ابزار و وسایل مورد نیاز سیم کشی ساختمان

ابزار و وسایل مورد نیاز سیم کشی ساختمان

برق کشی ساختمان یکی از  بخش های مهم و اساسی در ساختمان است که برای اجرای دقیق تر آن و کاهش خسارت ها و خطاهای ممکن باید از وسایل مورد نیاز سیم کشی ساختمان استفاده شود. در این مقاله قصد داریم ابزار و وسایل لازم جهت سیم کشی ساختمان را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

سیم کشی ساختمان یکی از مهم ترین بخش های ساختمان می باشد که از همان آغاز پروژه ساخت و ساز کلید می خورد و تا تکمیل ساختمان ادامه دارد. برق کشی ساختمان از سری کارهایی می باشد که علاوه بر داشتن تخصص و تجربه کافی نیازمند ابزارآلات تخصصی این کار نیز می باشد به همین دلیل است که در این مقاله قصد داریم درباره ابزار و وسایل مورد نیاز سیم کشی ساختمان اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

ابزار و وسایل تخصصی مورد نیاز سیم کشی ساختمان

وسایل مورد نیاز سیم کشی ساختمان شامل چه مواردی می شوند؟

همانطور که گفته شد جهت برق کشی ساختمان به ابزار و وسایلی نیاز داریم که به کمک آنها بتوانیم فرایند کار را در سریع ترین زمان ممکن و با کیفیت بالا انجام دهیم. در این بخش به ارائه وسایل مورد نیاز برق کشی ساختمان و معرفی چگونگی طرز استفاده درست از آنها می پردازیم. ابزارآلات مربوط به برق کشی ساختمان شامل موارد زیر می شوند:

انبردست

انبردست یکی از ابزاری است که در هر خانه ای پیدا می شود و علاوه بر کاربردهای تخصصی که این وسیله دارد، در بسیاری از موارد در منازل به کار گرفته می شود. در فرآیند سیم کشی ساختمان یکی از ابزار مورد نیاز انبردست می باشد که از آن جهت بریدن و قطع کردن و پیچاندن سیم های برق استفاده می کنند. از انواع انبردست ها می توان به دو نوع مورب و یک طرفه اشاره کرد.

انبردست؛ از وسایل مورد نیاز سیم کشی ساختمان

سیم چین

سیم چین از دیگر ابزار مورد نیاز برق کشی ساختمان است، این وسیله جهت جداسازی و تفکیک سیم و عایق آن مورد استفاده قرار می گیرد و از آسیب دیدن سیم در حین جدا کردن روکش آن جلوگیری می کند. سیم چین هم از جمله وسایل مهمی به شمار می رود که هنگام وصل نمودن کلیدها و پریزها یا نصب اتصالات مربوط به لوستر و سایر اتصالات دیگر برقکاری ساختمان، به کار می رود.

چسب نواری برق

چسب نواری مخصوص برق یکی از ابزارهایی است که طی عملیات برق کشی جهت نگه داشتن و حفظ بهتر محل اتصال دو عدد سیم استفاده می شود. این وسیله نوعی چسب نواری محسوب می شود که برای عایق سازی بهتر و باکیفیت تر سیم های برق به کار می رود و جنس آنها از پلاستیک می باشد.

مولتی متر

یکی از وسایل مورد نیازسیم کشی ساختمان مولتی متر می باشد که در دو نوع دیجیتالی و آنالوگ وجود دارد. کاربرد این وسیله در سیستم برق کشی ساختمان اندازه گیری و سنجش میزان کمیت هایی نظیر؛ ولتاژ، جریان و مقاومت می باشد که سبب پیدا کردن نوسانات موجود در فیوز می شود.

مولتی متر ؛ از ابزار و وسایل لازم جهت برق کشی ساختمان

دستگاه تشخیص ولتاژ

از دیگر وسایل مورد نیاز سیم کشی ساختمان، دستگاه تشخیص ولتاژ می باشد که در دو نوع دستی و اتوماتیک تولید و عرضه می شود. این دستگاه وظیفه بررسی و تشخیص گردش جریان الکتریکی و اندازه گیری میزان ولتاژ در جریان در مدار را برعهده دارد.

تراز ؛ یکی از وسایل مورد نیاز سیم کشی ساختمان

تراز وسیله ای است که هم به صورت دستگاه لیزری و هم به صورت لوله پلاستیکی وجود دارد. همانطور که از اسم این وسیله انتظار می رود از آن برای همتراز ساختن بین دو نقطه استفاده می شود که در سیستم برق کشی ساختمان به جهت اینکه کلیدها و پریزها در معرض دید هستند، برای حفظ زیبایی ظاهری داخل ساختمان از این ابزار در تراز بودن کلیدها و پریزها نسبت به همدیگر استفاده می شود.

فازمتر ؛ یکی دیگر ابزار مورد استفاده در برق کشی ساختمان

فازمترها یکی از ابزار لازم سیم کشی ساختمان هستند که ساختاری شبیه به پیچ گوشتی ها دارند. این وسیله در قسمت انتهایی دسته خود دارای یک چراغ می باشد، در صورتی که نوک فازمتر در تماس با سیم قرار بگیرد و چراغ آن روشن شود نشان دهنده وجود جریان الکتریکی در سیم است.

پیچ گوشتی

پیچ گوشتی ابزاری است که در زیرمجموعه ابزارآلات دستی قرار می گیرد و شامل دو بخش میله و دسته می شود. پیچ گوشتی ها انواع مختلف دوسو، چهارسو، شش سو، ستاره ای و مربعی ساخته می شوند. وجود پیچ گوشتی یکی از الزامات جعبه ابزار هر برقکاری می باشد که برای بسته و باز نمودن پیچ و مهره کیلد و پریزها مورد استفاده قرار می گیرد.

پیچ گوشتی یکی از وسایل مورد نیاز سیم کشی ساختمان

فنر مخصوص سیم کشی

فنر برق کشی از سری ابزارهای مورد نیاز برق کشی ساختمان می باشد که در سیم کشی به روش توکار استفاده می شود. از مهم ترین ویژگی های این وسیله که سبب به کارگیری زیاد آن می شود، دارا بودن انعطاف پذیری بالای آن است. از فنر سیم کشی جهت عبور دادن سیم های برق از بین لوله ها استفاده می شود.

نکات ایمنی مهم در سیم کشی ساختمان

  • توجه داشته باشید که برای برق کشی حتما از ابزار و وسایل تخصصی و پیشرفته مورد نیاز سیم کشی ساختمان استفاده کنید.
  • در نظر داشته باشید انجام عملیات سیم کشی کاری است نیاز به تجربه و تخصص دارد و نباید توسط افراد غیرحرفه ای انجام شود.
  • برای لوازمی که مصرف برق بیشتری دارند، بهتر است از فیوزی مجزا استفاده نمایید.
  • جهت استفاده از وسایل مورد نیاز سیم کشی ساختمان حتما طرز کار با آنها را بلد باشید.
  • به فاصله قرارگیری کلیدها و پریزها نسبت به همدیگر توجه نمایید.
نکات مهم در سیم کشی ساختمان

اهمیت استفاده از ابزار و وسایل باکیفیت در سیم کشی ساختمان

سیم کشی از مواردی است که علاوه بر استفاده وسایل مورد نیاز سیم کشی ساختمان، نیاز به دانش و تخصص کافی دارد. استفاده از ابزار باکیفیت در سیم کشی ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در غیر این صورت ممکن است خسارت های جبران ناپذیر جانی و مالی را در پی داشته باشد.

علاوه بر استفاده از وسایل و ابزار باکیفیت و مدرن لازم است در نظر داشته باشید که عملیات سیم کشی ساختمان را حتما باید افرادی انجام دهند که تجربه و مهارت کافی برای این کار را در اختیار دارند. شرکت تهویه گستر راگا با بهره گیری از افراد متخصص و مجرب در تمام نقاط تهران آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید می توانید به این وب سایت انگلیسی مراجعه کنید.

آرزو نیاسری
کارشناس سیستم های تهویه متبوع


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×