طرز کار پمپ آب خانگی به چه صورت است؟

طرز کار پمپ آب خانگی به چه صورت است؟

به دلیل افزایش روزافزون ساختمان های ادارای، تجاری و مسکونی و با در نظر گرفتن مشکل کمبود فشار آب در ساختمان ها، جهت رفع این مشکل از پمپ آب خانگی استفاده می کنند. پمپ آب خانگی سبب افزایش فشار آب به خصوص در واحدهایی که در طبقات بالاتر قرار گرفته اند، می شود. در این مطلب قصد داریم جهت شناخت بهتر این دستگاه با طرز کار پمپ آب خانگی آشنا شویم.

امروزه، به دلیل افزایش ساخت و ساز ساختمان ها و افزایش جمعیت با مشکل کمبود آب مواجه هستیم. در ساختمان های بلند و دارای طبقات زیاد ساکنین ساختمان با مشکل فشار پایین آب رو برو می شوند که آسایش و رفاه را از آنها سلب می کند. برای رفع مشکلاتی این چنینی از پمپ آب در ساختمان ها استفاده می کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با پمپ و طرز کار پمپ آب خانگی اشنا کنیم.

خدمات مرتبط: تعمیر پمپ آب خانگی

معرفی پمپ آب خانگی

پمپ آب خانگی وسیله ای مکانیکی است که با استفاده از انرژی الکتریکی و نیروی برق، سیالی که در داخل آن در حال عبور می باشد را با انرژی و فشار زیادی عبور داده و منتقل می کند. در ساختمان هایی که مساحت کمتری دارند جهت رفع افت فشار آب از دستگاه پمپ آب خانگی استفاده می شود اما در متراژهای بالاتر مانند مجتمع های تجاری و اداری از بوستر پمپ آب استفاده می کنند که دربردارنده چند پمپ آب در ساختار خود است. لازم به ذکر است که پمپ آب های خانگی در مقایسه با انواع صنعتی، از توان و قدرت کمتری برخوردار هستند زیرا برای ارائه خدمات تعمیر سیستم های آبرسانی در مساحت های کم ساخته شده اند.

پمپ آب خانگی وسیله ای مکانیکی می باشد.

طرز کار پمپ آب خانگی چگونه است؟

به طور کلی طرز کار پمپ آب خانگی به این صورت است که پمپ نیروی مورد نیاز خود جهت افزایش فشار آب را از قطعه ای به نام الکتروموتور دریافت می کند. بعد از تامین انرژی مورد نیاز پمپ توسط الکتروموتور با ورود سیال به محفظه داخلی پمپ، پروانه پمپ شروع به چرخیدن می کند و همزمان با چرخش پره های پروانه انرژی جنبشی حاصل از گردش آنها به سیال در حال عبور منتقل می شود و سبب می شود سیال با سرعت و فشار بیشتری عبور کند.

در حالت کلی وظیفه پمپ آب خانگی تبدیل کردن نیروی الکتریسیته به انرژی جنبشی و نیروی حرکتی می باشد. این دستگاه مکانیکی با منتقل کردن انرژی به سیالی که از درون آن در حال عبور است، باعث افزایش فشار آن شده و مشکل افت فشار در طبقات بالایی ساختمان را رفع می کند.

آشنایی با اجزای پمپ در طرز کار پمپ آب خانگی

پمپ آب خانگی هم مانند هر نوع وسیله ای از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هریک از آنها در کیفیت طرز کار پمپ آب خانگی تاثیر بسزایی دارند و در صورتی که در یکی از این اجزا مشکلی به وجود آید، عملکرد کلی دستگاه نیز مختل می شود. اجزای تاثیرگذار در طرز کار پمپ آب خانگی عبارت اند از:

  • دنده پمپ آب
  • پیستون پمپ
  • گیج فشار پمپ آب خانگی
  • دنده و دیافراگم پمپ آب
  • نوار گرافیتی و واشر کاغذی
  • رینگ خنک کاری پمپ آب
  • هوزینگ پمپ
  • شافت و پایه پمپ آب خانگی
  • کلید اتومات پمپ
  • پروانه و بوش پمپ آب
  • بلبرینگ پمپ
تاثیر اجزای به کار رفته در پمپ در طرز کار پمپ آب خانگی

به چه دلیل از پمپ آب خانگی در ساختمان ها استفاده می کنند؟

مشکل کمبود فشار آب در ساختمان ها به یک بحران تبدیل شده است که رفاه و آسایش حال ساکنین را مختل کرده است، به همین منظور است که برای رفع چنین مشکلاتی از پمپ آب خانگی به عنوان راه حل استفاده می کنند. در ساختمان های مرتفع و مجتمع ها تجاری، اداری و مسکونی جهت جبران افت فشار آب ورودی واحدها از پمپ آب خانگی استفاده می کنند.

در ساختمان هایی که مساحت آنها کمتر است جهت بهبود فشار آب و تقویت آن از پمپ های خانگی و در ساختمان ها و مجتمع های با متراژ بالا و واحدهای زیاد برای رفع مشکل فشار آب به خصوص در طبقات بالایی از بوستر پمپ آبرسانی استفاده می کنند که این دستگاه خود از چند پمپ آب خانگی تشکیل شده است.

استفاده از پمپ آب خانگی جهت افزایش فشار آب

هنگام خرید پمپ آب مناسب به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

برای انتخاب و خرید پمپ آب مناسب با نیاز خود لازم است به یکسری نکات و عوامل تاثیر گذار توجه کنید زیرا انتخاب صحیح پمپ می تواند در کیفیت پمپ آب خانگی و نحوه عملکرد آن تاثیر بسیاری داشته باشد. در صورت عم توجه به نکات گفته شده برای انتخاب دقیق تر پمپ، ممکن است نه تنها پمپ کمکی به رفع افت فشار آب نکند بلکه به محض نصب آن دچار مشکل شده و نیاز به تعمیر پمپ آب پیدا کنید. برای انتخاب صحیح پمپ آب خانگی باید به تعداد طبقات ساختمان و تعداد واحدهای موجود در هر طبقه از ساختمان توجه نمود.

از جمله موارد تاثیرگذار دیگر در فرآیند خرید پمپ آب مناسب متراژ واحدهای ساختمان و بررسی تعداد شیرهای به کار رفته در هریک از واحدها می باشد. علاوه بر نکات گفته شده لازم است که هنگام انتخاب پمپ آب به بررسی و اندازه گیری میزان آب مصرفی واحدها پرداخته شود تا بتوان در نهایت بهترین و مناسب ترین نوع را انتخاب کرد.

نصب و سرویس صحیح پمپ در طرز کار پمپ آب خانگی چه اهمیتی دارد؟

همانطور که در بخش های بالا گفته شد، پمپ آب خانگی یکی از مهم ترین قطعات مکانیکی به کار رفته در ساختمان است که وظیفه آن تامین و فراهم کردن آب وارد شده به واحدها با فشار و سرعت مناسب می باشد. در صورتی که عملیات سرویس و نصب پمپ آب خانگی به طور صحیح انجام نشود، تمامی ساکنین به دلیل فشار پایین آب با مشکل مواجه خواهند شد.

خدمات مرتبط: نصب پمپ آب ساختمان

به دلیل اهمیت نقش پمپ آب خانگی در تامین رفاه و آسایش حال ساکنین لازم است که نصب و سرویس پمپ آب توسط افرادی انجام شود که تجربه کافی برای انجام این کار را در اختیار دارند. شرکت فنی و مهندسی تهویه گستر راگا با بهره گیری از سرویسکاران متخصص و ماهر آماده انجام هرگونه امور تاسیساتی در تمام نقاط شهر تهران به صورت 24 ساعته می باشد.

 

آرزو نیاسری
کارشناس سیستم های تهویه متبوع


2 پاسخ به “طرز کار پمپ آب خانگی به چه صورت است؟”

  1. علی نژاد اصغری گفت:

    سلام وقت بخیر. پمپ آب خونه ما روشن میشه ولی بعد از اینکه چند دقیقه روشن موند خاموش میشه و فشار اب کم میشه. دلیلشو ممنون میشم بگید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×