مراحل تعویض سیل پمپ آب خانگی

مراحل تعویض سیل پمپ آب خانگی

پمپ آب خانگی یکی از وسایلی است که به دلیل کمبود فشار آب کاربرد فراوانی دارد و از اجزای مختلفی تشکیل شده است. سیل پمپ آب یکی از اجزای به کار رفته در پمپ است که نقش مهمی را در عملکرد آن ایفا می کند. در این مقاله از سری مقالات آموزشی تعمیر پمپ آب قصد داریم درباره مراحل تعویض سیل پمپ آب خانگی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

امروزه استفاده از پمپ های آب خانگی در ساختمان های بلند و مرتفع با استقبال فراوانی رو به رو شده است. سیل مکانیکی یکی از قطعات به کار رفته در پمپ آب است که نقش مهمی را در سیستم ایفا می کند و در صورت بروز مشکل در آن سبب نشتی شده و نیاز به تعمیر پمپ آب ساختمان پیدا می کنیم. در این مقاله به ارائه و آموزش مراحل تعویض سیل پمپ آب خانگی می پردازیم.

مقاله پبیشنهادی: تعمیر پمپ آب موتورخانه

 گام های عوض کردن سیل پمپ آب خانگی

آشنایی با سیل پمپ آب

سیل یکی از اجزای به کار رفته در پمپ است که وظیفه قطع و وصل کردن آب را برعهده دارد یعنی زمانی که بخواهییم آب را تحت فشار قرار دهیم سیل مکانیکی از جای خود بلند شده و با تحت فشار قرار دادن آب باعث می شود که به سمت مصرف کننده حرکت کند.

سیل مکانیکی از سری قطعات پرکاربرد در پمپ آب می باشد که از نشتی هر نوع ماده ای نظیر؛ گاز، جامد و مایع جلوگیری می کند. این بخش از پمپ از قطعات مهمی تشکیل شده است که از نفوذ موادی که در داخل سیستم جریان دارند و در گردش هستند به سمت محیط بیرون جلوگیری می کند.

وظیفه سیل؛ قطع و وصل کردن آب

مراحل تعویض سیل پمپ آب خانگی شامل چه مواردی می شود؟

تعویض سیل پمپ آب خانگی یکی از مواردی می باشد که نیاز به تجربه و شناخت کامل اجزای به کار رفته در ساختار پمپ آب دارد. در این بخش می خواهیم مراحل تعویض سیل پمپ آب خانگی را در اختیار شما قرار دهیم. این مراحل موارد زیر را شامل می شوند:

  1. در مرحله اول در تعویض سیل مکانیکی پمپ آب خانگی لازم است ابتدا پمپی که دارای نشتی است را از مدار خارج کنیم. جهت خارج نمودن پمپ معیوب از مدار ابتدا باید مهره ها و ماسوره های ورودی و خروجی پمپ را باز کرده و سپس پمپ را از مدار خارج نماییم.
  2. در گام بعدی برای تعویض سیل پمپ آب خانگی باز نمودن محفظه جلو پمپ است که توسط چهار یا شش پیچ به بدنه پمپ متصل شده است. پس از باز نمودن محفظه، نوبت به جدا نمودن پروانه جلو پمپ می رسد که با پروانه انتهای پمپ آب که برای خنک کاری مورد استفاه قرار می گیرد به شکل یک پارچه و به وسیله یک شفت گردش می کند.
  3. در مرحله بعدی باید درپوش ته دینام را باز کنیم تا بتوانیم پروانه انتهایی پمپ را جدا کنیم؛ برای باز نمودن پروانه پلاستیکی انتهای پمپ از دو عدد پیچ گوشتی کمک می گیریم فقط باید دقت کنیم که پروانه پمپ ترک نخورد.
  4. شفت انتهای پمپ را توسط گیره یا آچار قفلی نگه می داریم، نکته ای که در این مرحله باید به آن دقت کنیم این است که آچار قفلی نباید به هزارخار انتهای شفت که محل قرارگیری پروانه دینام می باشد آسیبی وارد نماید.
  5. بعد از نگه داشتن شفت با آچار قفلی مهره موجود در پروانه جلوی پمپ را به سمت خلاف عقربه های ساعت می چرخانیم و سپس پروانه را با ضربه دقیق و تنظیم شده یا توسط فولی کش از جای خود خارج می کنیم.
  6. در نظر داشته باشید که برای درآوردن پروانه جلوی پمپ توصیه می شود که حتما از فولی کش استفاده کنید؛ به این صورت که نوک فولی کش را بر روی نوک شفت قرار می دهیم سپس گیره های کشنده فولی کش را پشت پروانه درگیر می نماییم و با چرخش قسمت آچار خور فولی کش پروانه به سمت بیرون می آید.
  7. در نهایت بعد از درآوردن پروانه سیل مکانیکی که از یک عدد فنر و صفحه سرامیکی تشکیل شده است از شفت سیل معیوب را از سیستم خارج کرده و سیل جدید را در جای خود قرار می دهیم.
آموزش مراحل تعویض سیل پمپ آب خانگی

اهمیت انجام مراحل تعویض سیل پمپ آب خانگی توسط سرویسکار حرفه ای

همانطور که گفته شد سیل پمپ آب خانگی به دلیل نقش مهمی که در فرآیند ابرسانی به واحدها و عملکرد کلی پمپ دارد از اهمیت بالایی برخوردار است، به همین دلیل نیاز است که انجام مراحل تعویض سیل پمپ آب خانگی حتما توسط افراد متخصص و ماهر صورت گیرد.

شرکت فنی و مهندسی تهویه گستر راگا برای راحتی و آسایش شما با بهره گیری از سرویسکاران ماهر و مجرب به صورت 24 ساعته و در تمامی نقاط تهران آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. در صورت ارائه خدمات توسط سرویسکاران ما گواهی ضمانتی به شما ارائه می شود که نشان دهنده اطمینان از کیفیت کار می باشد و خدمت انجام شده را تا 30 روز پس از اتمام کار ضمانت می کند.

جهت مطالعه اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به وب سایت انگلیسی لیک پک که بخشی از مطالب گفته شده در این مقاله از آن گرفته شده است مراجعه نمایید.

آرزو نیاسری
کارشناس سیستم های تهویه متبوع


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×