شناخت اجزای تشکیل دهنده موتورخانه تاسیسات

شناخت اجزای تشکیل دهنده موتورخانه تاسیسات

امروزه موتورخانه یکی از اصلی ترین بخش های تاسیسات یک ساختمان به حساب می آید که متشکل از اجزای گوناگون می باشد . در این مقاله با تعریف موتورخانه و تاسیسات موجود در داخل آن آشنا  و از اهمیت سرویس هر یک با خبر میشویم ، همچنین با توجه به توضیحات داده شده وظیفه هر یک از اجزا را بررسی کرده و متوجه این منظور میشویم که موتور خانه علاوه بر سیستم گرمایش در زمینه سیستم های سرمایشی نیز مورد استفاده قرار میگیرد. شناخت این اجزا می تواند در زمان اقدام برای درخواست، یا انجام خدمات تعمیر موتورخانه برای کارفرمایان و تعمیرکاران مفید و موثر واقع شود.

موتورخانه به عنوان بخش مرکزی و از اصلی ترین قسمت های تاسیسات ساختمانی شناخته می شود ، امروزه به دلیل پیشرفت علم و تکنولوژی علاوه بر سیستم گرمایشی ، در زمینه سیستم های سرمایش و برودتی نیز مورد استفاده میگردد . به طور کلی موتورخانه متشکل از مجموعه ی دستگاه ها و لوازم مورد نیاز تاسیسات و تهویه هوای مطبوع همچون پمپ ها ، لوله ها ، دیگ بخار و یا بویلر ، چیلر و…. که هر یکاز این سیستم ها وظیفه خاصی را بر عهده دارد که در ادامه به آن میپردازیم .

تاسیسات گرمایشی موجود در موتورخانه

موتورخانه هر ساختمان در فصل سرما بیشترین نقش را برای تولید گرمای مورد نیاز ساختمان ایفا میکند که متشکل است از دیگ بخار(boiler) ، مشعل (burner) ، انواع پمپ ها ، منبع انبساط و لوله کشی های مناسب با سیستم گرمایشی است. حال که از اهمیت این قسمت با خبر شدیم میتوانیم چند نمونه از سیستم های موجود در این مجموعه را مورد بررسی قرار دهیم .

دیگ بخار یا بویلر ( Boiler )

امروزه بیشتر کارخانجات و صنایع شیمیایی نیازمند جریان مداوم بخار آب هستند پس این دستگاه در تاسیسات گرمایش موجود در موتورخانه از اهمیت بالایی برخوردار است بنابر این نصب و تعمیر دیگ موتورخانه به صورت اصولی باید توسط افرادی متخصص صورت گیرد. این سیستم امروزه با گذر زمان و پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی روز به روز با پیچیدگی بیشتر به بازار ارائه میشود ، دیگ بخار به دو شکل چدنی و فولادی دسته بندی می شود که در ادامه با چند بخش اصلی دیگ های بخار آشنا می شویم .

دیگ بخار یا بویلر در موتور خانه

مشعل دیگ بخار (Burner)

مشعل قسمتی از یک سیستم گرمایشی بوده که در داخل بویلر یا دیگ بخار نصب می شود . این دستگاه وظیفه کنترل احتراق سوخت و تولید گرمای مورد نیاز جهت بخار آب و تولید آب گرم موجود در دیگ را بر عهده دارد که به سه نوع گازوئیلی ، گازی ومازوت سوز تقسیم می شوند . به دلیل اهمیت بالا در زمینه تاسیسات گرمایشی باید در بازه زمانی مشخص به سرویس و تعمیر مشعل موتورخانه پرداخت .

مشعل دیگ بخار موتورخانه گرمایش مرکزی

پمپ : یکی از اجزای تشکیل دهنده دیگ بخار

در برخی موارد زمانی که شرایط لازم جهت جریان طبیعی آب گرم فراهم نباشد و یا به سرعت بیشتر آب در سیستم نیاز باشد برای گردش آب از پمپ استفاده می شود که برای دریافت راندمان بالا و عملکرد موفق پمپ باید در انتخاب نوع و توتان هر پمپ همچنین نصب صحیح پمپ دقت کرد .

پمپ آب موتور خانه

منبع انبساط : یکی از اجزای موجود در موتورخانه

منبع انبساط نیز مانند باقی اجزای موتورخانه دارای اهمیت زیادی است ، این دستگاه وظیفه کنترل و تنظیم فشار اضافی در سیستم را دارد . همچنین منبع انبساط در صورت بروز مشکل کاهش آب در حال گردش ، این مشکل را جبران میکند . منبع انسباط به دو صورت باز و بسته در بازار قابل یافت می باشد.

منبع انبساط

تاسیسات سرمایشی موجود در موتورخانه

در این مقاله متوجه شدیم که تاسیسات مرکزی ها تنها برای گرمایش ساختمان موثر نیستند بلکه امروزه برای سرمایش و تهویه هوای مطبوع نیز مورد استفاده قرار میگیرند . چند نمونه از تاسیسات سرمایشی موجود در موتورخانه را در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم.

چیلر

چیلر یک سیستم تهویه مطبوع در زمینه سرمایش است که در موتورخانه یک ساختمان قرار میگیرد . چیلر ها بر اساس نوع و شرایط جوی و محیطی به دو دسته چیلر جذبی و چیلر تراکمی تقسیم می شوند که امروزه به دلیل کمبود منابع نفتی بیشتر از چیلر تراکمی استفاده می شود که در ادامه به توضیحات بیشتر میپردازیم.

چیلر تراکمی

چیلر به معنی سردکن است که برای تهیه اب سرد و به منظور سرمایش فضای موجود در ساختمان و یا خنک کردن محصولات و ماشین الات صنعتی بکار می رود، چیلر تراکمی همانند سایر دستگاه های تهویه و تبرید حاوی 4 قطعه اصلی کمپرسور،کندانسور،لوله انبساط و اواپراتور می باشد. امروزه از این سیستم برای سرمایش ساختمان ها به وفور استفاده می شود که نصب و تعمیر چیلر تراکمی دارای اهمیت بالایی است.

چیلر تراکمی یکی از اجزای موتور خانه

چیلر جذبی

چیلر جذبی به گونه ای طراحی شده که دارای کمپرسور نیست ، شاید کمی گیج کننده باشد.در این نوع چیلر ،بجای استفاده از انرژی برق ، از انرژی حرارتی تولید شده توسط یک مشعل مستقیم مستقر در چیلر و یا از انرژیِ حرارتی غیر مستقیم مانند  آب گرم، بخار،نور خورشید و انرژی حرارتی حاصل از انتقال نیرو استفاده میشود. چیلرهای جذبی بر اساس گرمای نهان تبخیر کار می کنند ، مایعات برای تبخیر شدن به گرما و حرارت نیاز دارند که آن را از محیط اطراف خود میگیرند .

لوله کشی موتورخانه

حتما با مشاهده موتورخانه متوجه این موضوع شده اید که سرتاسر آن متشکل از لوله هایی با ابعاد و اندازه های متفاوت می باشد . لوله کشی تاسیسات موتورخانه یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده یک سیستم تهویه هوا می باشد که حائز اهمیت است . وظیفه اصلی این لوله ها در سیستم جابه جایی مایعات و گاز ها از دستگاه به دستگاه دیگر می باشد که در سایز و نوع مختلف در بازار قابل یافت است .

لوله کشی موجود در موتور خانه

در حال حاضر با مطالعه این مقاله از اهمیت سیستم گرمایش و سرماییش مرکزی و اجزای تشکیل دهنده این سیستم آشنا شدیم و نتیجه گیری حاصل شد که نصب و تعمیر به موقع موتورخانه به صورت اصولی امری بسیار مهم است که شرکت تهویه گستر راگا با داشتن کادری متخصص و مجرب در زمینه تاسیسات سرمایش و گرمایش و تمامی خدمات موتورخانه ای آماده ارائه بهترین خدمات در کوتاه ترین زمان ممکن می باشد.

مینا اصغری
مهندس مکانیک و کارشناس سیستم های تهویه متبوع


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×