مقایسه سیم کشی روکار و توکار

مقایسه سیم کشی روکار و توکار

سیم کشی ساختمان که از بخش های مهم سازه ها به شمار می آید به دو روش سیم کشی روکار و توکار انجام میشود. هر یک از این روش های برق کشی دارای ویژگی های خاصی هستند که در این مطلب قصد داریم تفاوت های بین سیم کشی توکار و سیم کشی روکار بیان کرده و به بررسی ویژگی های هریک بپردازیم.

یکی از مهم ترین بخش هایی که در حین فرآیند ساخت و ساز باید مورد توجه قرار گیرد، سیم کشی ساختمان است. فرآیند سیم کشی ساختمان با کلید خوردن پروژه ساخت آغاز می شود و به صورت موازی با تکمیل ساختمان، ادامه می یابد و در نهایت با نصب پریز و کلیدها و وسایل مربوط به روشنایی تمام می شود. سیم کشی ساختمان به دو روش سیم کشی روکار و سیم کشی توکار انجام می پذیرد.

مقاله مرتبط: سیم پیچی الکتروموتور

سیم کشی روکار چگونه انجام می شود؟

همانطور که از اسم آن مشخص است در روش سیم کشی روکار، پروسه سیم کشی از روی دیوارها انجام می شود. در این روش پس از اتمام مرحله گچکاری، سیم هایی که جهت انتقال جریان برق به پریزها و کلیدها وصل می شوند به جای اینکه از داخل دیوار عبور کنند، از روی دیوار رد می شوند.

بعد از انجام پروسه برق کشی به این دلیل که سیم های برق عبور داده شده از روی دیوار روی زیبایی و نمای بیرونی تاثیر منفی نگذارند، روی این سیم ها را به وسیله داکت ها می پوشانند تا در معرض دید نباشند و به زیبایی و دکوراسیون واحدها لطمه ای وارد نکنند.

سیم کشی روکار یکی از روش های سیم کشی ساختمان است

مزایا سیم کشی روکار

هر یک از انواع سیم کشی های رو کار و توکار دارای ویژگی های خاصی می باشند. یکی از واضح ترین تفاوت های این سیستم ها روش نصب آنها است. به کارگیری هر یک از این روش ها به دوعامل موثر نوع پروژه و کاربرد ساختمان بستگی دارد. در این قسمت به مزایای سیم کشی روکار می پردازیم.

عیب یابی آسان

یکی از مهم ترین مزیت های سیم کشی روکار این است که در صورتی که مشکلی در سیستم سیم کشی ساختمان پیش بیاید، به علت مدل نصب سیم ها که از روی دیوار عبور داده شده اند، دسترسی به آنها راحت بوده و فرآیند عیب یابی و رفع مشکل پیش آمده نسبت به سیم کشی توکار، بسیارآسان ترمی باشد.

استفاده از داکت ها

علیرغم اینکه در سیستم سیم کشی توکار سیم ها از روی دیوار رد می شوند اما با وجود استفاده از داکت ها هرگز در معرض دید عموم قرار نمی گیرند و باعث جلب توجه نمی شوند. مزیت دیگری که استفاده از داکت ها دارد این است که باعث می شود انواع سیم برق که جهت انتقال جریان الکتریسیته به کار رفته اند، در مقابل مواردی مانند ضربه، حرارت و رطوبت مقاوم شوند.

کاهش خطر برق گرفتگی

از دیگر ویژگی های مثبت سیم کشی توکار باید به ذکر این نکته پرداخت که به دلیل استفاده از داکت ها درصد احتمال برق گرفتگی در آنها بسیار پایین است، زیرا داکت ها به طور کاملی سیم ها را پوشانده و کاور می کنند؛ در نتیجه هنگام برخورد ناگهانی با این قسمت به دلیل وجود داکت ها دیگر خطر برق گرفتگی وجود ندارد یا درصد رخ دادن آن خیلی پایین است.

معایب سیم کشی روکار

سیم کشی به روش روکار عللاوه بر داشتن مزایای گفته شده در بخش قبلی دارای معایبی هم می باشد. یکی از مهم ترین عیب های این نوع سیستم ها اشغال کردن قسمتی از فضا می باشد. به دلیل نوع نصب سیم ها روی دیوار باید قسمتی از دیوارها را برای قرار گرفتن سیم ها و نصب داکت ها در نظر گرفت که سبب اشغال شدن بخشی از دیوار می شود.

سیم کشی روکار سبب اشغال بخشی از فضای دیوار می شود

سیم کشی توکار چگونه انجام می شود؟

در سیم کشی ساختمان به شکل توکار، جریان برق را توسط سیم ها از داخل لوله ها یا داکت هایی که طی عملیات ساخت وساز در داخل دیوارها یا درون کف تعبیه شده اند، رد می کنند. سیم کشی توکار به سه روش مختلف انجام می شود که شامل موارد زیر می شود:

  • سیم کشی توکار با استفاده از جعبه تقسیم
  • سیم کشی توکار با جعبه کلید و پریز
  • سیم کشی به روش توکار توسط جعبه تقسیم

مزایا سیم کشی توکار

سیم کشی به روش توکار دارای مزایایی می باشد که باعث شده امروزه در مقایسه با سیستم های روکار با استقبال بیشتری مواجه شود. در این بخش از مقاله می خواهیم به مزایای سیستم های توکار بپردازیم.

ایمنی و محافظت بالا

در سیستم های سیم کشی توکار به دلیل اینکه سیم ها با محیط بیرون هیچ گونه تماسی ندارند و در داخل داکت ها و محفظه هایی که در داخل دیوارها تعبیه شده اند، نصب می شوند میزان ایمنی در مقایسه با سیم کشی به روش روکاربالاتر است.

حفظ زیبایی و نمای ظاهری

به دلیل اینکه سیم های حاصل از سیم کشی توکار در داخل دیوار قرار می گیرند و در معرض دید نیستند، در حفظ زیبایی و نمای ظاهری ساختمان تاثیر بالایی دارند و آسیبی به نمای داخل واحدها وارد نمی کنند.

سیم کشی توکار در داخل دیوار قرار می گیرد

معایب سیم کشی توکار

هر نوع سیستمی علاوه بر داشتن مزیت ها و ویژگی های مثبت، دارای معایب و نواقصی هم می باشد. در این بخش به معایب سیستم های توکار می پردازیم.

دسترسی سخت

به دلیل اینکه در سیم کشی توکار سیم ها و تجهیزات برق کشی در داخل دیوارها نصب می شوند، در صورتی که کوچک ترین مشکلی در سیستم برق رسانی ساختمان پیش آید باید برای دسترسی به سیم ها و عیب یابی بخش زیادی از دیوارها را خراب و پس از رفع مشکل مجددا آنها را گچکاری کرد.

هزینه بالا

هزینه برق کشی به روش توکار در مقایسه با نوع دیگر بسیار بالاتر است و حتی در شرایطی که مشکلی در این سیستم ها وجود داشته باشد، هزینه تعمیر و سرویس آنها گران تر است زیرا در آن صورت باید بخشی از دیوار را خراب کرد و دوباره آن را ترمیم نمود.

 نکات مهم در سیم کشی ساختمان

  1. از درستی و محکم بودن اتصالات اطمینان حاصل نمایید.
  2. از ابزار و تجهیزات استاندارد و با کیفیت استفاده کنید، چرا که هر چقدر از وسایل و تجهیزات ایمنی و استاندارد در لوله کشی ساختمان بکار ببرید، کم تر به تعمیرات نیاز پیدا خواهد کرد.
  3. برای سیم کشی به نوع، ضخامت و تعداد سیم ها دقت داشته باشید. معمولا از سیم های 4 برای سیم اصلی ساختمان و سیستم های تهویه( کولر گازی)، از سیم 1.5 برای سیستم های روشنایی، لوسترها،لامپ ها و هالوژن و از سیم شماره 2.5 جهت سیم کشی پریز و کلید های برق اتاق ها، سالن و کولر آبی مورد استفاده قرار می گیرند.
  4. در سیم کشی ساختمان، به سیم اتصال به زمین یا سیم ارت توجه ویژه داشته باشد، چرا که از بروز خطرات و مشکلات احتمالی پیشگیری می کند.

سیم های قابل استفاده در سیم کشی ساختمان کدامند؟

همانطور که در بالا گفته شد، یکی از مهم ترین نکاتی که باید در سیم کشی یا کابل کشی ساختمان (سیم کشی روکار یا توکار) به آن توجه داشت، نوع و ضخامت سیم ها است، که بنا بر قانون 13 مقررات ملی ساختمان باید به صورت زیر انجام شود.

  • سیم شماره 1.5 (از نوع سیم افشان): برای سیستم های روشنایی کل واحد ( لوستر، لامپ و …)
  • سیم نمره 2.5 (از نوع سیم افشان): برای پریزهای اتاق، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام، سالن،کولر آبی
  • کابل دو زوج با سطح دو مقطع 0.6 میلیمتر مربع: سیم کشی تلفن
  • سیم نمره 4 تا 6 (از نوع سیم افشان): ورودی برق واحد
  • سیم کواکسیال 4.5 و 75 اهم: سیستم آنتن مرکزی
  • کابل زوج با سطح مقطع 0.6 میلیمتر مربع: سیستم آیفون  

کدامیک از انواع سیم کشی ها مناسب است؟

این موضوع که کدام یک از روش های سیم کشی توکار یا سیستم روکار برای شما مناسب است به عوامل زیادی بستگی دارد. همانطور که در این مقاله گفته شد هر یک از روش ها دارای مزایا و معایب خاصی هستند که شما می توانید بسته به نیاز خود و اولویت هایی که در نظر دارید مناسب ترین انتخاب را داشته باشید. از آنجایی که سیم کشی ساختمان مسئله حائز اهمیتی است و روشنایی کل ساختمان به این قسمت برمی گردد لازم است که این فرآیند توسط افرادی پیاده سازی شود که تجربه و دانش کافی برای انجام این کار را دارند.

شرکت فنی و مهندسی تهویه گستر راگا با بهره گیری از کارشناسان و سرویسکاران با تجربه در تمامی نقاط تهران و در طول ساعات شبانه روز آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشدو توجه داشته باشید که شرکت علاوه بر موارد ذکر شده، بعد از اتمام کار گواهی ضمانتی را در اختیار شما قرار داده و کار انجام شده توسط سرویسکاران خود را ضمانت می کند.

آرزو نیاسری
کارشناس سیستم های تهویه متبوع


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×