آب بندی لوله های آسیب دیده

آب بندی لوله های آسیب دیده

امروزه، بسیاری از افراد با خرابی و نشتی لوله ها رو به رو می شوند. که در این مقاله درک خواهید کرد که اصلا جای نگرانی نیست، چون شما با کمک تعدادی وسایل و ابزار ساده می توانید به آب بندی لوله و ترمیم آن و جلوگیری از فاجعه، به آن بپردازید. و همچنین می خواهیم شما را با اینکه چه موادی برای آب بندی لوله کاربرد دارد و  نحوه استفاده از آن چگونه است، را به طور کلی باهم بررسی کنیم، پس خواهشمندیم ما را در این نوشته همراهی کنید…

منظورازآب بندی لوله ها چیست ؟

برای لوله کشی ساختمان و فاضلاب باید از لوله های جنس مرغوب استفاده کرد که احتمال پوسیدگی و شکنندگی آن خیلی کم باشد، اما جای هیچ نگرانی نیست، چون لوله های آسیب دیده، قابل ترمیم می باشند. به این عمل، آب بندی لوله در لوله کشی گفته می شود.

لوله ها که خود به خود ترمیم و یا آب بندی نمی شوند، مسلما برای آب بندی لوله در لوله کشی، به یکسری مواد اولیه و ابزار برای انجام این کار نیاز است. فقط لازم به ذکر است که بگویم، لوله هایی که مدت پوسیدگی و نشتی آن ها بیشتر از چند سال باشد، عمل آب بندی لوله ها کاری سخت و دشوار خواهد بود.

در ضمن نشتی لوله ها در 2 مورد با هم متفاوت هستند، که یکی بر اثر سوراخ شدن و شکستن لوله است و دیگری بر اثر شل شدن اتصالات اتفاق می افتد. پس به موقع اقدام کنید تا با مسئله ای جدی مواجه نشوید. در این قسمت از مقاله به مواد اولیه آب بندی لوله می پردازیم :

مواد کاربردی درآب بندی (ترمیم )

خمیر مخصوص آب بندی

مواد به وجود آورنده خمیر شامل، روغن بزرک و مل که ترکیبی به نام کربنات کلسیم و سفید رنگ می باشد. خمیر مخصوص آب بندی نوعی حالت چسبندگی و لیزی دارد که همین خاصیت، از سر دنده و کنف محافظت کرده و همچنین با پوسیدگی لوله ها به مبارزه برمی خیزد. البته یک مدل دیگری از خمیر هم وجود دارد که جنسی سفت تر و برای بتونه کاری شیشه ها کاربرد دارد.

آشنایی با الیاف کنف

کنف

کنف تشکیل شده از الیاف گیاهی بلند و محکمی است که با برخورد با آب، حجیم شده و به خاطر حجمی که دارد، باعث گرفته شدن محوطه خالی بین لوله و فیتینگ می شود.

نوار تفلون در آب بندی لوله

نوار آب بندی لوله

نوار آب بندی که با نام نوار تفلون شناخته شده است، مواد به وجود آورنده آن پلی تترافلورواتیلن است که بیشترین مصرف آن برای آب بندی لوله های مرتبط با گاز، آب، ترکیبات نفتی، ترکیبات شیمیایی و بخار است. نوار تفلون لوله ای شکل و دارای در پوش برای محافظت از آن می باشد. و همچنین برای اتصالات شیر، آب گرم و سرد با قطر بسیار کم استفاده می شود.

چسب های مخصوص آب بندی

چسب های ویژه آب بندی لوله

این روزها، چسب های زیادی در بازار به منظور آب بندی لوله به فروش می رسد. چسب های آب بندی در انواع مختلفی وجود دارند که یکی از آنها به گونه ای است که در مقابل آب از مقاومت خاصی برخوردار است، که به چسب نشت گیر شناخته می شود.از این چسب ها در صورت بروز نشتی و در جهت بهبود روند سیستم های آبرسانی ساختمان استفاده میشود. برای استفاده از چسب های نشت گیر، ابتدا باید فلکه آب را ببنید و بگذارید لوله ها به طور کامل خیسی خود را از دست بدهند و بعد محل نشتی را تمیز کرده و به مقدار لازم از چسب را روی نقطه نشتی آغشته می کنید و بعد از 1 الی 2 خشک شده و می توانید آب را در لوله ها به جریان بیاندازید.

نوارچسب نشت گیر

نوار چسب های نشت گیر

نوار چسب های مقاوم نشت گیر عملکردی مشابه چسب های نشت گیر دارند. نوار چسب های پهن نشت گیر را به اندازه مورد نظر برش داده و روی محل نشتی می چسبانیم.

لوله پلیکا

لوله پولیکا بیشتر برای لوله هایی که دچار نشتی زیاد نشده باشند، کاربرد دارد. و به کارگیری آن بدان صورت است که شما اندازه لوله پولیکا را بر حسب همان لوله دچار نشتی اندازه گیری کرده و برش می دهید و لوله پولیکا را به لوله نشتی دار اتصال می دهید.

نحوه استفاده از چسب

طریقه به کار بردن خمیر و کنف در آب بندی لوله

  • در مرحله اول به یک قلمو و یا وسیله ای احتیاج دارید، که بتوان خمیر را بدون کثیف شدن دستتان به سردنده لوله آغشته کنید و اگر ابزار و قلم مویی در دسترس نبود، می توانید از انگشت سبابه برای انجام این کار یاری بجویید. این عمل به منظور جلوگیری از زنگ زدگی لوله ها می باشد.
  • در مرحله دوم نوبت به استفاده از کنف می رسد، که شما باید در ابتدا اندازه مورد نیاز کنف را مشخص کرده و به آرامی از ابتدای سر دنده، در جهت مخالف عقربه های ساعت تا انتهای دنده به دور آن بپیچید.
  • برای پیشگیری از شل شدن الیاف کنف، ملزم به گره زدن آن می باشید.
  • می توانید برای بریدن مازاد الیاف، از لبه برنده سردنده و یا هر ابزار تیزی کمک بگیرید.
  • و در مرحله آخر، برای اطمینان از اتصال لوله ها و شل نشدن الیاف کنف، مقداری از خمیر را بر روی آنها آغشته می کنیم.

نحوه به کار بردن نوار تفلون

استفاده از نوار تفلون در آب بندی لوله، انگشت اشاره را از حلقه ی خالی نوار رد کرده و با کمک گرفتن از انگشتی دیگر، سر نوار را از حلقه جدا کرده و به آرامی و با احتیاط جوری که نوار تفلون بهم گره نخورد، روی سر دنده برعکس عقربه های ساعت به دور آن می پیچیم.

کلام اخر

در حال حاضر ما با خواندن این مقاله، که تیم حرفه ای شرکت فنی مهندسی تهویه گستر راگا در اختیار شما قرار داده است، قادر به درک این مطلب خواهید بود، که در کل آب بندی لوله که یکی از موضوعات مهم در زمینه سیستم های آب رسانی و لوله کشی ساختمان به حساب می آید، به چه مفهومی است و اینکه لوله هایی که دچار نشتی می شوند را می توانیم به وسیله یک سری ابزار به راحتی آنها را ترمیم کنیم ومثل روز اولشان قابل استفاده باشند.

مینا اصغری
مهندس مکانیک و کارشناس سیستم های تهویه متبوع


2 پاسخ به “آب بندی لوله های آسیب دیده”

  1. جواد صالحی گفت:

    سلام خسته نباشید خواستم بدونم آب بندی لوله ها رو حتما باید تعمیرکار تعمییر کنه یا خودمم میتونم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×