علت گرم نشدن آب پکیج چیست و چگونه می توان این مشکل را رفع کرد؟

علت گرم نشدن آب پکیج چیست و چگونه می توان این مشکل را رفع کرد؟

تا حالا برایتان اتفاق افتاده که در حال دوش گرفتن هستین و در یک آن آب سرد می شود، چقدر می تواند عذاب آور باشد و آسایشان را برهم زند، برای یک بار هم که شده برای همه پیش آمده است. پکیج به عنوان یک سیستم گرمایشی می تواند به دلیل فرسودگی و یا تعمیر بد دچار مشکل شود. یکی از مشکلاتی که می تواند برای پکیج به وجود آید،که قادر به گرم کردن آب نباشد. در این مقاله قصد داریم شما را با علت های مختلف گرم نشدن آب پکیج آشنا کنیم، تا بتوانید رفع این خرابی و تعمیر پکیج را به سادگی هرچه تمام تر در خانه انجام دهید.

گرم نشدن آب در مواقعی که به آب گرم احتیاج دارید چقدر می تواند عذاب آور باشد و ما را کلافه کند. اگر شما هم از پکیج به عنوان یک وسیله گرمایشی استفاده می کنید مطمعنا برای یک بار هم که شده برای شما هم این اتفاق رخ داده است، که پکیج آب را به خوبی گرم نمی کند. در این مقاله قصد داریم شما را با علت گرم نشدن آب پکیج و اینکه چگونه می توانید مشکل گرم و سرد شدن آب پکیج را برطرف سازید آشنا کنیم.

می توانید با شناخت این علل، مشکل پکیج خود را پیدا کرده و آن را رفع کنید، اما لازم به ذکر است که بگویم گاهی اوقات برای برطرف کردن یکسری از مشکلات کاری از دست خودتان بر نمی آید و برای تعمیر و نصب پکیج خود حتما از تعمیرکاران ماهر کمک بگیرید.

علت های گرم نشدن آب پکیج

علت های گرم نشدن آب پکیج چیست؟

پکیج یک نوع سیستم گرمایشی است که وظیفه اصلی آن گرم کردن آب مصرفی منازل و گرم کردن محیط به وسیله رادیاتور را برعهده دارد. مشکلات زیادی می تواند برای پکیج شما پیش آید که عملکرد آن را کند و یا مختل سازد. یکی از رایج ترین مشکلاتی که می تواند برای پکیج پیش بیاید، گرم نکردن آب می باشد. گرم نشدن آب پکیج می تواند علت های مختلفی داشته باشد، که در این قسمت از مقاله به معرفی علت های آن می پردازیم.

رسوب گرفتن مبدل ثانویه

یکی از علت های گرم نشدن آب پکیج، می تواند رسوب گرفتن مبدل ثانویه باشد، که این یکی از اصلی ترین و مهم ترین دلیل گرم نشدن آب پکیج است. مواد و املاح موجود در آب به مرور زمان باعث رسوب بستن در مبدل می شوند و باعث کند شدن گردش آب و با مسدود شدن راه آن می شود. برای برطرف کردن این مشکل می توانید از روش رسوب زدایی استفاده کنید. نکته ای که لازم به ذکر است، می توانید بعد از تعمیر و جلوگیری از رسوب گیری مجدد مبدل از دستگاه سختی گیر آب استفاده کنید.

خراب بودن فلومتر

خراب بودن فلومتر پکیج، یکی دیگر از علت های اصلی گرم نشدن آب پکیج است. فلومتر علاوه بر اندازه گیری میزان آب گرم در پکیج، وظیفه گرم کردن آب مصرفی و بهداشتی منازل را برعهده دارد و اگر آب گرم باز باشد و هیچ آب گرمی در دسترس مصرف کننده قرار نگیرد و هیچ یک از چراغ های اعلان آن عکس العملی از خود نشان ندهند، مشکل از فلومتر و فلوسوئیچ است و باید در اصرع وقت تعویض شود.

هوا داشتن لوله ها

وجود هوا در داخل لوله ها می تواند باعث سرد و گرم شدن آب پکیج شود. برای اینکه متوجه شوید مشکل از لوله ها می باشد، می توانید به درجه روی پکیج نگاه بیاندازید و اگر فشار بالای یک باشد که هیچ و نیازی به هواگیری ندارد و باید به دنبال یافتن علل دیگری باشید، اما اگر فشار روی پکیج پایین از یک را به شما نشان می دهد، این بدان معناست، که لوله ها پر از هواست و باید به هواگیری آن اقدام نمایید. برای هواگیری لوله ها، لازم است پیچی را که در قسمت پایین پکیج تعبیه شده است، بچرخانید تا باز شود و تمامی هوای موجود در قسمت لوله ها خارج شده و مشکل گرم نشدن آب حل شود.

خرابی سنسور دما

خرابی سنسور دما یکی دیگر از علت های گرم نشدن آب پکیج است. به این دلیل که زمانی که سنسور دما خراب باشد، پکیج خاموش می شود و وقتی سیستم شما خاموش باشد، آب پکیج گرم نمی شود. سنسور دما یکی از قطعات مهم پکیج است که وظیفه آن اندازه گیری دمای آب و ارسال آن به برد کنترل است. اگر سنسور دما و یا NTC خراب شود، دمای درست را به برد ارسال نکرده و آن موقع است که آب پکیج سرد می شود و آب گرمی در کار نیست. برای رفع این مشکل باید هر چه سریع تر سنسور دما یا ترمیستور پکیج را تعویض کنید.

پایین بودن فشار آب

پایین بودن فشار آب یکی دیگر از علت های گرم نشدن آب پکیج می باشد. زمانی که فشار آب سرد پایین باشد، سیستم شما خود به خود داغ شده و جوش می آورد و باعث خاموش شدن و در نهایت سرد شدن آب پکیج می شود. برای رفع این مشکل می توانید برای افزایش فشار آب از پمپ سیرکولاتور پکیج استفاده کنید.

افت فشار گاز

زمانی که فشار گاز در پکیج کاهش می یابد، سیستم گرمایشی شما که پکیج باشد، خاموش شده و از کار می افتد و قادر به گرم کردن آب پکیج نمی باشد. به همین دلیل پایین بودن فشار گاز پکیج می تواند یکی از علت های گرم نشدن آب پکیج باشد. فشار گاز به دلیل مصرف بالای آن در زمستان که همه افراد از سیستم های گرمایشی که تماما با گاز کار می کنند استفاده می کنند، می تواند مسبب پایین آمدن فشار گاز شود و به پکیج شما آسیب بزند.

خرابی شیر سه راهی

در پکیج های دیواری دو مبدله برای تغییر وضعیت از حالت بهداشتی به گرمایشی از شیر سه راهی استفاده می شود. اگر شیر سه راهی پکیج دچار مشکل شود و آسیب ببنید مانند سایر موارد ذکر شده، باعث از کار افتادن پکیج می شود و دیگر قادر به گرم کردن آب پکیج نخواهد بود. به همین دلیل خرابی شیر سه راهی هم می تواند یکی دیگر از علت های گرم نشدن آب پکیج باشد. برای رفع خرابی شیر سه راهی که خود به تنهایی بوجود آورنده مشکل دیگری است، باید هر چه سریع تر به تعمیر پکیج بپردازید.

علت های دیگر گرم نشدن آب پکیج

گرم نشدن آب پکیج به غیر از مواردی که در بالا گفته شده، علت های متفرقه دیگری هم وجود دارد که می توانند باعث داغ نشدن آب پکیج شوند. عوامل دیگر گرم نشدن آب پکیج، قدیمی بودن رادیاتورها، خرابی پمپ، قطع شدن برق دستگاه، مشکل داشتن دودکش پکیج، سرویس نشدن، خرابی حسگرها و کنترل کننده ها، کوچک بودن قطر لوله گاز و غیره می توانند باشند.

سایر علت های گرم نشدن پکیج

علت گرم نشدن آب در پکیج بوتان

پکیج بوتان یکی از برندهای پکیج در بازار است، که به دلیل کیفیت خوب طرفداران زیادی دارد. این برند از پکیج دارای مدل های مختلفی است. پکیج بوتان دو مبدله، تک مبدله حرارتی که تک مبدله خود دارای دو نوع یک منظوره و دو منظوره است، که دو منظوره آن هم آب گرم مصرفی وهم آب گرم رادیاتورها را تامین می کند.

موارد گفته شده در بالا هم می تواند علت گرم نشدن آب گرم پکیج بوتان باشد. یکی از علت های اصلی آن ایجاد نشدن شعله در داخل پکیج است، که همین امر موجب گرم نشدن آب توسط پکیج می شود. خاموش شدن شعله بلافاصله بعد از روشن شدن، روشن و خاموش شدن مکرر شعله، خنک بودن پکیج حین استفاده از آن و غیره هم دلایل دیگری برای گرم نشدن آب پکیج می باشند.

عیب یابی پکیج توسط تعمیرکار و یافتن علل گرم نشدن آب پکیج

کلام پایانی

همان طور که در این مقاله مطالعه کردید، گرم نشدن آب هنگامی که نیاز به آب گرم داریم و یا در حمام هستیم چقدر می تواند عذاب آور باشد. برای رفع این معضل ابتدا پکیج شما باید توسط افراد متخصص پکیج عیب یابی شده و مشکلاتش را رفع کنند. در واقع دلایل زیادی وجود دارد که باعث گرم نشدن آب پکیج شوند. اما یکی از علت های اصلی و مهم آن رسوب گزاری مبدل ثانویه است.

برای حل کردن این مشکل باید از افراد متخصص و کاربلد کمک بگیرید و تعمیر آن را به افرادی که سر رشته ای در این زمینه ندارند، نسپارید. شرکت فنی مهندسی تهویه گستر راگا با بهره مندی از افراد متخصص و تعمیرکاران ماهر در زمینه تعمیر و نصب پکیج و سایر امور خدماتی هر روز به صورت 24 ساعت آماده خدمت رسانی به شما کاربران عزیز می باشد.

مینا اصغری
مهندس مکانیک و کارشناس سیستم های تهویه متبوع


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×