سختی گیر پکیج چیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟

سختی گیر پکیج چیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟

سختی گیر آب پکیج به نام های مشابه ای نظیر رسوب گیر آبگرم کن، ضد رسوب و یا رسوب زدای آب گرم کن و پکیج شناخته شده است، حال نحوه و کارکرد آن چیست و چرا باید از سختی گیر برای آبگرمکن های خانگی و یا انواع پکیج ها استفاده کرد، استفاده از این وسیله می تواند نیاز به تعمیر پکیج را تا حد زیادی کاهش دهد.

در لوله های آب سرد ورودی آبگرمکن و پکیج ساختمان ها، رسوب زدای آب نصب و راه اندازی می شود. با وجود سختی بالای آب در اکثر نقاط کشور و مواد کثیفی که  داخل آن است که سرشار از ترکیبات کربنات های کلسیم ، منیزیم و هیدروژن (انواع آهک ها)، نمک های معدنی ، جلبک ها، شن و ماسه و خاک و گل و رسوب و.. است، دستگاه سختی گیر پکیج لازم و کاربردی است.

 

رسوب گرفتگی لوله های پکیج

 

رسوب گیر پکیج چیست؟

 

یکی از مشکلات زندگی شهری وجود سختی بالا در آب است، منظور از سختی بالا وجود جلبک، گچ، آهک، کلسیم ومنیزیوم در آب است. رسوب گیر دستگاهی است که از وجود این املاح در آب جلوگیری می‌کند. وظیفه اصلی رسوب گیر پکیج، گرفتن سختی آب و املاح معلق در آب می‌باشد که این املاح باعث ایجاد رسوب در داخل مبدل می‌شود، وجود سختی گیر در لوله ها باعث افزایش طول عمر پکیج خواهد شد. محل نصب این دستگاه بر روی لوله ورودی آب داخل پکیج می‌باشد.

در صورت عدم استفاده از رسوب گیر شاهد صدمات از سختی بالا و همچنین کاهش عملکرد دستگاه خواهید شد.

دستگاه رسوی گیر در پکیج

چرا وجود سختی گیر آب پکیج در سیستم های گرمایشی ضروری است ؟

 

سیستم های گرمایشی در خانه ها و شرکت ها و سازمان ها جزو بخش های لازم و ضروریه ساختمان ها است، اگر این سیستم ها خوب سرویس و رسیدگی نشوند، صدمات زیادی را از جانب ناخالصی های آب می بینند. با افزایش سختی آب، رسوبات بر جای مانده در سیستم های گرمایشی نیز افزایش می یابد، در اصل سختی آب با رسوبات موجود، ارتباط مستقیم دارد.در آبگرم کن ها و پکیج های گرمایشی آهک و شن وارد مخزن های اصلی پکیج می شود و از لحاظ علمی حکم عایق را ایفاد می کند و مانع گرم شدن آب داخل سیستم گرمایشی می شود و این رسوبات در تمام جداره های لوله ها انباشته می شود. با افزایش قطر رسوبات در لوله ها، فشار آب خروجی کاهش می یابد، افزایش قطر آهک و رسوبات با کنترل و فشار آب خروجی داخل پکیچ ارتباط عکس دارد، همچنین پایین آمدن راندمان آبگرم کن و پکیج، تغییر شکل دادن واشر های پکیج، جرم گرفتن و سوراخ شدن مبدل و پوسیده شدن تمام قطعات آبگرم کن که با آب در ارتباط هستند از جمله مواردی است که وجود سختی گیری خوب و کارا را ضروری می کند. به عبارت دیگر می توان گفت استفاده از سختی گیر مناسب می تواند نیاز به تعمیر پکیج را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

 

سختی گیر پکیج و آبگرمکن

 

 برای جلوگیری از همچنین مشکلاتی می توانیم به سراغ انواع ضد رسوب های آبگرمکن و پکیچ برویم. سختی گیر پکیج انواع مختلفی دارد، برخی سختی گیر آب گرم کن ها، مغناطیسی بوده جلوی تشکیل رسوب ها را می گیرد. برخی سختی گیر آب پکیج ها شامل ماده شیمیایی پلی فسفات است که از شکل گیری انواع کریستال های آهکی در ساختار و قطعات پکیچ خودداری می کند.

 

مشکلات پیش بینی شده در خصوص تعویض نکردن به موقع سختی گیر پکیج چیست ؟

 

با گذشت زمان، در درون لوله های معمولا حرارتی ساختمان و سیستم پکیج، ممکن است جریان آب قطع و یا محدود تر شود و مشکلات جدی و خسارات جبران ناپذیری را سبب شود، برای برطرف کردن این موارد جانی و مالی، سختی گیرهای پکیج پیشنهاد خوب و سازنده ای در این زمینه می باشد.

 

اگر از سختی گیر ها استفاده نکنیم چه می شود؟

 

رسوبات ناشی از استفاده نکردن از سختی گیر، روز به روز بیشتر شده و به مرور زمان مسیر رفت و آمد آب را می بندد و می تواند باعث افت فشار آب شود و یا با انبوه رسوب کربنات کلسیم که شکل آهکی دارد، در مبدل حرارتی باعث کاهش جدی میزان انتقال حرارت می شود و از عمر دستگاه پکیج و قطعات آن می کاهد و همچنین موجب می شود که انرژی زیادی برای گرم شدن آب مصرف گردیده و سیستم گرمایی و گرمایش به درستی میسر نشود.

 

سختی گیر آب پکیج

 

راه های دیگری نیز برای برطرف سازی موقت رسوبات داخل سیستم پکیج دیواری وجود دارد، اسید شویی  و جرم زدایی پکیج یکی از آن موارد است که شامل هزینه زیادی است و هم در بیشتر موارد عمر قطعات پکیچ را به علت خاصیت اسیدی کاهش می دهد، در اینجا در حال حاضر به شرح سختی گیر ها می پردازیم.

 

انواع سختی گیر پکیج

 

 الف- سختی گیر مغناطیسی (سختی گیر مگنتی):

 

سختی گیر مغناطیسی یا به اصطلاح مگنتی دارای قطعه ای فلزی با مگنتی قدرتمند است، تغییراتی شگفت در ساختار اصلی مولکولی آب انجام می دهد، به نحوی که از ایجاد رسوب های زیاد در سرتا سر مسیر آب می کاهد و جلوگیری می کند، در اصل مگنت سختی گیر با لحاظ ساختار آهن ربایی که دارد، یون های کلسیم و منیزیم داخل آب را دگرگون می کند. سختی گیر مگنتی، آب را از مواد اضافی و خارجی و افزودنی خارج می کند و باعث می شود آب سبکی وارد مخزن پکیچ شود. بعضی اوقات ملاحظه می کنید که شوفاژ دیگر گرم نمی شود، یکی از دلایل آن ممکن است، رسوب گرفتن قطعات پکیچ باشد.این سختیگیر مغناطیسی به طریقی عمل می کند که رسوبات موجود در آب ته نشین نشود و در خصوص حذف رسوبات کاری انجام نمی دهد.

 

  ب- سختی گیر شیمیایی (سختی گیر پلی فسفات): 

 

رسوب گیر شیمیایی پکیج  شامل یک دستگاه با مخزن فیلتر(کارتریج) شیمیایی است، این دستگاه با فرآیند های شیمیایی که روی آب انجام می دهد، یون های بزرگ و سنگین آب که شامل (کلسیم و منیزیم) است، توسط واکنش های شیمیایی حل می کند و پکیج را از هر گونه رسوب عاری می کند.ما می بایست بعد از مدتی استفاده از سختی گیر شیمیایی، فیلتر آن را تعویض کنیم، این مورد بستگی به میزان سختی آب ونوع مبدل دستگاه سختی گیر دارد، معمولا به طور نرمال بین 180 الی 540 روز تاریخ برای تعویض کارتریج  سختی گیر پلی فسفات است.بازم بستگی به مناطق سکونت نیز دارد، به عنوان مثال در مناطق جنوبی کشور، آب معمولا گل و رسوب بیشتری دارد. امکان سوراخ شدن و یا شکستن فیلتر(کارتریج) وجود دارد، سعی کنید برای تعویض و یا خرید آن از برند معتبر تهیه  و با مشاوران متخصص در این زمینه مشورت کنید. شرکت فنی و مهندسی تهویه گستر راگا همواره با مشاوران متخصص  و دلسوز و بر خط در این زمینه همراه شما عزیزان می باشد.

 

سختی گیر پلی فسفات

 

ج- سختی گیر آب پکیج الکترونیکی (میدان الكترومغناطیسی متغیر): 

 

این سختی گیر پکیج در اصل یک دستگاه است، ما میدانیم که یون های آب بزرگ است و معمولا به قسمت های مختلف قطعات پکیج می چسبد، دستگاه سخت گیر الکترونیکی با ساختار الکترونیکی و امواجی به شکل الکترو مغناطیس یون های مثبت و منفی تشکیل دهنده در آب را معلق و رها، کوچک و خنثی می کند، با این ساختار سیستم لوله کشی و بدنه قسمت های مختلف پکیچ رسوب نمی گیرد.

 

لوله رسوب بسته به دلیل عدم استفاده از سختی گیر

 

دلیل محبوبیت و کاربرد زیاد سختیگیرهای مغناطیسی چیست ؟

 

_ ضد رسوب مغناطیسی مقرون به صرفه تر از سایر سختی گیر های آب می باشد.

 

_ امکان پیاده سازی و راه اندازی سختی گیر مغناطیسی در انواع ابعاد و حجم انبوه آب امکان پذیر است.

 

_ نحوه نصب سختی گیر مغناطیسی آب پکیج ساده تر و بهره برداری و تاسیسات آن راحت تر است.

 

_ سختی گیر مگنتی به هر دو صورت اتوماتیک و دستی نصب و کار می کند.

 

در انتها لازم است اشاره کنیم که بخشی از مطالب موجود در این صفحه از این منبع استخراج شده اند. ضمناً همانطور که می دانید و پیشتر هم به آن اشاره شد، سیستم های گرمایشی خیلی حساس هستند و تمام موارد ذکر شده تخصصی و فنی هستند و حتما باید زیر نظر افراد خبره و با تخصص انجام شود و رعایت نکردن هرگونه موارد جهت راه اندازی و نصب و یا تغییرات در سختی گیر پکیج، ممکن است خطرات جبران ناپذیری را ایجاد کند، مشاورین شرکت فنی و مهندسی تهویه گستر راگا به صورت رایگان و در تمام شبانه روز پاسخ گوی شما عزیزان می باشد.

فرهاد غلامی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×