آچار دیگ جمع کن چیست؟

آچار دیگ جمع کن چیست؟

این مطلب در مورد آچار دیگ جمع کن، یعنی ابزاری که از آن برای تعمیر و جمع کردن دیگ های موتورخانه چدنی استفاده می شود نوشته شده است. در این متن با اجزای مختلف این نوع آچار مخصوص آشنا خواهید شد و علاوه بر این به نکاتی درمورد خرید آچار جمع کن دیگ چدنی پی خواهید برد.

 

 

همه ما می دانیم که برای نصب هر نوع وسیله و تجهیزات تخصصی نیاز به ابزار تخصصی آن را داریم. جهت مونتاژ دیگ موتورخانه هم از ابزاری به نام آچار دیگ جمع کن استفاده می کنیم. در این مطلب می خواهیم اطلاعاتی را درباره این ابزار به دست آوریم اما پیش از آن می خواهیم بدانیم دیگ چیست و چه نقشی در تعمیرات موتورخانه ایفا می کند.

لازم به ذکر است که اگر به مشاوره در مورد این وسیله احتیاج دارید می توانید با لمس دکمه های موجود در انتهای صفحه موبایل، یا کلیک بر روی تصویر پشتیبان آنلاین در نسخه کامپیوتر، با ما ارتباط برقرار کنید. یا با مراجعه به سایت راگادما از قیمت دیگ جمع کن مطلع شوید.

دیگ چیست و چه نقشی در موتورخانه دارد؟

دیگ های آب گرم وسایلی هستند، که انرژی گرمایی حاصل از احتراق سوخت و ترکیب آن با هوا را به آب منتقل می کنند ،دیگ های آب گرم به دو نوع دیگ چدنی و دیگ فولادی تقسیم می شوند.

دیگ چدنی: ساختمان این نوع دیگ ها از تعدادی پره تشکیل شده است ،.ظرفیت حرارتی این نوع دیگ ها پایین می باشند. دیگ چدنی دارای یک سری مزایا می باشند، که هنگام استفاده از آن بهره مند می شویم .مزایای آن شامل حمل و نقل آسان، سهولت در تعمیر و تعویض پره ها، پایین بودن هزینه تعمیر و نگهداری و غیره می باشد.

دیگ فولادی :این نوع دیگ ها بیشتر برای تولید آب داغ و بخار و در ظرفیت های بالا حرارتی مورد استفاده قرار می گیرند . برای اطلاعات بیشتر در خصوص آشنایی با انواع دیگ ها و تعمیر دیگ، بر روی تعمیر دیگ کلیک کرده و مطالب آن را مطاله کنید .

آچار دیگ جمع کن چه کاربردی دارد؟

دیگ جمع کن یا پرس دیگ یکی از تجهیزات مهم و کاربردی برای سهولت کار است که در هنگام منتاژ دیگ مورد استفاده قرار می گیرد، که مهمترین آن ها آچار دیگ جمع کن است و تمام تعمیر کاران و متخصص ها برای جمع کردن آسان دیگ نیازمند این آچار هستند. آچار دیگ جمع کن دارای ۴ میله تمام رزوه می باشد. گریس کاری قبل از انجام کار اجباری است. در صورت انجام ندادن روغن کاری باعث از بین رفتن و از کار افتادن دندها و آچاردیگ می شود.

اجزای اصلی آچار دیگ جمع کن

اجزای اصلی آچار دیگ جمع کن چیست؟

از آچار های مخصوص برای جمع کردن پره های دیگ استفاده می کنند ، که از قطعات آن می توان به 4 عدد میله مهار اشاره کرد که سرتا سر آن رزوه وجود دارد و گام پیچ آن ها مربعی شکل است تا بیشترین حالت ممکن حرکت را انتقال بدهد. قطعه دیگر دو عدد مهره آچار خور است، واز دو رابط برای تغییر طول میله دیگ جمع کن و 2 یا 4 عدد صفحه یا فلنچ تشکیل شده است.

چرا باید از آچار دیگ جمع کن استفاده کنیم؟

نحوه ی کار با آچار دیگ جمع کن

 

علت استفاده از آچار دیگ جمع کن، جنس دیگ است که از چدن ساخته می شوند، و چدن ها در مقابله ضربه بسیار شکننده هستند و نمی توانند با ضربه زدن عمل جفت کردن پره ها را انجام دهند، لذا برای جفت کردن پره ها و جا زدن بوشن حتما باید از آچار مخصوص دیگ جمع کن استفاده کنند.

نحوه ی کار با آچار دیگ جمع کن برای منتاژ دیگ به چه صورت می باشد؟

همانطور که از اسم آچار دیگ جمع کن مشخص است، برای منتاژ دیگ مورد استفاده قرار می گیرد. برای منتاژ دیگ ابتدا پره ی دیگ را برروی شاسی ثابت می کنیم و پوشن های دیگ را توسط ضد زنگ آب بندی می کنیم و از یک طرف وارد پره دیگ می کنیم و پره ی دیگر دیگ را در جایگاه خود تنظیم می کنیم و دیگ جمع کن را از مجرا ی ورودی و خروجی عبور می دهیم.

سپس فلنچ یا صفحه های نگهدارنده را اضافه می کنیم و مهره ها را با آچار مناسب محکم می کنیم تا عمل جمع کردن پره ها به درستی انجام شود. دقت داشته باشید به هنگام سفت کردن مهره ها، مهره ها باید همزمان و به یک اندازه سفت شوند.

تعمیر دیگ چدنی به وسیله آچار دیگ جمع کن

نحوه تعمیر دیگ چدنی به وسیله ی آچار دیگ جمع کن

آچار دیگ جمع کن در هنگام تعویض پره فرسوده یا سوراخ شده مورد استفاده قرار می گیرد به صورتی که بعد از منتاژ کردن دیگ ، بوشن های دیگ را به ضد زنگ آغشته می کنیم و سپس در جای خود بر روی پره می گذاریم و پره ی دیگ را تعویض و دیگ جمع کن را از محل جریان آب عبور داده و بعد مهره ی دیگ جمع کن را سفت می کنیم، فلنچ را تا زمانی که فاصله مهره ها کم وعمل پرس شدن به خوبی انجام شده باشد.

نتیجه گیری

دراین مقاله به طور مختصر با دیگ و انواع آن آشنا شدیم و فهمیدیم که آچار دیگ جمع کن جزو وسایل مهم و ضروری در تعمیر و منتاژ دیگ های چدنی می باشد. پره های دیگ از چنس چدن و بسیار شکننده هستند لذا استفاده از این آچار باعث سهولت و سرعت بخشیدن کار می شود.

نکته اینجاست که تعمیر سیستم های گرمایشی مانند دیگ آب گرم را باید به یک تعمیر کار حرفه ای بسپارید، شرکت تهویه گستر راگا با داشتن نیروهای متخصص و ماهر می توانند دراین زمینه به شما کمک کند.

فاطمه احمدی
نویسنده


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×