اجزای چیلر: چیلر از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

اجزای چیلر: چیلر از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

اجزای چیلر در کنار یکدیگر سیستمی یکپارچه را تشکیل می دهند که در نهایت هدفی تحت عنوان کنترل دمای ساختمان در فصول گرم سال را محقق می سازند. اگر می خواهید بدانید که چیلر از چه اجزایی تشکیل شده است، مقاله ای مناسب را برای مطالعه انتخاب کرده اید.

در این مطلب ابتدا با انواع chiller آشنا شده و پس از آن اجزای مختلف چیلر های جذبی و تراکمی را خواهید شناخت. ضمناً چنانچه به اعزام تعمیرکار این دسته از سیستم های سرمایشی احتیاج دارید، می توانید به صفحه تعمیر چیلر مراجعه کنید.

چیلر چیست؟

پیش از معرفی اجزای چیلرها لازم است با تعریف چیلر و انواع آن آشنا شویم. چیلرها از مهم ترین دستگاه های تولید سرما در تاسیسات ساختمان های بزرگ محسوب می شوند و شناخت کافی این دستگاه ها از مهم ترین عوامل در انتخاب صحیح تجهیزات و کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها می باشد.

چیلرها دستگاه هایی هستند که طی فرایند تبخیر و تقطیر، گرما را از مایع دفع می کنند و این مایع می تواند برای خنک کردن محیط یا دستگاه ها و تجهیزات به کار گرفته شود. این سیستم ها را می توان به دو دسته ی چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی طبقه بندی کرد، البته لازم به ذکر است که چیلرها را براساس نوع خنک شدن ماده مبرد در آن ها می توان به سه دسته آب خنک، هوا خنک و تبخیری دسته بندی کرد که نوع دیگری از تقسیم بندی چیلرها به حساب می آیند.

چیلر دستگاهی است که باعث  خنک سازی محیط می شود

انواع چیلرها کدامند؟

چیلرها را می توانیم براساس متغیرهای متقاوتی دسته بندی کنیم. یکی از مهم ترین پارامترهایی که می توان براساس آنها چیلرها را طبقه بندی کرد، مبنای عملکرد آنها می باشد. تفاوت در این سیستم ها باعث می شود هنگام بروز مشکل در آنها، فرآیند تعمیر چیلر متفاوت از دیگری باشد. این دستگاه های خنک کننده را می توان طبق نحوه عملکردی که دارند به دو نوع چیلر تراکمی و چیلر جذبی تقسیم بندی نمود. در بخش بعدی هر یک از انواع چیلر را توضیح و ویژگی های هرکدام را بیان می کنیم.

آشنایی با چیلرهای تراکمی

در چیلرهای تراکمی روش کار دستگاه به این صورت است که ابتدا فشار گاز به وسیله ی کمپرسور افزایش پیدا می کند، سپس این گاز وارد کندانسور می شود و به مایع تبدیل می گردد و فشار و دمای آن کاهش می یابد و با وجود این کاهش فشار، مایع تبخیر شده و با گرفتن این تبخیر حرارت از فضای مجاور خود، موجب خنک شدن محیط می شود. اجزای چیلر تراکمی با اجزای به کار رفته در چیلرهای جذبی دارای تفاوت هایی است که در ادامه به آنها می پردازیم. انواع چیلرهای تراکمی عبارت اند از:

  • چیلر تراکمی با کمپرسور رفت و برگشتی
  • چیلر تراکمی با کمپرسور اسکرو
  • چیلرهای تراکمی با کمپرسور اسکرال
  • چیلرهای تراکمی با کمپرسور سانتریفیوژ

آشنایی با چیلرهای جذبی

اساس عملکرد چیلرهای تراکمی و جذبی مشابه هم هستند اما یک تفاوت کوچک در آن ها دیده می شود و آن وجود تفاوت در روش تغییر فشار در گاز خارج شده از اواپراتور است. یکی از تفاوت های سیستم های جذبی با تراکمی در اجزای تشکیل دهنده چیلرهامی باشد.

نحوه کار چیلرهای جذبی به این صورت است که گاز پس از عبور از اواپراتور، به وسیله ماده ای به نام لیتیوم بروماید جذب می شود و در بخش مولد حرارتی به بخار تبدیل می گردد. بخار ایجاد شده به کندانسور انتقال می یابد و در این قسمت از حالت گاز به حالت مایع تبدیل می شود و در ادامه همانند عملکرد چیلرهای حرارتی این مایع، گرما را از محیط اطراف خود گرفته و با تبدیل شدن به بخار، باعث کاهش دما و خنک شدن محیط می شود.

چیلرهای جذبی را می توان براساس نحوه انتقال حرارت در ژنراتور به دو دسته تقسیم بندی کرد :

  • چیلرهای جذبی گروه تک اثره
  • چیلرهای جذبی گروه دو اثره
چیلر جذبی یکی از انواع چیلرها می باشد

چیلرها از چه اجزایی تشکیل می شوند؟

چیلرها از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که هر کدام از این بخش ها به تنهایی کار خاصی را انجام می دهند و در صورت بروز مشکل در یک بخش، ممکن است در سایر اجزا چیلر و یا عملکرد کلی چیلر اختلال ایجاد شود. در ادامه این مطلب، به معرفی اجزای اصلی چیلرها و نحوه عملکرد هر یک از این اجزا می پردازیم.

به طور کلی می توان گفت که اجزای چیلرهای جذبی و تراکمی شامل موارد ذکر شده در جدول زیر هستند:

نام قطعه

وظیفه

کمپرسور

متراکم کردن گاز مبرد در سیستم چیلرهای تراکمی

کندانسور

خنک کردن گاز مبرد چیلر به کمک آب یا هوا

اواپراتور

مبدل حرارتی تبدیل مبرد مایع به گاز

شیر انبساط

افزایش فشار داخلی مبرد به منظور کمک به فرایند تبخیر

تابلو برق

کنترل و ارسال فرامین به دستگاه

ژنراتور

غلیظ کردن لیتیوم بروماید در absorption chiller

کمپرسور؛ یکی مهمترین اجزای چیلر

کمپرسور را می توان به عنوان مرکز و بخش اصلی تشکیل دهنده چیلرهای تراکمی معرفی کرد که وظیفه این بخش کاهش حجم گاز و افزایش فشار و دمای آن است که بعد از گذشتن از این مرحله توسط لوله های رابط به کندانسور راه پیدا می کند. کمپرسورها یکی از مهم ترین اجزای چیلر به حساب می آیند که در انواع مختلفی نظیر:حلزونی،پیچشی،گریز از مرکز و…یافت می شوند.

ظرفیت این سیستم های خنک کن مشابه هم نبوده، به همین خاطر چیلرهای تراکمی را بر اساس نوع کمپرسوری که دارند به دو گروه،جابه جاییی مثبت و کمپرسور داینامیک دسته بندی می کنند، که هر کدام از این کمپرسورها برای افزایش فشار بخار مبرد روش های خاص و مختلفی را به کار می گیرند. راندمان و دمای خروجی چیلر بسیار به نوع و ساختمان آن بستگی دارد و هر فردی نسبت به فضا و نیاز خود نوع مناسب آن را انتخاب می کند.

کمپرسور یکی از مهم ترین اجزای چیلر

کندانسور

یکی دیگر از اجزای مهم این سیستم خنک کننده کندانسور می باشد که بین اواپراتور و کمپرسور قرار می گیرد. عملکرد آن به نحوی است که بخار مبرد وارد کندانسور شده و مبرد را به مایع تبدیل کرده و در آخر از کندانسور خارج می شود. در کل؛ کندانسور ابزاری است که مسئولیت خنک سازی مبرد را برعهده دارد و مبرد را از حالت گاز به حالت مایع تبدیل می کند. این دستگاه به سه نوع کندانسور هوا خنک، تبخیری (ترکیبی) و کندانسور آب خنک دسته بندی می شود. معادل فارسی کندانسور در اجزای چیلر، چگالنده است.

اواپراتور؛یکی دیگر از اصلی ترین اجزای چیلر

این قطعه از اجزای تشکیل دهنده چیلرها جهت تبدیل کردن مایع به گاز به کار گرفته می شود. اواپراتور یک نوع مبدل حرارتی محسوب می شود که از دو بخش پوسته و لوله هایی تشکیل شده است که درون لوله های موجود در آن مبرد و آب عبور می کند. این دستگاه را با نام تبخیرکننده نیز می شناسند.

سطح و پوسته اواپراتور معمولا از مس ساخته می شود، اما گاهی اوقات هم ممکن است به دلیل جلوگیری از پوسیدگی و خوردگی برای ساخت آن از موادی مقاوم تر استفاده کنند. وظیفه اواپراتور در چیلر، جذب گرمای محیط و انتقال آن به مایع مبرد می باشد. به طوری که وقتی ماده مبرد در حالت مایع قرار دارد وارد اواپراتور شده و سپس با جذب و گرفتن گرما و حرارت آن، دما افزایش یافته و سریعا به بخار تبدیل می شود.

شیر انبساط

یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده چیلرها شیر انبساط است که وظیفه کنترل میزان مبرد وارد شده به اواپراتور را بر عهده دارد. طرز عملکرد این قطعه به این صورت است که این شیر با افزایش فشار داخلی در مبرد موجب تغییر فاز مبرد از حالت مایع به حالت گاز می شود و بعد از فرایند تغییر فاز مخلوط دو فازی مایع_گازی را وارد امپراتور می نماید. در این نوع شیر انبساط ها میزان مایع مبرد وارد شده به اواپراتور توسط دو عامل فشار ورودی اواپراتور و حرارت خروجی اواپراتور بررسی و کنترل می شود.

تابلو برق کنترل چیلر

محفظه کوچکی است که از اجزایی مانند نمایشگرها و قطعات حفاظتی و کلیدها تشکیل می شود و به کمک سیم پیچی کلیدهای مختلفی که روی آن وصل هستند می توان سیستم دستگاه را کنترل کرد و وظیفه اصلی آن کنترل و فرمان دادن به بخش های مختلف چیلر می باشد. در رابطه با تفاوت اساسی میان اجزای تشکیل دهنده چیلرهای تراکمی و اجزای تشکیل دهنده چیلرهای جذبی می توان به این نکته اشاره کرد که در چیلرهای جذبی به جای کمپرسور از ژنراتور استفاده شده است.

ژنراتور

ژنراتور یکی از اجزای به کار رفته در چیلرهای جذبی است که فرایند تغلیظ محلول لیتیم بروماید در آن انجام می شود. این قطعه به صورت مشترک با کندانسور در مخزن بالایی قرار گرفته است. منبع گرمایی در ژنراتور ممکن است آب داغ و یا آب گرم بخار باشد. در ژنراتور با کمک حرارت ورودی مبرد از جاذب جدا شده و تبدیل به بخار می شود و بعد از ورود به کندانسور موجب بالا رفتن غلظت جاذب می شود. ژنراتور از لوله های مسی فین دار و سپر حرارتی تشکیل شده است که به دلیل این که نسبت به سایر قسمت ها در معرض آسیب دیدگی بیشتری قرار دارد جنس لوله های آن از آلیاژ مس و نیکل می باشد.

اجزای چیلر جذبی با سیستم های تراکمی متفاوت است

اهمیت نصب و سرویس چیلر توسط افراد ماهر

چیلرها در خنک کردن محیط و برخی دستگاه های صنعتی نقش مهمی را ایفا می کنند. به دلیل اهمیت این سیستم های سرمایشی و حساسیت بالای اجزای چیلر لازم است کهن در صورت بروز مشکل در آنها حتما به افراد باتجربه و متخصص مراجعه کنید. شرکت فنی و مهندسی تهویه گستر راگا با بهره گیری از افرادی که دانش و مهارت کافی در زمینه های نصب چیلر و همچنین تعمیرات تخصصی را دارند، به صورت 24 ساعته و در تمامی مناطق آماده خدمت رسانی به شما می باشد.

منبع:

منبع: https://en.wikipedia.org/wiki/Chiller

آرزو نیاسری
کارشناس سیستم های تهویه متبوع


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×