرمایشی خود ( پکیج، آبگرمکن) باید یکسری عوامل و فاکتورها را در نظر بگیرید تا فلومتر مناسبی و با کیفیتی را برای پکیج خود برگزیده باشید. در این قسمت 5 عامل مهمی که در انتخاب فلومتر پکیج مناسب تاثیرگذار می باشند را در این قسمت معرفی می‌کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به سایت Automation forum.co مراجعه کنید.

  • توجه به نوع سیال (مایع، گاز)
  • در نظر گرفتن جریان و دامنه جریان
  • توجه به فرآیند شرایط مانند فشار و دما
  • سایز لوله و مناسب بودن آن
  • در نظر گرفتن هزینه

چگونگی عیب یابی فلومتر پکیج

عیب یابی یکی از مهمترین مراحل در پروسه تعمیر است و انجام صحیح آن از اهمیت بالایی برخوردار است. جهت عیب یابی فلومتر پکیج ابتدا باید آب گرم مصرفی واحد را باز کرده سپس بسته به نوع پکیج به ادامه کار بپردازیم. در چنین شرایطی اگر پکیج دچار مشکل یا خرابی باشد؛ در نوع آنالوگ چراغ سبز در حال چشمک زدن است و در مدل های دیجیتال روی صفحه نمایشگر تصویر یک دوش آب یا شیر آب گرم به نمایش درمی‌آید.

در نظر داشته باشید که اگر بعد از باز کردن شیر آب گرم، آب گرم نشده باشد و کد خطای آن روی پکیج مشخص شود، ممکن است یکی از نشانه های خراب شدن فلومتر دستگاه باشد. بعد از پیدا کردن علت خرابی، تعمیرکار، پروسه تعمیر را شروع و در صورت نیاز فلومتر را با یک نمونه سالم تعویض می کند. در صورت نیاز به تعمیرکار حرفه ای می‌توانید با مجموعه ما تماس بگیرید.

تماس(02155957723)

 

فلومتر

نحوه تعمیر فلومتر پکیج

زمانی که درجه خرابی فلومتر پکیج بالا نبوده و نیازی به تعویض ندارد، وقت آن رسیده که به فکر تعمیر آن باشید. اولین مرحله برای تعمیر و سرویس فلومتر باید 3 مورد را بررسی کنید، تا از اینکه نیازی به تعویض ندارد و باید تعمیر شود، مطمئن شوید. یکی از مواردی که باید آن را چک کنید، سالم بودن بدنه فلومتر است، در غیر این صورت باید تعویض گردد. دومین مورد، باید از قطع نبودن اتصالات بین فلومتر و برد کنترل مطمئن شوید. سومین مورد، باید از سالم بودن برد کنترل اطمینان حاصل نمایید. تعمیر پکیج و قطعات آن امری مهم است که باید به موقع و توسط افراد متخصص صورت گیرد. 

تعمیر و نگهداری از فلومتر پکیج باعث افزایش بازدهی و عملکرد بهتر سیستم پکیج می شود. تهویه گستر راگا با گردآوری تیم حرفه ای و متخصص در زمینه تعمیر و نصب فلومتر پکیج و سایر خدمات و امور تاسیساتی، به صورت 24 ساعته آماده خدمت رسانی به شما کاربران عزیز می باشد.

مینا اصغری
مهندس مکانیک و کارشناس سیستم های تهویه متبوع


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×