آشنایی با منبع دوجداره

آشنایی با منبع دوجداره

موتورخانه از بخش های مختلفی تشکیل شده است؛ که یکی از مهم ترین و کاربردی ترین جزء آن، منبع دوجداره است، که ساختار و عملکرد منحصر به فردی دارد. آشنایی با ساختار و نحوه عملکرد منبع دو جداره می تواند برای تعمیرکاران تاسیسات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد. علاوه بر این، کسب اطلاعات درباره منبع دوجداره می تواند به مدیران ساختمان ها در زمان سپردن پروژه هایی نظیر تعمیر موتورخانه به شرکت های تاسیساتی کمکی شایان کند.

منبع دوجداره چیست؟

منبع دو جداره یکی از اجزای مهم موتورخانه محسوب می شود، که وظیفه تامین آب گرم مصرفی منازل مانند شست وشو و آشامیدنی و … را بر عهده دارد. این منبع دارای انواع مختلفی است که در اندازه ها و ابعاد های متفاوتی طراحی و تولید می شوند.

منبع دوجداره افقی

نحوه عملکرد مخزن دوجداره چگونه است؟

منبع دو جداره به عنوان یک مبدل حرارتی غیر مستقیم شناخته می شود. به این منظور؛ که آب شهری به طور غیر مستقیم و بدون هیچ گونه تماس مستقیمی با شعله گرم می شود. به این صورت است که؛ مخزن، آب خروجی از دیگ را توسط جداره های منبع و یک تبادل حرارتی، گرم و نگهداری می کند.

منبع دو جداره از دو محفظه استوانه ای شکل تو در تو تشکیل شده است که محفظه بیرونی برای عبور آب گرم بویلر و محفظه داخلی به منظور عبور و نگهداری آبگرم مصرفی قرار داده شده است، و دو راه عبور کاملا مجزا برای رفت و برگشت آب بر روی منبع تعبیه شده است. معمولا جنس این منابع از ورقه های فولادی گالوانیزه است به دلیل اینکه مقاومت بالایی در برابر که تا در برابر خوردگی و پوسیدگی مقاومت بیشتری داشته باشند. از مخزن دوجداره در ظرفیت های پایین حرارتی استفاده می کنند، اما برای بهره مندی از ظرفیت های بالاتر از منبع کویل دار استفاده می شود.

متداول ترین گنجایش منبع دوجداره معمولا بین 300 تا 2000 لیتر (برای ساختمان های 20 واحدی در متراژهای 80 الی 100 متری) می باشد، که به منظور گرم کردن آب ساختمان و شوفاژ مورد بهره برداری قرار می گیرد. تعمیر منبع دوجداره یکی از اقدامات مهمی است، که بر روی عملکرد کلی سیستم تاثیر بسزایی می گذارد و باید به موقع به آن رسیدگی شود تا شاهد آسیب های جدی، غیر قابل جبران و هزینه بر نباشیم.

مزایا و معایب مخزن آبگرم دوجداره

منبع دوجداره هم مانند سایر سیستم های گرمایشی دارای مزایا و معایب خاص خود می باشد، که در این قسمت از مقاله به شناخت آنها می پردازیم :

مزایای منبع دوجداره :

  • هزینه پایین تعمیر و سرویس
  • قیمت خرید معقول و مناسب نسبت به فن کویل و سایر تجهیزات
  • توانایی گرم نگه داشتن آب مصرفی بدون نیاز به پمپ گردش (سیرکولاتور) در فصل گرما
  • افت فشار بسیار پایین

معایب مخزن دوجداره :

  • اشغال فضای زیاد نسبت به فن کویل
  • کاهش راندمان کاری آن در ابعاد بزرگتر
  • آسیب پذیری و سوراخ شدن دیواره منبع
  • عدم به کارگیری در حین رسوب زدایی و یا اسیدشویی منبع دوجداره
  • دشوار بودن تعمیر دیواره آسیب دیده و سوراخ شده
ساختار منبع دوجداره

اجزای تشکیل دهنده مخزن آبگرم دوجداره

منبع دوجداره از یکسری قطعات و اجزای مختلف تشکیل شده است که هرکدام از آنها برای عملکرد بهتر منبع نقش های متفاوتی را ایفا می کنند. در این قسمت از مقاله به بررسی اجزای آن می پردازیم :

  • شیر هواگیری : وظیفه شیر هواگیری منبع دوجداره، گرفتن هوای اضافی داخل لوله هایی که آب از آنها عبور می کند. که اگر هوای داخل لوله ها گرفته نشود، به مرور باعث بروز مشکلاتی مانند خوردگی لوله ها و اتصالات و ایجاد سر و صداهای زیادی می شود. هواگیری منبع با توجه به نوع و مدل مخزن به صورت دستی و یا خودکار که در مسیر ورودی آب گرم منبع نصب شده است، صورت می گیرد.
  • شیر اطمینان : شیر اطمینان در مواقعی که درجه حرارت از حد تعیین شده می گذرد، توسط سنسورهایی که در آن تعبیه شده، به طور اتوماتیک باز و از انفجار جلوگیری می کند.
  • مسیر رفت آبگرم مصرفی : مجرای آبگرم رفت مصرفی در قسمت بالایی منبع تعبیه شده و وظیفه ارسال آب گرم از محفظه داخلی به داخل ساختمان را برعهده دارد.
  • مسیر ورود آب گرم : مجرای ورودی آب گرم در قسمت زیرین منبع دوجداره نصب شده و آبگرم ورودی بعد از چرخش در اطراف منبع و همچنین انجام تبادل حرارتی در داخل محفظه، به کمک مجرای برگشت آب گرم که در قسمت فوقانی منبع قرار دارد را به داخل دیگ هدایت می کند.
  • مجرای تخلیه و پاک سازی : در قسمت زیرین منبع تعبیه میشود، که وظیفه آن تخلیه و پاک سازی آب از لوله ها می باشد.
  • مسیر برگشت آب گرم : مجرای برگشت آب گرم از محفظه خارجی مخزن به داخل دیگ در ناحیه فوقانی منبع قرار می گیرد.
  • شیر فلکه : برای انتقال آب مصرفی به یکسری ابزار مانند شیر فلکه و شیر یکطرفه نیاز است. شیر یکطرفه از ورود آب به داخل لوله ها خودداری کرده و شیر فلکه برای باز و بسته کردن آب در مواقع ضروری نصب و استفاده می شود.

جنس منبع دوجداره موتورخانه

به علت افزایش کیفیت و امنیت و همچنین اصول بهداشتی، منبع دوجداره از ورقه های فولادی گالوانیزه می باشد. شایان ذکر است که با ابعاد و شرایط خاص هر موتورخانه، مخزن به دو صورت افقی و عمودی نصب و به مرحله اجرا می رسد.

میزان حجم منبع آبگرم دوجداره

میزان حجم مخزن دوجداره نسبت به تعداد مصرف کنندگان ساختمان محاسبه می شود. برای سنجش میزان حجم این مخزن باید به مواردی شامل تعداد ساکنین ساختمان، تعداد شیرهای مصرفی، نوع استفاده از آپارتمان و ضریب تقاضای مصرفی توجه کرد. یکی از مواردی که باید در سنجش حجم آب مصرفی ساختمان مدنظر باشد، نوع کاربری آن است. به طور مثال مخزنی که برای یک ساختمان مسکونی به کار می رود با مخزنی که برای هتل و یا کارخانجات مورد بهره گیری قرار می گیرد، متفاوت است.

ضخامت مخزن دوجداره

منبع دوجداره دارای ضخامت های متفاوتی است که برای دیواره بیرونی منبع از 2 الی 3 میلیمتر و برای دیواره داخلی منبع از 4 الی 5 میلیمتر طبق گنجایش منبع متفاوت می باشد. می توان جهت بررسی و محاسبه ضخامت ورق های فولادی گالوانیزه در ساخت منبع به مواردی مانند میزان فشار آب داخل دیگ و دمای سیال داخل منبع توجه داشت.

مخزن دوجداره عمودی

نکات مهم نگهداری از منبع دوجداره

  • بهتر است به جای استفاده از یک منبع، از دو منبع به سبب مواقعی که یک منبع دچار مشکل می شود، منبع دیگری بتواند نیاز گرمایشی ساختمان را فراهم کند.
  • آسیب دیدگی و پوسیدگی منبع یکی از مواردی است که به انتخاب شما در ضخامت آنها بستگی دارد. نکته ای که در این قسمت حائز اهمیت است، انتخاب درست و مناسب ضخامت منبع می باشد، که مناسب ترین ضخامت برای جلوگیری از خوردگی و پوسیدگی، ورق هایی با قطر بسیار بالا 3*5 و 3*6 می باشد.
  • برای پیشگیری از اتلاف انرژی حرارتی و کاهش مصرف سوخت ، عایق بندی منبع دو جداره عملی بسیار مهم تلقی می شود.
  • نصب شیر اطمینان بر روی هر منبعی برای جلوگیری از انفجار و اتفاقات ناگهانی ضروری است.
  • نصب شیریکطرفه برای جلوگیری از پس زدن آب گرم به داخل لوله ها الزامی می باشد.
  • برای رسوب زدایی و افزایش بازدهی، از اسید شویی منبع استفاده شود.
  • برای پیشگیری از پوسیدگی ناشی از سختی آب می توانیم با استفاده از دستگاه سختی گیر آب، طول عمر منبع دوجداره را افزایش دهید.

علت نشتی آب در اطراف مخزن آب گرم موتورخانه

یکی از رایج ترین مشکلاتی که می تواند برای منبع دوجداره موجود در موتورخانه اتفاق بیافتد، سوراخ شدن و نشتی محفظه منبع می باشد. به این منظور که؛ برخورد آب شهری و منبع باعث به وجود آمدن فعل و انفعالاتی می شوند، که به مرور زمان باعث سوراخ شدن و نشتی منبع می شود. دیواره منبع بیشتر از قسمت عدسی ها آسیب پذیرتر هستند، که اگر از این ناحیه آسیب دیده و دچار نشتی شود، عمر دستگاه شما به پایان رسیده و هر چع سریع تر اقدام به تعویض آن نمایید.

اما اگر سوراخ جداره مخزن خیلی عمیق نباشد، می توان با جوشکاری آن را ترمیم کرده و برای چند روزی از آن کار بکشید، اما زمانی که منبع از جدار داخلی آسیب دیده باشد، به هیچ وجه قابل ترمیم نیست و باید در اسرع وقت توسط تعمیرکاران عوض شود. در غیر این صورت، آب شروع به سرازیر شدن از منبع انبساط موجود در پشت بام می شود و باعث به وجود آمدن مشکلات بزرگ تر می شود.

کلام آخر

به این ترتیب؛ منبع دوجداره یکی از مهم ترین اجزای موتورخانه می باشد، که نقش مهمی را در تامین آب گرم مصرفی منازل ایفا می کند. به همین دلیل نصب و تعمیر آن هم امری مهم تلقی می شود که بر روی بازدهی کل سیستم و موتورخانه تاثیر بسزایی می گذارد.

نکته ای که در این قسمت حائز اهمیت است، این است که نصب و تعمیر آن باید توسط تعمیرکاران و افراد متخصص انجام پذیرد، که شرکت فنی مهندسی تهویه گستر راگا با داشتن تیم حرفه ای در زمینه راه اندازی و تعمیر منبع دوجداره و سایر امور تاسیساتی، هر روز هفته به صورت 24 ساعته آماده خرمت رسانی به شما عزیزان می باشد.

مینا اصغری
مهندس مکانیک و کارشناس سیستم های تهویه متبوع


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×