انواع لوله های فاضلاب و تفاوت آن ها

انواع لوله های فاضلاب و تفاوت آن ها

یکی از مهم ترین بخش های یک ساختمان، بخش لوله کشی فاضلاب آن است. امروزه، به علت اهمیت سیستم لوله های فاضلاب، انواع متفاوتی از آنها تولید و عرضه میشود که هر کدام دارای مزایا و معایب خاصی هستند. در این مقاله قص داریم شما را با انواع لوله های فاضلاب و ویژگی های هر یک آشنا کنیم تا بتوانید در هنگام خرید مناسب ترین گزینه را طبق نیاز مصرف خود انتخاب کنید.

یکی از بخش های مهم هر ساختمانی، قسمت لوله کشی ساختمان و اتصالات آن است. وجود لوله های فاضلاب در همه نقاط شهر به جهت دور کردن و انتقال آب فاضلاب منازل و ساختمان های صنعتی بسیار حائز اهمیت است. در گذشته، جنس این لوله ها از بتن و سیمان ساخته میشد اما امروزه به دلیل پیشرفت های گسترده انواع مختلفی از لوله های فاضلاب موجود است که هر کدام از آن ها بسته به نوع خود ویژگی های خاصی دارند.

انواع لوله های فاضلاب کدامند؟

لوله های فاضلاب گالوانیزه

لوله های فاضلاب گالوانیزه

یکی از انواع لوله های فاضلاب، لوله های گالوانیزه هستند که آنها را با نام لوله های آهنی سفید نیز میشناسند. این لوله ها خود به تنهایی به دو دسته لوله های فولادی و آهنی گروه بندی میشوند. از دلایلی که این لوله ها با نام لوله های آهنی سفید شناخته میشوند، وجود روکشی از جنس فلز روی در ساختار آنهاست، این روکش سبب افزایش مقاومت لوله های گالوانیزه در مقابل انواع اسیدهای موجود میشود.

لوله های آهنی گالوانیزه همانطور که از اسم آن ها انتظار میرود در مقایسه با لوله های فولادی، وزن بیشتری دارند، اما لوله های فولادی به دلیل جنسی که دارند سبک تر هستند و همچنین ظاهر براق و درخشان تری دارند. به دلیل ویژگی های گفته شده این نوع لوله ها گزینه مناسبی برای استفاده در فاضلاب ساختمان ها و منازل می باشند.

لوله های پلیکا فاضلاب

لوله های پی وی سی

این لوله ها که سابقه مصرف و استقبال از آنها بسیار بالا می باشد، از پلی ونیل کلراید ساخته شده اند. این لوله ها با نام لوله های پی وی سی نیز شناخته میشوند که نسبت به نمونه های دیگر قابلیت های بالا و قیمت پایین تری را دارا هستند و این یکی از دلایلی است که مورد توجه بیشتری در سیستم آبرسانی ساختمان ها قرار گرفته اند.

از دیگر امتیازهایی که لوله های پلیکا در مقابل سایرین دارند، داشتن جنس و وزنی سبک و در مقابل مقاومتی بالا در برابر مواد شیمیایی و اسیدها است. همچنین، رسوب پذیری و زنگ زدگی در آنها به ندرت دیده میشود و در هنگام نصب آنها به صورت روکار، نیازی به رنگ آمیزی ندارند.

در رابطه با معایب لوله های پلیکا میتوان به این نکته اشاره کرد که این لوله ها در صورت قرارگرفتن در معرض نور خورشید و همچنین خشکی و سرمای زیاد، ترک برداشته و به احتمال زیادی ممکن است دچار شکستگی و نشتی شوند.

لوله های پلی اتیلن

نوع دیگری از لوله هایی که جهت انتقال فاضلاب ها مورد استفاده قرار میگیرد، لوله های فاضلاب پلی اتیلن می باشد. این لوله ها در رنگ های تیره و سیاه تولید میشوند و ضخامت آنها در مقایسه با لوله های پلیکا، بیشتر است. از مزایای آنها میتوان به وزن سبکی که دارند و نصب راحت و بدون دردسر آن ها اشاره کرد.

از دیگر ویژگی های برتر این لوله ها داشتن مقاومت بالا در برابر انواع تغییرات شرایط جوی و مواد شیمیایی می باشد. لوله های پلی اتیلن به دلیل دارا بودن سطح داخلی صاف، در گذر زمان دچار گرفتگی و زنگ زدگی کمتری میشوند.

ازعیوب لوله های پلی اتیلن میتوان به ذکر این مورد پرداخت که به دلیل حجم بالای اتصالات این نوع از لوله های فاضلاب، ممکن است در پروژه های تاسیساتی که با کمبود فضا مواجه هستید، استفاده از آنها گزینه مناسبی نباشد.

لوله های فاضلاب چدنی

لوله های چدنی یکی از انواع لوله های فاضلاب

همانطور که از اسم این لوله ها مشخص است، جنس آنها از چدن می باشد. لوله های فاضلاب چدنی از اولین نسل لوله های فاضلابی به شمار می آیند که استفاده و کاربرد آنها نسبت به گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

این لوله ها در مقایسه با لوله های فلزی، کمتر دچار فرسایش میشوند و نسبت به لوله های آهنی قیمت کمتری دارند. به دلیل داشتن وزن سنگین لوله های چدنی و همچنین وجود شیارهای داخلی که احتمال رسوب و گرفتگی در آنها را افزایش میدهد، باعث شده امروزه کاربرد خیلی کمی در لوله کشی فاضلاب ها داشته باشند.

لوله های پوشفیت

لوله پوشفیت فاضلابی

اگر بخواهیم سیر صعودی و پیشرفت در تولید انواع لوله های فاضلاب را مورد بررسی قرار دهیم، به لوله های فاضلاب پوشفیت میرسیم. این لوله ها آخرین و باکیفیت ترین لوله های ساخته شده به شمار میروند. از مزایا و امتیازهای این لوله ها میتوان به این مورد اشاره داشت که به دلیل وجود پلیمرهای پلی پروپیلن در آنها، مقاومت و استحکام بالایی را در برابر پوسیدگی و شکنندگی از خود نشان میدهند.

ویژگی ای که این لوله ها را نسبت به سایر آنها متمایز میکند، سوکت دار بودن آنهاست. وجود سوکت در ساختار لوله های پوشفیت باعث میشود که لوله های بعدی هرکدام داخل سوکت لوله های قبلی قرار بگیرند. همچنین وجود سوکت در آنها باعث شده در مقابل سایر لوله ها نحوه نصب آنها بسیار راحت تر شود و هنگام نصب و راه اندازی سرعت فرآیند نصب را تا حد زیادی بالا ببرد و وقت کمتری را صرف خود کند.

چگونه لوله فاضلاب مناسب انتخاب کنیم؟

با توجه به نکاتی که در این مقاله گفته شد، اکنون می دانیم که لوله های فاضلاب در انواع متفاوتی تولید و عرضه میشوند که هر کدام از آنها به تنهایی دارای مزایا و معایب خاصی هستند. انتخاب لوله فاضلاب منلسب به نکات و پارامترهای بسیاری بستگی دارد که هر کسی، بسته به نیازی که دارد و با توجه به جنس و ویژگی های خاص به کار رفته در انواع لوله ها و محل نصب آنها میتواند مناسب ترین گزینه را انتخاب کند.

اهمیت نصب و راه اندازی لوله های فاضلاب

نصب و راه اندازی لوله های فاضلاب امری بسیار مهم است. هنگام نصب لوله های فاضلاب نیاز است که دقت کافی به کار گرفته شود و از افرادی استفاده شود که در این کار حرفه ای و باتجربه هستند؛ زیرا در صورت بروز کوچکترین مشکل در سیستم لوله فاضلاب ممکن است عملکرد کل سیستم لوله کشی دچار مشکل شود. شرکت فنی و مهندسی تهویه گستر راگا برای آسایش خاطر شما عزیزان، افرادی حرفه ای و مجرب را جهت خدمت رسانی به شما برگزیده است.

آرزو نیاسری
کارشناس سیستم های تهویه متبوع


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×