روش های رفع نشتی و آب بندی لوله های فاضلاب

روش های رفع نشتی و آب بندی لوله های فاضلاب

لوله های فاضلاب یکی از مهم ترین بخش های آبرسانی ساختمان های مسکونی محسوب می شوند. اگر این بخش دچار مشکل شود و لوله های آن نشتی پیدا کنند، لوله های کل ساختمان را تحت الشعاع خود قرار داده و موجب بروز مشکلات بزرگ تر و جدی تر می شوند. برای جلوگیری از این مشکلات باید هر چه سریع به رفع نشتی آن بپردازید. در این مقاله قصد داریم شما را با روش های رفع نشتی و آب بندی لوله های فاضلاب آشنا کنیم.

امروزه، لوله های فاضلاب بر اثر فرسودگی و مقاوم نبودن لوله ها بر اثر عوامل بیرونی سوراخ شده و نشتی پیدا می کنند. نشتی لوله های فاضلاب به یکی از بزرگترین مشکلاتی تبدیل شده است، که 90% مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند. روش های مختلفی برای رفع نشتی لوله ها وجود دارد، که در این مقاله به روش های رفع نشتی و نحوه آب بندی لوله های فاضلاب می پردازیم.

رفع نشتی لوله های فاضلاب توسط تعمیرکار

رفع نشتی لوله فاضلاب چه اهمیتی دارد؟

گاهی اوقات نشتی به وجود آمده لوله های فاضلاب می تواند به خاطر لوله کشی ساختمان باشد، که به درستی انجام نشده است. نشتی لوله ها اگر به قدری زیاد باشد، که نتوان جلوی آن را گرفت، می تواند موجب بروز مشکلات بزرگتری مانند نم پس دادن و یا چکه کردن آب از دیوار و یا سقف شود. اولین کاری که باید در این جور مواقع برای جلوگیری و رفع این مشکل انجام دهید، کمک گرفتن از یک تعمیرکار ماهر است. در صورت عدم تعمیر، نشتی لوله ها می تواند صدمات زیادی به خانه شما وارد کند.

اما زمانی که نشتی لوله های فاضلاب کم است، می توانید خودتان به تنهایی با استفاده از یکسری وسایل مانند چسب مخصوص آب بندی لوله های فاضلاب و یا مایع درزگیر به رفع آن اقدام فرمایید. دقت کنید، برای انجام این کار منبع آب خود را قطع کنید، تا در حین کار لوله های شما نشت پیدا نکند.

انواع نشتی لوله های فاضلاب

نشتی لوله های فاضلاب می تواند علل های مختلف داشته باشد و قبل از رفع نشتی باید با انواع نشتی آشنایی داشته باشید. زمانی که لوله های فاضلاب نشتی پیدا می کنند، اولین اقدام پیدا کردن علت آن است و این مهم ترین نکته ای است، که یک تعمیرکار باید قبل از تعمیر و رفع نشتی بدان توجه کند. در واقع، نشتی آب لوله های فاضلاب می تواند به دو دلیل اتفاق بیفتد.

شکستن و سوراخ شدن لوله های فاضلاب

یکی از علت هایی که باعث نشتی آب از لوله های فاضلاب می شود، شکستن و سوراخ شدن لوله ها است. این نوع نشتی می تواند به دلیل واردشدن ضربه و در نهایت شکستن و یا فرسودگی لوله های فاضلاب باشد. در این جور مواقع اگر شدت نشتی بالا باشد باید لوله را بریده و لوله ای جدید را جایگزین کنید، اما اگر درجه نشتی لوله های فاضلاب پایین باشد، خودتان می توانید به رفع آن اقدام فرمایید.

وا شدن و خرابی اتصالات و لوله ها

یکی دیگر از علت های نشتی لوله های فاضلاب، باز شدن و یا خرابی لوله ها و اتصالات است، که ممکن است اتصالات باز شده و یا پوسیده باشند و آب از لوله ها به بیرون نشتی پیدا کند. برای رفع این مشکل کافی است، که از یک تعمیرکار کمک بگیرید که اگر اتصالات شل شده باشند آنها را سفت کند و یا اگر خراب و یا فرسوده باشند، که باید کل لوله ها را باید تعویض کنند.

رفع نشتی توسط تعمیرکار ماهر

روش های رفع نشتی و آب بندی لوله های فاضلاب

برای پیشگیری از نشتی آب لوله های فاضلاب باید هر چه سریع تر اقدام به تعمیر و سرویس لوله های فاضلاب کرد. در غیر این صورت نشتی آب، سیستم کلی لوله کشی ساختمان را دچار مختل می کند. اولین نکته ای که باید هنگام برطرف کردن نشتی لوله ها بدان توجه کرد، به درجه و نوع نشتی است. اولین اقدام برای رفع نشتی بستن شیر آب اصلی ورودی به لوله آسیب دیده را ببندید و در صورتی که نمی توانید شیر آن را پیدا کنید، منبع اصلی آب را ببندید.

برش لوله فرسوده و جایگزین کردن لوله جدید یکی از روش های رفع نشتی

اولین روش رفع نشتی، برش دادن لوله است

یکی از روش های رفع نشتی و آب بندی لوله های فاضلاب بریدن لوله است. برای برش دادن لوله می توانید با استفاده از یک اره این کار را انجام دهید. توجه داشته باشید، که قبل از رفع نشتی و برش لوله، آب آن قسمت را ببندید و اگر قادر به پیدا کردن شیر آب نیستید، منبع اصلی آب را ببندید که هنگام تعمیر آب به بیرون نریزد. دقت داشته باشید هنگام برش دادن، صدمه ای به لوله وارد نشود. با استفاده از اره آن قسمتی از لوله را که نشتی دارد، برش داده و قطعه جدید را جایگرین می کنید.

چسب مخصوص رفع نشتی یکی دیگر از روش های آب بندی لوله های فاضلاب

دومین روش رفع نشتی، استفاده از چسب مخصوص رفع نشتی یا اپوکسی

یکی دیگر از روش های رفع نشتی و آب بندی لوله های فاضلاب، استفاده از چسب مخصوص رفع نشتی یا اپوکسی است. زمانی این روش کاربرد دارد، که سوراخ های کوچکی باعث نشتی آب شده باشند. اولین اقدام برای انجام این کار، استفاده از ماژیک و خودکار برای علامت گذاری قسمت سوراخ شده و نشتی دار است.

دومین اقدام، مقداری از چسب را روی قسمت نشتی دار ریخته و چند دقیقه فرصت دهید، که چسب کاملا خشک شود و زمانی که خشک شد، نوار فایبرگلاس یا نوار تفلون را به آرامی به دور آن ناحیه پیچیده و آن را به کامل بپوشاند. بعد از گذراندن مراحل بالا، به مدت نیم الی 1 ساعت صبر کنید و از رفع شدن نشتی اطمینان حاصل فرمایید.

چسب های مخصوص رفع نشتی دارای یکسری مزایا هستند که هنگام استفاده، از آنها بهره مند می شوید. یکی از مزایای این نوع از چسب ها، مقاومت بالای آنها در برابر نشتی آب است. دیگر فواید استفاده از آن اعم از، پایین بودن قیمت و تاثیر بالای آن در رفع نشتی لوله های فاضلاب است.

استفاده از نوار تفلون یکی دیگر از روش های آب بندی لوله های فاضلاب

سومین روش رفع نشتی، استفاده از مایع درزگیر لوله فاضلاب

استفاده از مایع درزگیر، یکی دیگر از روش های آب بندی لوله های فاضلاب است. مایع درزگیر هم مانند چسب مخصوص عمل می کند و نیازی به بریدن لوله نیست و برای نشتی های کوچک کاربرد دارد. هنگام استفاده از مایع درزگیر کافی است، که مقداری از آن را بر روی قسمت های نشتی دار بریزید و مشکل را برطرف سازید.

آب بندی لوله های فاضلاب با استفاده از لوله های پلیکا

استفاده از لوله پلیکا یکی دیگر از روش های آب بندی لوله های فاضلاب است. زمانی که محل نشتی کوچک است، شما می توانید از یک لوله پلیکا به ابعاد لوله نشتی دار تهیه کرده و برای رفع نشتی از آن استفاده کنید. دقت داشته باشید، که لوله پلیکا باید کمی بزرگتر از لوله فاضلاب باشد، تا کل لوله را به طور کامل بپوشاند.

برای انجام این کار ابتدا آب آن قسمت را ببندید و محل نشتی را با استفاده از خیسی پاک کنید و دور تا دور لوله را با چسب مخصوص پلیکا آغشته کرده و لوله پلیکا را هم به چسب آغشته می کنید و در آخر لوله پلیکا را در محل نشتی قرار دهید و در آخر از رفع شدن نشتی مطمئن شوید.

آب بندی لوله های فاضلاب با استفاده از مواد کامپوزیتی

استفاده از مواد کامپوزیتی یکی دیگر از روش های رفع نشتی و آب بندی لوله های فاضلاب است. از این مواد بیشتر برای رفع نشتی از لوله های پلیکا و فلزی استفاده می شود. این مواد کامپوزیتی به صورت های مختلفی اعم از نواری، لایه گذاری و …مورد استفاده قرار می گیرند. مواد کامپوزیتی مقاومت بالایی را در برابر نشتی دارند که این ویژگی می تواند جزء مزایای آن محسوب شود. همچنین این مواد برای مصارف شیمیایی و اسید هم کاربرد دارد.

اسافاده از نوار چسب برای رفع نشتی لوله های فاضلاب pvc

4 روش برای رفع نشتی لوله های فاضلاب پی وی سی

لوله های PVC یکی از انواع لوله های فاضلاب خانگی است، که ممکن است بر اثر فشار زیاد و پوسیدگی دچار نشتی شوند. اتصالات این نوع از لوله ها را با چسب مخصوص پی وی سی می چسبانند. اتصالات لوله های پی وی سی محکم و دائمی می باشند. نکته ای که در این قسمت قابل توجه است، اگر این نوع از لوله های فاضلاب خانگی دچار نشتی شوند، قادر به جداسازی اتصالات و جایگزین قطعات جدید آن نیستید. برای رفع نشتی لوله های فاضلاب PVC، باید لوله و اتصالات آن را قطع کنید تا بتوانید نشتی آن را برطرف سازید. در این قسمت از مقاله به 4 روش رفع نشتی و آب بندی لوله های فاضلاب ( PVC) می پردازیم.

  • روش اول، استفاده از نوار و خمیر اپوکسی
  • روش دوم، استفاده از نوار فایبرگلاس
  • روش سوم، استفاده از نوار چسب پلاستیکی یا سیلیکونی
  • روش چهارم، استفاده از چسب مخصوص ترمیم و آب بندی لوله های فاضلاب پی وی سی . برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به ابن مطلب مراجعه فرمایید.

هنگام رفع نشتی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

هنگام رفع نشتی لوله ها باید یکسری نکات مهم را رعایت کنید. به طور مثال زمانی که می خواهید از لوله پلیکا برای رفع نشتی استفاده کنید، به هیچ وجه از لوله های پوش فیت استفاده نکنید. دومین نکته ای باید بدان توجه کنید، این است که اگر نشتی از لوله های اصلی فاضلاب باشد، باید با سازمان آب و فاضلاب تماس بگیرید. سومین نکته، دقت داشته باشید، که قبل از آب بندی لوله های فاضلاب آب آن قسمت نشتی دار را ببندید.

همان طور که در این مقاله خواندید، لوله های فاضلاب ممکن است بر اثر فشار زیاد و یا شل شدن اتصالات لوله ها دچار نشتی شوند. روش های رفع نشتی و آب بندی لوله های فاضلاب بسیار در امر رفع نشتی موثر می باشد.

تعمیر و سرویس لوله های فاضلاب باید به موقع و توسط متخصصین و تعمیرکاران ماهر صورت گیرد. در غیر این صورت، ممکن است یک نشتی کوچک، لوله های کل ساختمان را مختل کند. شرکت تهویه گستر راگا با وجود افراد متخصص در زمینه خدمات و امور تاسیساتی هر لحظه آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد.

مینا اصغری
مهندس مکانیک و کارشناس سیستم های تهویه متبوع


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×