هواگیری منبع دوجداره ؛ 2 روش آموزش مرحله به مرحله هواگیری منبع دوجداره موتورخانه (+ شوفاژ و منبع انبساط)

هواگیری منبع دوجداره ؛ 2 روش آموزش مرحله به مرحله هواگیری منبع دوجداره موتورخانه (+ شوفاژ و منبع انبساط)

منبع دوجداره یکی از تجهیزات به کار رفته در سیستم گرمایش مرکزی موتورخانه می باشد که وظیفه تامین و مهیا ساختن آب گرم مصرفی ساختمان را برعهده دارد. این منبع ممکن است دچار گرفتگی هوا شود که در این صورت باید به هواگیری منبع دوجداره بپردازیم. در این مقاله قصد داریم آموزش نحوه هواگیری منبع دوجداره به صورت مرحله به مرحله را در اختیار شما قرار دهیم.

در سیستم گرمایش مرکزی موتورخانه از طریق چند روش می توانیم آب گرم مصرفی ساختمان را تامین کرده و آن را به واحدها منتقل کنیم. یکی از این روش ها استفاده از منبع دوجداره می باشد که وظیفه گرم کردن آب گرم مصرفی را بر عهده دارد. این منبع در طول زمان ممکن است هوا بگیرد که در این شرایط به هواگیری منبع دوجداره نیاز پیدا می کنیم. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری درباره این وسیله بدانید می توانید به مقاله آشنایی با منبع دوجداره مراجعه نمایید، در این مقاله قصد داریم روش های آموزش هواگیری منبع دوجداره را در اختیار شما قرار دهیم.

هواگیری منبع دوجداره به دو روش دستی و اتوماتیک انجام می شود

چرا به هواگیری منبع دوجداره نیاز داریم؟ (+ ویدئو آموزشی)

زمانی که منبع انبساط موتورخانه نتواند آب کم شده از سیستم گرمایش را به درستی به سیستم برگردانده و اضافه نماید، هوا به داخل تاسیسات نفوذ کرده و درون بخش های داخلی تاسیساتی مانند:، منبع دوجداره، انواع دیگ چدنی و فولادی موتورخانه، پمپ های آب سیرکوله، رادیاتورها و فن کویل ها جمع می شود که در صورت پیش آمدن چنین حالتی به هواگیری منبع دوجداره نیاز پیدا می کنیم.

 

تاثیر هواگیری منبع دوجداره در گرم نشدن آب موتورخانه

همانطور که در بخش بالا گفته شد، در صورتی که منبع انبساط نتواند فقدان آب کم شده ا ز سیستم را جبران کند، هوا به داخل سیستم وارد شده و در آنجا محبوس شده و سبب اخلال در عملکرد کلی موتورخانه می شود. جهت اطمینان از گرفتگی هوا در منبع دوجداره لازم است مسیر لوله های رفت و برگشت متصل به منبع را بررسی نمایید. می توان گفت یکی از دلایل گرم نشدن آب گرم مصرفی ساختمان همین نفوذ هوا به منبع دوجداره می باشد که سبب می شود آب به طور کامل گرم نشود که برای رفع این مشکل باید به تعمیر منبع دوجداره بپردازیم.

هواگیری منبع دوجداره

انواع روش های هواگیری منبع دوجداره کدامند؟

برای انجام نحوه هواگیری منبع دوجداره دو روش وجود دارد که به کمک آنها می توان هواگرفتگی سیستم را برطرف نموده و عملکرد موتورخانه را به حالت معمول بازگردانیم. در این مقاله انواع راه های هواگیری منبع دوجداره را نام برده و توضیح می دهیم. انواع روش های هواگیری منبع دوجداره شامل موارد زیر می شوند:

  • هواگیری منبع دوجداره به روش دستی
  • هواگرفتگی منبع دوجداره به روش اتوماتیک

چگونگی هواگیری منبع دوجداره به روش اتوماتیک

همانطور که گفته شد منبع دوجداره را به دو طریق می توان هواگیری کرد، در روش هواگیری اتوماتیک از شیر ارونت استفاده می کنند. شیر ارونت که آن را با نام شیر هواگیری نیز می شناسند به صورتی طراحی شده است که توسط سوپاپ هوا را از سیال که در اینجا آب داغ می باشد، به سمت بیرون منبع منتقل می کند. این شیر زمانی که وجود هوا در منبع را تشخیص دهد، به صورت کاملا اتوماتیک هوای موجود در منبع دوجداره را تخلیه می کند.

آموزش مرحله به مرحله هواگیری منبع دوجداره به روش دستی

جهت از بین بردن هوای محبوس شده در داخل منبع دوجداره به روش دستی لازم است مراحل زیر را طی کنید:

  1. اولین مرحله جهت هواگیری منبع دوجداره باز کردن شیری است که در بخش بالایی منبع تعبیه شده است.
  2. بعد از باز کردن شیر بالایی منبع اجازه می دهیم تا هوای موجود در منبع تخلیه شود.
  3. تا زمانی که آب با فشار از منبع خارج شود صبر می کنیم تا جریان آب ثابت شده و با فشار یکنواختی از منبع جریان پیدا کند.
  4. به عنوان مرحله آخر در تکمیل فرآیند آموزش هواگیری منبع دوجداره، فقط لازم است شیر را ببندیم.

آموزش هواگیری منبع انبساط و موتورخانه شوفاژ

فرایند هواگیری در سیستم های گرمایشی پایه و اساسی یکسان دارد. این سیستم ها ساختار و عملکرد تقریباً یکسانی داشته و تنها در جزئیات با یکدیگر تفاوت دارند. به این ترتیب می توان گفت هواگیری موتورخانه شوفاژ و منبع انبساط نیز تقریباً همان مراحل توضیح داده شده در مورد منابع دوجداره و منابع کویلی (ویدئو) را دارند.

ضمناً اگر به مقالات انگلیسی در این حوزه علاقه دارید می توانید متن Deaeration in boilers را مطالعه کنید. 

 

آموزش هواگیری منبع دوجداره

آیا با استفاده از آموزش هواگیری منبع دوجداره می توانیم اینکار را خودمان انجام دهیم؟

نکته ای که در گرفتگی هوا در منبع دوجداره لازم است به آن توجه کنید، این است که دقت نمایید حتما از شیر متصل به منبع به کف موتورخانه لوله کشی شده باشد؛ زیرا در غیر این صورت ممکن است آب داغی که با فشار از منبع خارج می شود با اعضای بدن برخورد کند و سبب سوختگی و خسارت های جبران ناپذیر شود لذا بهتر است اینکار را به افرادی که تجربه و تخصص کافی دارند بسپاریم.

شرکت فنی و مهندسی تهویه گستر راگا با بهره گیری از سرویسکاران متخصص و باتجربه در تمامی نقاط تهران به صورت 24 ساعت شبانه روز آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. این شرکت با ارائه گواهی ضمانت تمامی خدمات انجام شده توسط کادر مجرب خود را تضمین می کند لذا می توانید با خیال راحت امور تاسیساتی خود نظیر؛ هواگیری منبع دوجداره و… را به ما بسپارید.

آرزو نیاسری
کارشناس سیستم های تهویه متبوع


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×