علل افت فشار آب آبگرمکن: کاهش فشار آبگرمکن دیواری و ایستاده(زمینی)

علل افت فشار آب آبگرمکن: کاهش فشار آبگرمکن دیواری و ایستاده(زمینی)

آبگرمکن یکی از تجهیزات گرمایشی پرکاربرد می باشد که در بسیاری از ساختمان ها جهت گرم کردن آب مصرفی واحدها از ان استفاده می شود. گاهی اوقات ممکن است آبگرمکن به علت های مختلفی قادر به گرم کردن آب نباشد و این امر سبب اخلال در آسایش و رفاه حال ساکنین شود. در این مقاله درباره علل افت فشار آب آبگرمکن صحبت کرده ایم و توضیحاتی را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم.

یکی از پرکاربردترین و رایج ترین تجهیزات گرمایشی در هر ساختمانی آبگرمکن می باشد، با روی کار آمدن پکیج ها دیگر استفاده از آبگرمکن نسبت به قبل کمتر شده است زیرا پکیج ها قادر به تامین آب گرم مصرفی و آب مورد نیاز رادیاتورها را به طور همزمان می باشند. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتری در زمینه تفاوت های این دو دستگاه می باشید، می توانید به مقاله تفاوت پکیج با آبگرمکن مراجعه نمایید.

در حالت کلی، به دلیل افزایش ساختمان های مرتفع و کمبود اب ممکن است همگی ما تجربه کمبود فشار آب را داشته باشیم که راه حل آن استفاده از پمپ ساختمان می باشد. یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شوید، مشکل کم شدن فشار آب گرم است. در این مقاله می خواهیم درباره علل افت فشار آب آبگرمکن اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

بررسی علت های کاهش فشار آب آبگرمکن

چگونگی تعیین علل افت فشار آب آبگرمکن

فرایند گرم شدن در آبگرمکن به این شکل می باشد که هنگامی که شما شیر آب گرم را باز می کنید، آب سرد از طریق لوله ورودی آب به آبگرمکن وارد شده و شعله آبگرمکن جهت گرم نمودن آب روشن می شود. اگر زمانی که شیر آب گرم را باز می کنید با فشار کم و یا سرد بودن آب مواجه شدید، این احتمال وجود دارد یکی از موارد گفته شده در بخش بعدی علت این افت فشار آب آبگرمکن باشد.

علل مختلف افت فشار آب آبگرمکن شامل چه مواردی می شوند؟

کم شدن فشار آب آبگرمکن می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد که در این بخش به ارائه آنها می پردازیم:

  • رسوب گذاری مبدل آبگرمکن
  • وجود رسوبات و جرم در مسیر ورود آب به آبگرمکن
  • بررسی نحوه لوله کشی آب گرم سازه
  • رسوب بستن فیلتر آبگرمکن

افت فشار آبگرمکن دیواری

علت‌های کم شدن فشار آبگرمکن دیواری

اگر شما هم با این شرایط مواجه شدید که بعد از باز کردن شیر آب گرم متوجه شدید فشار آن کم است اما فشار آب سرد مناسب بود، حتما مشکل از آبگرمکن می‌باشد. برای عیب یابی و رفع این مشکل بهتر است از یک کارشناس که تجربه و تخصص کافی برای انجام این کار را دارد استفاده کنید. در این بخش می‌خواهیم علت‌هایی را که باعث کاهش فشار آب آبگرمکن دیواری را مورد بررسی قراردهیم:

رسوب گذاری مبدل آبگرمکن: سبب کم شدن فشار آب آبگرمکن

وجود مواد ناخالص و سختی در آب باعث رسوب بستنن دیواره لوله ها می شود. مبدل یکی از قطعات به کار رفته در آبگرمکن است که به دلیل اینکه لوله های داخلی آن دارای قطر کمی هستند، ممکن است بسته به میزان سختی آب در طول مدت کمی دچار رسوب گذاری شوند.

در صورتی که دیواره های داخلی لوله ها دچار رسوب شوند، آبگرمکن قادر به گرم کردن آب نخواهد بود و یا فقط بخش کمی از آب را می تواند گرم کند در نتیجه ما با مشکل افت فشار آب گرم مواجه می شویم. جهت تشخیص اینکه آیا مبدل ابگرمکن ما دچار رسوب شده یا نه می توانید شیر آب گرم نزدیک به آبگرمکن را باز کرده و آن را داخل یک ظرف شفاف بریزید و چک کنید که اگر آب خارج شده از آن بوی نامطبوعی دارد و به رنگ زرد است در این صورت می توان گفت که ممکن است مبدل رسوب گذاشته باشد.

رسوب گذاری از علل کم شدن فشار آب آبگرمکن دیواری

وجود رسوبات و جرم در مسیر ورود آب به آبگرمکن

وجود جرم و رسوبات در مسیر ورود آب می تواند یکی دیگر از علل افت فشار اب آبگرمکن باشد.در صورتی که ورودی آب سرد در سیستم که ورودی تغذیه آب است دچار گرفتگی شود و رسوب و جرم مسیر آن را ببندد باعث می شود که در نهایت فشار آب کاهش پیدا کند.

برای تشخیص این مورد باید ورودی آب سرد را چک کنید تا از عدم وجود هرگونه رسوب و جرم در آن مطمئن شوید، جهت انجام این کار لازم است شیر تخلیه آبگرمکن را از سیستم جدا نموده و ببینید که اگر آب بدون هیچ مانعی و به سادگی از آن عبور می کند به معنی نبود رسوب و جرم در لوله ها می باشد. اگر در حین بررسی شیر تخلیه متوجه وجود رسوب در سیستم شدید برای بازگرداندن فشار آب گرم به کیفیت قبل باید در کوتاه ترین زمان ممکن به رفع رسوب بپردازید.

جهت رفع رسوبات و جرمگیری آبگرمکن و لوله های آب نیاز است که به متخصص این کار مراجعه نمایید. شرکت فنی و مهندسی تهویه گستر راگا با بهره گیری از افراد ماهر و مجرب در تمامی نقاط تهران و به صورت 24 ساعته آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد.

کاهش فشار آبگرمکن دیواری

بررسی نحوه لوله کشی آب گرم سازه

همانطور که می دانید در فرآیند لوله کشی ساختمان از لوله های جنس فلزی استفاده می شود، با گذشت زمان و به دلیل جنس لوله ها کم کم فرسایش و پوسیدگی رخ می دهد. یکی از عوامل تشدید کننده این پروسه عبور آب گرم از این لوله ها است که سرعت رسوب گذاری در آنها را افزایش می دهد.

به عنوان یکی از روش های تشخیص و تعیین زنگ زدگی در لوله ها می تواند این باشد که فقط برخی از لوله ها با چالش کم بودن فشار آب مواجه هستند. با رسوب بستن و زنگ زدگی لوله های فلزی به مرور قسمت های زنگ زده و فرسوده از جای خود کنده می شوند و در داخل لوله انباشته شده و مانع از عبور آب شده و در نهایت سبب کاهش فشار آب آبگرمکن می شود.

رسوب گذاری فیلتر؛ علت فشار کم آبگرمکن دیواری

همانطور که گفته شد وجود املاح معدنی و سختی در آب سبب رسوب گذاری در سیستم ها می شود، جهت جلوگیری از ایجاد چنین مشکلاتی از فیلتر آب استفاده می کنند. این فیلتر باعث جلوگیری از جرم بستن لوله های آبگرمکن می شود اما با گذشت زمان و هنگامی که مقدار زیادی از رسوبات در این فیلترها جمع می شود سبب اخلال در عملکرد کلی آبگرمکن شده و از علل افت فشار آب آبگرمکن می باشد.

علت کم شدن فشار آب آبگرمکن

نحوه افزایش فشار آب آبگرمکن دیواری چگونه است؟

با توجه به موارد گفته شده پیرو دلایل افت فشار آب آبگرمکن دیواری، در این بخش می خواهیم به ارائه نکاتی بپردازیم که باعث افزایش فشار آب آبگرمکن دیواری بوتان، لورچ یا هر نوع برندی از آبگرمکن ها می شود. این نکات عبارت اند از:

  • سعی کنید تا جای ممکن از آبگرمکن هایی استفاده کنید که قادر باشند حتی با فشار کم آب را گرم کنند.
  • بررسی کنید که عمر لوله کشی های آبگرمکن چقدر است و در صورت طولانی بودن این زمان حتما لوله های فلزی پوسیده و آسیب دیده را عوض کنید.
  • در نظر داشته بباشید که در مناطقی که آب سختی بالایی دارد حتما باید حداقل سالی یک بار کل سیستم را رسوب زدایی نمایید.جهت آموزش رسوب زدایی آبگرمکن می توانید به مقاله روش های رسوب زدایی آبگرمکن مراجعه نمایید و خودتان این کار را انجام دهید.
  • در صورتی که برای آبگرمکن فیلتر تهیه کرده اید حتما به طور مرتب آن را تعویض نمایید.
  • توجه داشته باشید که هنگام استفاده و روشن بودن آبگرمکن بهتر است مصرف آب سرد را به حداقل برسانید.
  • در صورت بررسی و چک کردنو تمام موارد بالا اگر همچنان با مشکل کم بودنن فشار آب آبگرمکن مواجه شدید، می توانید از پمپ آب ساختمان استفاده کنید.
  • علل اصلی افت فشار آب گرم چیست؟

    از دلایل اصلی افت فشار آب گرم آبگرمکن می توان به رسوب گرفتن آبگرمکن، رسوب بستن لوله ها، کاهش فشار آب ساختمان و یا خرابی پمپ آب اشاره کرد.

  • آیا می توان با اقدامات ساده در منزل فشار آب آبگرمن را افزایش داد؟

    برای رفع مشکل کاهش فشار آبگرم، باید ابتدا علل مشکل را کشف کرده و با رفع آن ها به حد مطلوبی از فشار آب دست پیدا کرد. برخی از این موارد توسط افراد مختلف و برخی تنها توسط متخصصین قابل رفع هستند.

  • چه زمانی لازم است با یک تعمیرکار آبگرمکن یا تاسیسات تماس بگیرید؟

    چنانچه آبگرمکن رسوب بسته باشد، لازم است آن را اسید شویی کنید. توصیه می شود به دلیل خطرات موجود در این اقدام، کار را به یک متخصص بسپارید. ضمناً برخی دیگر از علل افت فشار آب آبگرمکن نظیر خرابی و تعمیر پمپ آب ساختمان نیز تنها با کمک تعمیرکاران ماهر قابل رفع هستند.

آرزو نیاسری
کارشناس سیستم های تهویه متبوع


6 پاسخ به “علل افت فشار آب آبگرمکن: کاهش فشار آبگرمکن دیواری و ایستاده(زمینی)”

  1. سهیل امجدی گفت:

    سلام خسته نباشید مشکل من اینه که فشار آب سرد خوبه اما فشار آب گرم چه توی سینک چه حمام خیلی پایینه‌. میخاستم بدونم علت کم بودن فشار آبگرمکن دیواری چیه تعمیرش چقد طول میکشه؟

    • فرهاد غلامی گفت:

      در چنین شرایطی بدون شک مشکل از آبگرمککن دیواری منزل شما است. برای رفع مشکل افت فشار آبگرمکن حدود نیم تا 1 روز و در موارد بسیار استثنا دو روز زمان لازم خواهد بود.

  2. یاسین گفت:

    سلام وقتتون بخیر، ما آبگرمکن‌مونو تازه جرمگیری کردیم اما بازم آب گرم با فشار پایین میاد، علت این فشار کم آبگرمکن ما چیه؟

    • فرهاد غلامی گفت:

      اگر در گذشته چنین مشکلی وجود نداشته است و یا علت دیگری برای افت فشار آب وجود نداشته باشد، به احتمال زیاد تعمیرات آبگرمکن دیواری به درستی انجام نشده است.
      برای رفع این مشکل می توانید با سرویسکاران آبگرمکن تهویه گستر راگا تماس بگیرید.

  3. حسین هروی گفت:

    سلام خسته نباشین آبگرمکن ما دیواریه و الان چند وقته فشار آب گرم خونمون خیلی پایینه، اگر جرمگیری کنیم این کم بودن فشار آب گرم حل میشه؟

    • فرهاد غلامی گفت:

      در اکثر موارد، علت اصلی افت فشار آب گرم در منازل، جرم بستن لوله ها است. با این وجود یش از انجام هر اقدامی، باید یک تعمیرکار ماهر آبگرمکن دیواری یا زمینی این سیستم را مورد بررسی و عیب یابی قرار دهد. فراموش نکنید که اسید ماده ای خورنده و خطرناک است و این کار تنها با استفاده از تجهیزات استاندارد قابل انجام خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×