هر آنچه که باید درباره نحوه کار چیلر تراکمی بدانید!

هر آنچه که باید درباره نحوه کار چیلر تراکمی بدانید!

پیش از آنکه سراغ نحوه کار چیلر تراکمی برویم، لازم است بدانیم که چیلر وسیله ای است که براساس چرخه تبرید تراکمی و یا چرخه تبرید جذبی، حرارت را طی یک سیکل از یک قسمت دستگاه به قسمتی دیگر منتقل می کند. عملکرد چیلر تراکمی به این صورت است که با فشرده سازی مایع مبرد خارج شده از اواپراتور در بخش کمپرسور و فرستادن آن به کندانسور، باعث تکمیل چرخه تولید برودت و سرما می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کلیات چیلر تراکمی پیشنهاد می شود، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

چیلرها از پرکاربرد ترین تجهیزات تاسیسات سرمایشی به شمار می روند و به همین دلیل است که شرکت های خدمات تاسیسات، در فصول گرم سال به کرات با درخواست سرویس و تعمیر چیلر مواجه می شوند. پیش از آنکه بخواهیم در رابطه با نحوه کار چیلر تراکمی اطلاعاتی کسب کنیم، ابتدا لازم است سراغ تعریف آن برویم و بدانیم که این نوع سیستم سرمایشی چیست و چند نوع دارد و از چه اجزایی تشکیل شده است.

چیلر تراکمی چیست؟

همانطور که گفتیم برای درک بهتر نحوه کار چیلر تراکمی بهتر است بدانیم که چیلر تراکمی چیست. چیلر به معنی سردکن است که برای تهیه آب سرد و به منظور سرمایش فضای موجود در ساختمان و یا خنک کردن محصولات و ماشین آلات صنعتی بکار می رود، این نوع سیستم هم مانند سایر دستگاه های تهویه و تبرید حاوی 4 قطعه اصلی کمپرسور، کندانسور، لوله انبساط و اواپراتور می باشد.

همانطور که گفته شد کمپرسور از اجزای اصلی تشکیل دهنده این نوع سیستم تهویه (HVAC) است که این قطعه مهم از برق تغذیه می کند، به همین علت به این نوع از چیلرها، چیلرهای برقی هم گفته می شود.

آشنایی با انواع چیلر تراکمی

برای درک بهتر از نحوه کار چیلر تراکمی لازم است بدانیم که انواع چیلر تراکمی را بر اساس دو فاکتور متفاوت دسته بندی می کنند. این دستگاه را براساس نوع کندانسور می توان به دو گروه آب خنک و هوا خنک طبقه بندی کرد. به علاوه این چیلرها را براساس ساختار داخلی کمپرسور هم می توان به 4 دسته کمپرسور اسکرو، اسکرال، سانتریفیوژ و رفت و برگشتی تقسیم بندی نمود.

در بخش بالا گفته شد که چیلرهای تراکمی براساس نوع کندانسور به دو گروه زیر تقسیم بندی می شوند:

چیلر تراکمی هواخنک

چیلرهای هوا خنک که به چیلرهای هوایی نیز معروف می باشند، به دسته ای از چیلرها اطلاق می شود که دفع شونده از کندانسور را با به کارگیری فن های کندانسور به محیط خارج منتقل می کنند. آبی که توسط چیلر خنک می شود، در فن کویل ها و یا کویل های آب سرد هواسازها به کار گرفته می شود.

چیلر تراکمی هوا خنک

چیلرتراکمی آب خنک

چیلرهای آب خنک که به چیلرهای آبی نیز معروف می باشند، به دسته ای از چیلرها اطلاق می شود که دفع شونده از کندانسور را با به کارگیری برج خنک کن به محیط خارج دفع می کنند. همانند چیلرهای تراکمی هوا خنک، آبی که توسط چیلر خنک می شود، در فن کویل ها و یا کویل های آب سرد هواساز استفاده می شود.

تصویر چیلر تراکمی اب خنک جهت اشنایی با نحوه کار چیلر تراکمی

چیلرهای تراکمی برساس نوع ساختار داخلی کمپرسور به 4 گروه زیر طبقه بندی می شوند:

چیلر تراکمی اسکرو

چیلر تراکمی اسکرو برای اولین بار در سال 1987 در آمریکا برای تهویه و تبرید به کار گرفته شد. به این دسته از چیلرها، مارپیچی هم گفته می شود، یکی از مهم ترین دلایل نامگذاری این دسته از سیستم های خنک کننده این است که کمپرسور آن ها به شکل مارپیچی می باشد. نحوه ی کار چیلر تراکمی اسکرو به این صورت است که کمپرسور مبرد گازی موجود در مدار تبرید را بعد از متراکم سازی به سمت سایر بخش ها مانند کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور هدایت می کند، تا طی یک فرایند خنک سازی سیال دیگری مانند آب انجام گیرد.

چیلر تراکمی اسکرال

چیلرهای تراکمی اسکرال معمولا در تناژهای کم و متوسط مورد استفاده قرار می گیرند و جهت افزایش ظرفیت در آن ها از ترکیب چند کمپرسور اسکرال استفاده شده است. این کمپرسورها مبرا از سوپاپ دهش و مکش است که از دو صفحه چرخشی و ثابت تشکیل شده اند. چیلر تراکمی اسکرال هم بر اساس سیکل تبرید تراکمی کار می کند.

چیلر تراکمی سانتریفیوژ

به این نوع از چیلرها، گریز از مرکز هم گفته می شود. امتیاز چیلر تراکمی سانتریفیوژ در این است که این چیلر در حالت تمام بار دارای راندمان بالاتری است و اگر در شرایط بار کم به کار گرفته شود، کمپرسور سانتریفیوژ و ابعاد آن به شکل فشرده می باشند. در بعضی از آن ها فرایند متراکم سازی گاز مبرد در چند مرحله انجام می شود.

چیلر تراکمی رفت و برگشتی

علت نامگذاری این چیلر به دلیل ساختار کمپرسور به کار رفته در آن می باشد که دارای یک سیلندر و پیستون است. فرایند کاری چیلرهای رفت و برگشتی به این صورت است که کمپرسور، گاز مبرد را فشرده سازی کرده و با استفاده از لوله کشی به کندانسور منتقل می کند. چیلرهای تراکمی با کمپرسور رفت و برگشتی تجهیزات پرقدرتی هستند که فرایند خنک سازی آب را در راندمان بالایی ارائه می دهند.

مهم ترین اجزای تشکیل دهنده در نحوه کار چیلر تراکمی کدامند؟

چیلر تراکمی از اجزای مختلف بسیاری تشکیل شده است که به عنوان برخی از مهمترین آن ها می توان به کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور اشاره کرد.

نقش اجزای تشکیل دهنده چیلر تراکمی در نحوه کار چیلر تراکمی

کمپرسور

کمپرسور اصلی ترین و مهم ترین قطعه در سیستم خنک کننده چیلر تراکمی است.(اگر می خواهید علت آن را بدانید، بهتر است مقاله نحوه عملکرد سیستم های سرمایشی گازی را نیز مطالعه کنید.) این قطعه با کاهش حجم گازها و افزایش فشار آن ها، وظیفه متراکم سازی گاز مبرد را به عهده دارد. همان طور که در مطالب فوق گفته شد، این بخش از چیلر تراکمی خود به تنهایی دارای انواع مختلفی اعم از کمپرسور پیستونی، روتاری یا دوار، پیچشی( اسکرو)، اسکرال( حلزونی) و گریز از مرکز می باشد که هر کدام از نظر ساختار داخلی و ظرفیت باهم متفاوت هستند.

کندانسور

کندانسور یکی دیگر از اجزای این سیستم برودتی است که آن ها را بسته به ظرفیت، مدل و ساختار چیلر می توان به دو نوع هوایی و آبی دسته بندی کرد. Condenser قطعه ای است که وظیفه آن خنک سازی مبرد است. معادل فارسی کندانسور، واژه چگالنده می باشد. کندانسورها نوعی از مبدل های حرارتی هستند که فرایند خنک سازی را با استفاده از تبدیل مبرد از حالت گاز به حالت مایع به انجام می رسانند.

شیر انبساط

شیر انبساط با افزایش فشار داخل مبرد، سبب تغییر فاز مبرد از حالت مایع به حالت گاز می شود. نحوه عملکرد شیر انبساط به این صورت است، که هنگامی که دمای اواپراتور زیاد می شود، فشار سیال هم افزایش می یابد و در نتیجه آن به سوزن شیر انبساط فشار آورده و شیر به سمت پایین رفته و جریان سیال بیشتری وارد اواپراتور می شود و باعث می شود گرمای بیشتری را جذب کند و در نهایت منجر به خنک شدن سیال می شود و سوزن مجدد به سمت بالا می رود.

اواپراتور

اواپراتور یک مبدل حرارتی است که جهت تبدیل فاز مایع به فاز گاز به کار گرفته می شود. این وسیله را با نام تبخیرکننده هم می شناسند. اواپراتور از لوله ای ساخته شده است که از درون آن ها مبرد و از اطراف آن سیال آب می گذرد. مخلوط دو فازی که از شیر انبساط خارج می شود، آماده تبخیر بوده و با جذب گرما از آب، آن را خنک می کند. آب سرد شده حاصل از این مرحله با کمک پمپ به دستگاه های هواساز و فن کویل ها و سایر دستگاه های صنعتی دیگر منتقل می شود.

نحوه کار چیلر تراکمی به چه صورت است؟

اساس کار در این نوع از سیستم های تهویه به این صورت است که چیلر تراکمی آب را در مبدل حرارتی به نام اواپراتور تا دمایی حدود صفر یا حتی بالاتر از آن سرد می کند. در رابطه با نحوه کار چیلر تراکمی لازم است بدانیم که در ابتدا مبرد در حالت گاز وارد کمپرسور می شود و در آنجا فشرده و متراکم می شود و درجه حرارت آن به میزان زیادی بالا می رود، در مرحله بعد مبردی که فشرده و متراکم شده است، به کندانسور وارد می شود.

در کندانسور، مبرد می بایست به یکی از دو روش آب خنک یا هوا خنک، حرارت خود را از دست بدهد تا بتواند از حالت گاز به حالت مایع تبدیل شود. در طی مرحله بعد، مبرد از حالت گازی شکل خود به حالت مایع تبدیل شده و وارد شیر انبساط می شود و با کاهش فشار آن، مبرد با فشار کمی به اواپراتور وارد شده و با جذب و گرفتن حرارت آب و خنک سازی آن، مجدد به شکل گازی شکل تبدیل شده و وارد کمپرسور می شود. این چرخه در نحوه کار چیلر تراکمی، به طور دائم در حال تکرار است.

مزایای استفاده از چیلرهای تراکمی

 بدیهی است که هر نوع از این سیستم های سرمایشی ( چیلر جذبی/ چیلر تراکمی) دارای یکسری مزایا و ویژگی های خاص خود هستند، که ما در این قسمت برای شناخت هر چه بهتر این دستگاه، به برخی از مهم ترین مزایای چیلرهای تراکمی می پردازیم.

  1. کاهش تولید گازهای گلخانه ای
  2. کم شدن سر و صدای سیستم
  3. کاهش مصرف انرژی
  4. قابیلت استفاده از چیلر تراکمی در هر شرایط آب و هوایی
  5. جابه جایی راحت و آسان (به دلیل وزن پایین) نسبت به چیلر جذبی
  6. قیمت پایین تری نسبت به چیلرهای جذبی دارند.
  7. کاهش هزینه خدمات برقی

هنگام انتخاب چیلر تراکمی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

مجموعه ما برای راحتی شما عزیزان یک لیستی از نکات مهمی را که باید هنگام خرید و انتخاب سیستم سرمایشی خود در نظر بگیرید تهیه نموده است که شامل موارد زیر می شود.

  • در نظر گرفتن تعداد طبقات و زیر بنای آپارتمان
  • شرایط آب و هوایی و جغرافیایی
  • تاسیسات و تجهیزات الکتریکی و برقی داخل ساختمان
  • نوع کاربری ساختمان 
  • در نظر گرفتن جهت ساختمان در معرض تابش نور خورشید
  • اندازه گیری رطوبت هوا
  • نمای بیرونی ساختمان و نوع مصالح به کار رفته
  • چنانچه به راهنمایی بیشتر و مشاوره در زمینه انتخاب و نصب انواع چیلر نیاز دارید، می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مجموعه ما تماس بگیرید، کارشناسان و متخصصین ما هر لحظه آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشند.

نتیجه گیری: نحوه کار چیلر تراکمی شباهت زیادی به سایر سیستم های سرمایش گازی دارد.

همانطور که در این مقاله گفته شد، اکنون می دانیم که چیلرهای تراکمی انواع مختلفی دارند و از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که با وظیفه هر کدام از این اجزا آشنا شدیم و پی بردیم که وجود مشکل در یک بخش می تواند باعث ایجاد اختلال در نحوه کار چیلر تراکمی شود. بنابراین، بهتر است برای عملکرد بهتر chiller تراکمی خود، عملیات نصب چیلر و سرویس این دستگاه را به متخصصین حاذق و باتجربه بسپارید.

شرکت تهویه گستر راگا، جهت رفاه و آسایش خاطر شما عزیزان با بهره گیری از افراد متخصص و حرفه ای و همچنین ابزار و تجهیزات پیشرفته و با کیفیت، چه در زمینه نصب و تعمیر چیلر تراکمی و سایر بخش ها، آماده خدمات رسانی به شما عزیزان می باشد.

آرزو نیاسری
کارشناس سیستم های تهویه متبوع


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×