انواع سیم برق و علل استفاده از آن

انواع سیم برق و علل استفاده از آن

سیم برق انرژی الکتریسیته را از مکانی به مکان دیگر انتقال می دهد. برای بهره بردن از لوازم برقی مانند سیستم های روشنایی و یا تلویزیون به سیم برق نیاز است. این مقاله سعی دارد شما را با انواع سیم برق و علت استفاده از آن آشنا نماید.

سیم برق چیست ؟

سیم برق یک قطعه فلزی است که علاوه بر اینکه وظیفه ارسال جریان الکتریکی توسط هادی، از مکانی به مکان دیگر را برعهده دارد، از آن برای بستن اشیا هم کمک می گیرند. سیم برق مهم ترین جز در سیم کشی برق، به دلیل کاربرد آن در تمام لوازم و تجهیزات برقی مختلف مانند سوییچ ها، کلیدها و هر وسیله ای که برای کارکردش به برق نیاز داشته باشد، به حساب می آید. در انواع سیم برق، دو جز مهم به نام هادی و عایق وجود دارد؛ که هادی عامل انتقال جریان الکتریسیته و عایق به منظور جلوگیری از برق گرفتگی به کار می رود.

تعمیرکاران زمان نصب سیم برق در لوازم و تجهیزات برقی و همینطور برقکاری ساختمان؛ باید به نوع، اندازه، ولتاژ و یا قدرت سیم و همین طور با در نظر گرفتن میزان دمای محیط، سطح رطوبت، در معرض نور قرار گرفتن لوازم، را در نظر گرفته و توجه زیادی به این مسئله داشته باشند.

اگر نیاز به دریافت اطلاعات از سیم پکیج الکتروموتور دارید می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

بررسی انواع سیم برق

امروزه می دانیم که شناخت انواع سیم برق و نحوه استفاده از آن در پروسه های برق کشی، مانند برق کشی ساختمان امری مهم تلقی می شود، به طور مثال، هنگام برق کشی ساختمان باید تمامی اطلاعات سیم برق اعم از جنس، نوع، اندازه و حتی محل قرارگیری آن را باید در نظر داشته باشیم و به آن توجه کنیم. در واقع، هنگام ارائه خدمات برقی به مشتری باید به تمام نکات ریز و درشت سیم برق و نحوه نصب آن دقت بالایی داشته باشید.

در این قسمت از مقاله به شناخت و بررسی انواع سیم برق می پردازیم :

سیم مفتولی یکی از انواع سیم برق

سیم برق مفتولی و یا سیم تک رشته ای

سیم تک رشته ای و یا سیم خشک جزء یکی از انواع سیم برق محسوب می شود؛ که ساختار آن طوری است که از یک هادی ساخته می شود، که به سیم خشک و سیمی که انعطاف پذیری ندارد، شناخته می شود. بیشترین کاربرد آن در تابلو های برق می باشد. ولتاژ نامی سیم برق مفتولی بین 450 و 750 ولت می باشد.

شناخت سیم افشان

سیم برق افشان و یا سیم چند رشته ای

سیم برق افشان یکی از مهم ترین جز درانواع سیم برق به شمار می رود. جنس این نوع از سیم برق؛ مسی و یا آلومینیومی است که بیشتر در صنعت به کار می رود. در حقیقت این نوع سیم از چند هادی در کنار هم قرار گرفته شده، ساخته می شود که عایق آن از نوع پلیمر P.V.C می باشد. سیم افشان در مقایسه با سیم مفتول دارای انعطاف بیشتری بوده و به علت وجود فاصله میان سیم های آن و امکان حرکت دادن آنها از مقاومت الکتریسیته بالاتری نسبت به سیم مفتولی برخوردار است.

از سیم افشان به عنوان سیم رابط در داکت های زیر زمینی، تابلوهای فرمان و ماشین آلات که به انعطاف پذیری بالایی احتیاج دارند، مورد استفاده قرار می گیرد، اما بیش ترین کاربرد سیم برق افشان در تلویزیون و یا وسایل تصویری می باشد. ولتاژ نامی این سیم بین 300 تا 500 ولت است.

تصویری از سیم برقی نیمه افشان

سیم برق نیمه افشان

سیم نیمه افشان در یکسری از خصوصیات مشابه سیم برق مفتولی و همین طور سیم برق نیمه افشان می باشد؛ به طوری که تعداد سیم های آن به نسبت سیم های افشان کم تر و همچنین از انعطاف کم تری هم برخوردار است. ولتاژ نامی این سیم بین 450 تا 750 بوده و کاربردی مشابه سیم مفتولی دارد.

مقایسه سیم برق با کابل

همیشه در به کاربردن انواع سیم برق و کابل دچار سردرگرمی می شویم که آیا این دو مشابه هم هستند یا خیر؛ برخی ها معتقدند که سیم و کابل مشابه هم هستند ولی سیم برق و کابل از نظر ساختار متفاوت و از نظر عملکرد مشابه هم می باشند. تفاوت سیم برق و کابل به این صورت است؛ که سیم برق از یک هادی و معمولا از جنس مس و یا آلومینیوم می باشد؛ در حالی که کابل از گروهی سیم یا چندین هادی با عایق بندی پلاستیکی که در یک روکش قرار داده شده اند، ساخته می شود.

نام گذاری انواع سیم برق

برای تشخیص آسان و سریع انواع سیم برق برای تعمیرکاران، نام مشخصی را با توجه به جنس و فرم هادی و همینطور نوع عایق آن تعیین شده است. با در کنارهم قرار گرفتن حروف های مشخص شما به راحتی می توانید نوع و کاربرد سیم برق را شناسایی و در لوازم مورد نیاز به کار ببرید. برای آشنایی با نام و حروف اختصاری انواع سیم، در ادامه مطلب با ما همراه باشید :

  • N : نماد سیمی است که طبق استاندارد V.D.E آلمان ساخته شده است و همچنین به عنوان سیم هموار مسی هم شناخته می شود.
  • Y : نماد عایق P.V.C دور هر سیم
  • S & Z : نشان دهنده سیم های مخصوص
  • F : نماد سیم های نرم و هموار
  • A : نماد سیم لوله کشی ساختمان
  • M : نشان دهنده توانایی بالای سیم در برابر رطوبت و خیسی

حروف اختصاری انواع سیم برق

  • N.Y.A : سیم تک رشته ای ( سیم مفتول ) با روکش پلاستیکی جهت سیم کشی ساختمان
  • N.Y.A.F : سیم چند رشته ای (سیم افشان) با روکش پلاستیک برای سیم کشی ساختمان
  • N.S.Y.A : سیم مخصوص با روکش پلاستیک برای سیم کشی ساختمان
  • N.Y.M : سیم با دوام در برابر رطوبت
  • N.Y.Z : سیم با روکش پلاستیکی مخصوص برای لوازم خانگی و روشنایی
  • N.Y.F.A : مورد استفاده برای چراغ و لوستر
  • N.Y.F.A.Z : سیم دو رشته ای و یا دو لا برای روشنایی
  • Y : مورد استفاده برای سیم تلفن
  • T : سیم کواکسیال ( مورد استفاده برای آنتن و یا رابط دستگاه های صوتی و تصویری)

کلام آخر

شرکت تهویه گستر راگا، با دارا بودن افراد مجرب و متخصص در جهت برق کشی ساختمان، سیم کشی ساختمان و سایر خدمات, هر روز هفته 24 ساعته آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد.

مینا اصغری
مهندس مکانیک و کارشناس سیستم های تهویه متبوع


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×