پمپ برگشتی آبگرم موتورخانه

پمپ برگشتی آبگرم موتورخانه

پمپ برگشتی آبگرم دستگاهی است، که وظیفه دریافت انرژی مکانیکی از یک منبع خارجی و انتقال آن به سیال را بر عهده دارد و در بسیاری از سیستم ها به منظور گردش بهتر آب و افزایش فشار سیال، مورد استفاده قرار می گیرد. نصب و تعمیر پمپ آب امری مهم و ضروری است که باید توسط افراد کارشناس انجام شود، در غیر این صورت در آینده نه چندان دور شاهد پیش آمدن مشکلاتی هزینه بر و جبران ناپذیر خواهید بود. در این مقاله قصد داریم به شناخت بیشتر پمپ برگشتی آبگرم بپردازیم، پس برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این موضوع خواهشمندیم که با ما همراه باشید.

پمپ برگشتی آبگرم چیست ؟

امروزه برای جلوگیری از اتلاف آب، در لوله کشی توزیع آبگرم باید از پمپ برگشتی آبگرم استفاده نمایید، تا آبگرم مصرفی همیشه در حال گردش و در دسترس باشد، به این منظور که، هنگام باز کردن شیر آب گرم و استفاده از آن، آب گرم به سرعت از پمپ برگشتی به لوله ها ارسال شده و آب گرم با هیچگونه معطلی در دسترس ما قرار می گیرد. این سیستم می تواند یکی از اجزای اصلی و مهم موتور خانه به حساب آید، که نقش مهمی را در انتقال و جا به جایی سیال گرم شده و همچنین گرم نگه داشتن سیالات داخل لوله ها ایفا کند.

نمایی دیگر از پمپ آب

طریقه نصب پمپ آب

در انتهای هر خط واحد ساختمان، بعد از نصب لوله های توزیع آب گرم مصرفی؛ یک لوله برگشتی در سایز کوچک تر به سمت موتورخانه کشیده می شود، که این خط از قسمت کناری به منبع کویلی نصب می شود. پس نتیجه می گیریم که هدف از نصب پمپ آبگرم بر روی منبع کویلی و یا منبع دوجداره؛ برای گردش سیال گرم شده در داخل لوله های رفت و برگشت آبگرم ساختمان می باشد. برای نصب پمپ آبگرم برگشتی ، می توانیم از دو نوع منبع ( منبع کویلی و منبع دو جداره ) برای راه اندازی آن کمک بگیریم.

توجه داشته باشید؛ که برای انتخاب پمپ آب معمولا از پمپ خطی در سایز 1یا 1/4 اینچ در مارک های معروفی مانند داب ( DAB )، ویلو ( WILO ) و گراندفوس ( GRUNDFOS ) استفاده می کنند، و دانستن این نکته ضروری است که، تعمیر منبع دوجداره، بر روی عملکرد و راندمان کاری پمپ تاثیر بسزایی دارد.

نصب پمپ آب برگشتی موتورخانه

نحوه عملکرد پمپ برگشتی آب

دیگ های موجود در موتورخانه علاوه بر گرم کردن آب رادیاتورها، وظیفه گرم نگه داشتن آب را هم بر عهده دارند. منبع دو جداره یکی از مخزن های نگهدارنده آب گرم مصرفی است که به شکل استوانه ای تو در تو می باشد که یکدیگر را پوشش داده اند. که آب گرم تولید شده در استوانه میانی مخزن ذخیره می شود، که آب شهری از سمت راست و قسمت پایینی وارد استوانه میانی می شود و آب گرم تولید شده در قسمت استوانه ای منبع در حال جریان می باشد و موجب انتقال گرما به آب سرد داخل استوانه میانی منبع می شود.

آب سرد بعد از گرم شدن از قسمت بالایی منبع خارج شده و در لوله رفت آب گرم مصرفی جریان می یابد و از طریق همان لوله آب گرم به وسایل بهداشتی ساختمان ( دستشویی، حمام و …) ارسال می شود. در زمانی که آب گرم در لوله ها به صورت راکد می ماند و سرد می شود و هنگامی مصرف کننده نیاز مجدد به آب گرم داشته باشد تا بالا آمدن آب چند دقیقه ای طول می کشد که آب گرم در دسترس قرار گیرد.

که همین امر، باعث هدر رفتن آب می شود. برای جلوگیری از این کار، از انتهای لوله های آب گرم هر واحد، لوله ای جداگانه به سمت منبع دو جداره می کشند که به آن لوله برگشتی آبگرم مصرفی گویند. همین امر باعث می شود که آب برگشتی میان منبع دو جداره و لوازم بهداشتی در جریان باشد. برای اینکه جریان آب به خوبی در لوله های آب مصرفی و لوله برگشتی برقرار باشد، در نزدیکی مخرن دوجداره و یا مخزن کویلی یک دستگاه الکتروپمپ جریانی نصب شود.

تعمیر پمپ آب گرم موتورخانه

تعمیر پمپ برگشتی موتورخانه

در زمان خراب شدن پمپ برگشتی آبگرم، جریان آب گرم در لوله برگشتی قطع می شود. که در چنین مواقعی در کنار پمپ خط لوله ای دستگاهی به نام بای پاس که به عنوان یک گذرگاه فرعی و کمکی شناخته می شود، نصب می شود. اولین اقدام در زمان خرابی پمپ و تعمیر آن، بستن شیر فلکه های دو طرف پمپ خطی می باشد و بعد از آن؛ شیر فلکه بای پاس را باز می کنیم که آب از خط کنار گذر به منبع دو جداره جریان یابد.

آب گرم دیگ که وارد استوانه بیرونی منبع شد و با آب سرد داخل استوانه میانی تبادل حرارتی صورت گرفت، برای گرم شدن مجدد آب لوله های برگشتی از قسمت پایینی استوانه بیرونی و سمت راست خارج شده و به داخل لوله آب گرم جریان می یابد، و به دیگ آب گرم بر می گردد. و بعد از گرم شدن مجدد به منبع دوجداره برگشته و این مراحل تا زمان روشن بودن پمپ جریانی دیگ ادامه می یابد. و برای آسودگی خیال از رخ ندادن مشکلاتی مانند ترکیدن منبع و غیره، شیر اطمینان را در قسمت پایینی منبع نصب می کنند.

تعمیر پمپ آب ساختمان یکی از کارهایی است که باید طی دوره هایی مشخص، بررسی و تعمیر شود، در غیر این صورت ممکن است تا زمان درست شدن آن، ساعات زیادی را بدون آب سپری کنید.

هنگام استفاده از پمپ ممکن است چه مشکلاتی رخ دهد؟

  • پایین بودن ارتفاع آبدهی و مقدار آب
    • ممکن است در آب موجود در پمپ هوا وجود داشته باشد، که باید به موقع هواگیری شود.
    • اشتباه بودن جهت گردش پمپ
    • طولانی بودن لوله مکش پمپ
    • کم شدن فشار شبکه از ارتفاع آبدهی پمپ برگشتی بیشتر باشد.
    • کثیف بودن فیلتر و یا صافی لوله، که حتما باید تمیز شود.
  • لرزش و صدای پمپ
    • گیر کردن مواد زائد در پروانه پمپ
    • به وجود آمدن مشکل در قسمت یاتاقان
    • هم تراز نبودن کوپلینگ در پمپ های زمینی
  • قطع و وصل شدن مداوم پمپ آب
    • کم باد شدن تیوب
    • سوراخ شدن منبع فشار، که موجب روش و خاموش شدن مداوم پمپ آبگرم می شود.
  • نشتی محفظه آب بندی پمپ
    • درست نصب نشدن پکینگ در جهت آب بندی
    • استفاده از نوع نامناسب پکینگ
    • نصب نادرست محفظه آب بند بر روی محفظه آب بندی، که این امر از ورود آب به پمپ جلوگیری می کند.
    • زیاد بودن مسافت بین محفظه آب بندی با شفت، که باعث فشرده شدن پکینگ به اجزای داخلی پمپ می شود.
  • خرابی کوپلینگ ها یا متصل کننده ها
    • نصب نادرست اتصال انبساطی
    • افزایش فشار لوله ها به دهانه های پمپ
    • مطمئن شدن از هم سطح بودن کوپلینگ ها

شاخص های اصلی درانتخاب پمپ آب موتورخانه

هنگام خرید پمپ برگشتی آبگرم باید به یکسری نکات ریز و درشت توجه کنید؛ که در آینده شاهد مشکلات هزینه بر نباشید، در این قسمت از مقاله می خواهیم با نکات و شاخص های اصلی برای انتخاب پمپ مناسب آشنا شویم:

  1. دقت کنید که پمپ خطی می خواهید یا پمپ زمینی
  2. به برند و مدل پمپ توجه کنید.
  3. در نظر گرفتن قدرت و دور موتور پمپ
  4. توجه به نوع اتصال ( اتصال فلنجی یا دنده ای )
  5. قطر لوله های رفت و برگشت پمپ
  6. توجه به میزان فشار ( هد آب ) و حجم آب ( دبی ) در حال گردش مورد نیاز سیستم
  7. نوع موتور به کار رفته در پمپ
نمایی دیگر از اتصال پمپ برگشتی آبگرم

سخن پایانی

پمپ آب یکی از دستگاه هایی مهمی است، که برای افزایش فشار آب در ساختمان های مسکونی و فضاهای بزرگ تر مورد استفاده قرار می گیرد. پمپ آب هم مانند سایر تجهیزات ممکن است به دلیل نصب نادرست و یا با گذشت زمان آسیب ببیند و به تعمیر احتیاج پیدا کند.

تعمیر پمپ آب یکی از عوامل مهمی است، که بر روی عملکرد بهتر و افزایش بازدهی آن تاثیر می گذارد، که این کار باید توسط متخصصان و تعمیرکاران مجرب صورت گیرد، که شرکت فنی مهندسی تهویه گستر راگا، با بهره گیری از افراد ماهر و متخصص در زمینه نصب و تعمیر پمپ برگشتی آبگرم و سایر خدمات، 24 ساعته هر روز هفته، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد.

 

مینا اصغری
مهندس مکانیک و کارشناس سیستم های تهویه متبوع


2 پاسخ به “پمپ برگشتی آبگرم موتورخانه”

  1. الناز سعیدی پور گفت:

    سلام ممنون از مطالب مفیدی که در اختیارمون قرار دادید.
    می خواستم بپرسم که زمانی که ما شیر آب گرم و باز می کنیم چند دقیقه اول آب سرده به نظرتون میتونه مشکل از پمپ آب باشه ؟

    • سرد بودن آب در زمان باز کردن شیر امری طبیعی و غیر قابل اجتناب است. تقریباً بعید است که این مشکل از پمپ آب برگشتی باشد. وجود این مشکل تنها در صورت طولانی بودن مدت خروج آب سرد، باید مورد بررسی قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×