آشنایی با منبع کویلی

آشنایی با منبع کویلی

منبع کویلی یک نوع مبدل حرارتی غیر مستقیم می باشد، که گرمای خود را توسط کویل های موجود در آن به آب ورودی انتقال داده و آب گرم مصرفی منازل را فراهم می سازد. این منبع در انواع و اندازه های مختلفی ساخته می شود که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد، اما در کل هدف آنها تامین آب گرم می باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با این مبدل حرارتی آشنا کنیم. همراه ما باشید.

منبع کویلی یا منبع کویل دار چیست ؟

منبع کویلی دستگاهی است که جزء یکی از روش های غیر مستقیم تامین آب گرم بهداشتی می باشد. از این مخزن برای تامین و نگهداری آب گرم مصرفی منازل و صنعتی استفاده می شود. مخزن کویل دار از یکسری کویل های مسی و یک منبع ذخیره آب گرم تشکیل شده است که مخزن آن در ظرفیت های مختلف ساخته می شود و حجم این منبع به میزان نیاز هر مصرف کننده بستگی دارد.

مخزن کویل دار در نوع افقی و عمودی طراحی و تولید می شوند و اندازه آن بر حسب محل قرار گیری مشخص می شود. از آن جاییکه این منبع در ابعاد و اندازه های مختلفی ساخته می شود، هنگام سفارش به ابعاد درب ورودی و ابعاد سقف تا کف موتورخانه دقت فرمایید، تا در هنگام بردن منبع کویلی به موتورخانه با مشکل مواجه نشوید.

منبع کویلی مخزنی برای نگهداری آب گرم مصرفی

طرز کار منبع کویل دار چگونه است؟

به طور کلی؛ منبع کویلی یک مبدل حرارتی است که در آن یکسری کویل های مسی که در 2 شکل مختلف یو شکل و حلزونی طراحی و تولید می شوند، وجود دارد که به طور غیر مستقیم و بدون هیچ گونه تماسی آب ورودی داخل لوله ها را گرم می کند. به بیانی دیگر؛ کویل و یا لوله های مسی تعبیه شده در مخزن با آب داخل منبع برخورد داشته و یک تبادل حراتی بین این دو صورت می گیرد و به طور غیر مستقیم آب مصرفی منازل را گرم می کند.

انواع مخزن کویل دار موتورخانه

منبع کویلی خود به تنهایی از یک منبع ذخیره و تعدادی کویل ساخته می شود و در انواع مختلفی از نظر شکل ظاهری تقسیم بندی می شود، که عملکردی یکسان داشته اما فقط شکل ساختشان باهم فرق می کند. در این قسمت از مقاله به شناخت این دو مدل می پردازیم.

  • منبع کویلی عمودی ( ایستاده)
  • منبع کویل دار افقی
منبع کویلی انواع مختلفی دارد

شناخت مزایا و معایب منبع کویلی

منبع کویلی به عنوان یکی از سیستم های گرمایشی دارای یکسری مزایا و معایبی است که هنگام انتخاب و خرید آن باید به آن توجه کنید که در آینده با پشیمانی رو به رو نشوید.

مزایای منبع کویل دار

  • بالا بودن سرعت تولید آبگرم
  • طول عمر بالا
  • ساخت آن در ظرفیت های بالا و لیتراژ مختلف
  • جابه جایی و حمل راحت آن نسبت منبع دوجداره
  • سهولت نصب و تعویض
  • سطح رسوب گیری کم تر ( به دلیل عدم وجود منافذ)
  • شست وشوی آسان منبع

معایب منبع کویلی

  • مصرف انرژی بالا
  • اشغال کردن فضای زیادی از موتورخانه
  • نیاز به عایق کاری
  • نیاز به پمپ گردشی ( در فصل تابستان )
  • دشواری در تعمیر و تعویض منبع

تفاوت منبع کویلی با منبع دوجداره در چیست ؟

امروزه تمام متخصصان و کارشناسان توصیه می کنند که حدالمکان از منبع کویلی به جای منبع دوجداره استفاده شود. همین امر به خاطر مزیت های بیشتر منبع کویلی دلایلی از قبیل؛ سرعت بالای تولید گرما، طول عمر بالاتر، سهولت حمل و نقل، ساخت آن در ظرفیت های بالا و … منبع کویل دار نسبت به مخزن دوجداره است. منبع دوجداره و منبع کویلی هر دو یک هدف را دنبال می کنند که آن هم تولید آبگرم بهداشتی منازل می باشد.

منبع دوجداره هم مانند منبع کویلی به عنوان یک مبدل حرارتی غیر مستقیم شناخته شده است که از دو محفظه ی تو در تو که همدیگر را پوشش می دهند تشکیل شده است که وظیفه تولید و نگهداری آبگرم مصرفی را برعهده دارد. توجه داشته باشید، که اگر تصمیم به جایگزینی منبع کویلی به جای منبع دوجداره داشته باشید، دانستن این نکته لازم است که این عمل باید توسط افراد ماهر و متخصص صورت گیرد.

تفاوت های منبع کویلی و منبع دوجداره

اجزای تشکیل دهنده منبع آبگرم کویل دار

منبع کویلی دارای اجزای مختلفی است که هر کدام وظایف خاص خود را برای عملکرد و بازدهی هر چه بیشتر این سیستم گرمایشی بر عهده دارد. بهتر است قبل از نصب منبع کویلی با اجزای تشکیل دهنده آن به طور کامل آشنا شوید.

  1. منبع یا مخزن : برای ارزیابی ورقه های فولادی به کار رفته در منبع به مواردی مانند، فشار کاری سیستم، دمای کاری و ضریب خوردگی آب توجه می کنند. مخازن دو مدل افقی و عمودی نسبت به محل قرارگیری و نصب، طراحی و ساخته می شوند.
  2. پایه : پایه های به کار رفته در منبع کویل دار افقی به صورت شاسی و زیرسری ساخته می شود. اما در منبع کویلی عمودی پایه ها به مخزن متصل است.
  3. کویل : معمولا کویل ها به دو مدل U شکل و یا حلزونی طراحی و تولید می شوند که بر روی یک صفحه منافذ دار متصل می شوند و فاصله لوله ها یا کویل ها از یکدیگر به کمک یکسری صفحه های فلزی ثابت نگه داشته می شود.
  4. بوشن ها : بوشن یکی از اجزای پرکاربردی مخزن کویل دار شناخته می شود که وظیفه آن متصل کردن دو لوله به هم می باشد. تعدادی بوشن برای رفت و برگشت آبگرم بهداشتی و ورود آب شهری بر روی منبع کویلی تعبیه شده است و در بردارنده تجهیزاتی مانند فشارسنج، شیر اطمینان و ترمومتر است.
  5. جداکننده : یک قطعه ای به نام عدسی چدنی وظیفه دارد که لوله های رفت و برگشت منبع را با یک دیواره و لاستیک آب بندی از هم جدا کند.

تعمیر و رسوب زدایی منبع کویل دار موتورخانه چگونه است ؟

یکی از موارد مهم در تعمیر و سرویس منبع کویلی، رسوب زدایی می باشد. به طور کلی؛ رسوب زدایی منبع کویلی به دو روش فیزیکی و شیمیایی انجام می شود. که در این قسمت از مقاله به بررسی نحوه چگونگی رسوب زدایی می پردازیم.

رسوب زدایی فیزیکی منبع کویلی

در رسوب زدایی منبع کویلی باید تمام قطعات فلزی سخت مانند بدنه که حساس نبوده و می توان بر روی آن کار فیزیکی انجام داد و دچار آسیب دیدگی نمی شود را به کمک فرچه های سیمی و کاردک رسوب زدایی کرد.

رسوب زدایی شیمیایی مخزن کویل دار( اسیدشویی)

رسوب زدایی شیمیایی منبع کویلی یکی از روش های تعمیر و سرویس مخزن کویل دار محسوب می شود که از این عنوان جهت اسیدشویی منبع کویلی هم استفاده می کنند. رسوب زدایی یا اسیدشویی خود به تنهایی به روش های مختلفی انجام می شود.

روش اول رسوب زدایی

اولین روش رسوب زدایی منبع استفاده از دستگاه اسیدشویی می باشد. که این روش بیشتر برای رسوب زدایی قسمت هایی مانند داخل لوله ها، کویل ها و مبدل ها است.

روش دوم رسوب زدایی شیمیایی

روش دوم برای اسیدشویی منبع، غوطه ور کردن تجهیزاتی مانند قسمت های بیرونی لوله ها، کویل ها، مبدل ها و پره ها در داخل حوضچه های اسیدی در مدت زمان های مشخص می باشد.

روش سوم اسیدشویی

در این روش، قطعات و تجهیزات بزرگ و سنگینی که از هم جدا نمی شوند و نمی توان به دو روش قبلی رسوب زدایی کرد، قطعات را چندین بار با استفاده از یک قلمو آغشته به اسید پوشش داده و با فرچه سیمی رسوبات آن را پاک می کنیم.

تصویری از منبع کویلی در آشنایی با منبع کویلی

چگونگی رفع نشتی منبع کویلی آبگرم

  • قسمت عدسی مخزن حساس بوده و اکثر اوقات نشتی از این ناحیه اتفاق می افتد.
  • زمانی که تمامی سطوح مخزن دچار خوردگی و پوسیدگی شده، پیشنهاد می شود که به جای تعمیر منبع کویلی، اقدام به تعویض آن نمایید.
  • قادر به پاکسازی منبع بعد از عمل جوشکاری هستید و همیشه به یاد داشته باشید که از رنگ های اپوکسی در داخل مخزن کویلی استفاده کنید، که باعث سهولت پاکسازی می شود.
  • در قسمت عدسی فشار بیشتری در منبع اعمال می شود.
  • میزان خوردگی منبع را می توان با مشاهده ناحیه منهول و دیدن وضعیت ظاهری ورق مخزن تشخیص داد.

سخن پایانی

به این ترتیب؛ در این مطلب به طور کامل با منبع کویلی و نحوع عملکردش آشنا شدیم. نصب و تعمیر منبع امری مهم تلقی می شود که باید توسط افراد متخصص و ماهر انجام شود. شرکت فنی مهندسی تهویه گستر راگا با بهره گیری از افراد کارشناس و متخصص در زمینه نصب و تعمیر منبع کویلی و سایر امور تاسیساتی در هر روز هفته به صورت 24 ساعته آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد.

مینا اصغری
مهندس مکانیک و کارشناس سیستم های تهویه متبوع


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×