علل سر وصدای پمپ سیرکولاتور پکیج کدامند؟

علل سر وصدای پمپ سیرکولاتور پکیج کدامند؟

پمپ سیرکولاتور پکیج دستگاهی است، که به منظور گردش بهتر آب گرم در شوفاژ مورد استفاده قرار می گیرد. پمپ سیرکولاتور ممکن است با گذشت زمان دچار مشکل شده و آسیب ببیند و بازدهی سیستم را کاهش دهد. در این مقاله قصد داریم شما را با علت های سر و صدای پمپ سیرکولاتور پکیج و مطالب مربوط به آن آشنا کنیم. مطالعه این مطلب می تواند تعمیرکاران را در فرایند تعمیر پکیج یازی کند.

پمپ سیرکولاتور(circulation pump) پکیج چیست ؟

پمپ سیرکولاتور یکی از اجزای مهم در پکیج های دیواری و زمینی به شمار می رود و باعث به گردش درآمدن آب گرم در لوله های رفت و برگشت پکیج می شود. پمپ سیرکولاتور آب سرد شده را از رادیاتورها گرفته و به مبدل حرارتی منتقل می کند و سپس طی فرآیندی، آب توسط مشعل شروع به گرم شدن می کند و مجدد آب گرم تولید شده به رادیاتورها به منظور گرم کردن محیط انتقال می یابد. این فرآیند و یا سیکل به همین منوال ادامه دارد.

تصویری از پمپ های سیرکولاتور پکیج

نحوه عملکرد پمپ سیرکولاتور در پکیج چگونه است؟

نحوه عملکرد پمپ سیرکولاتور در پکیج به این صورت است، که زمانی که از پکیج به عنوان یک سیستم گرمایشی استفاده می شود، لازم است بدانید که زمانی که می خواهد گرمای محیط را تامین کند باید یک فرآیندی را طی کند.

هنگامی که آب سرد ورودی به وسیله مشعل گرم می شود و به رادیاتور انتقال می یابد و نسبت به تعداد رادیاتور های موجود در خانه این آب از اولین شوفاژ تا آخرین شوفاژ انتقال می یابد. زمانی که به آخرین رادیاتور رسید، کم کم آب داخل آن سرد می شود. برای گرم کردن دوباره آن به یک پمپ سیرکولاتور نیاز است، که بتواند همیشه آب گرم را در دسترس رادیاتورها برای انتقال گرما به محیط قرار دهد.

علل سروصدای پمپ سیرکولاتور پکیج

پکیج به عنوان یک سیستم گرمایشی که دو وظیفه مهم، که یکی تامین گرمای محیط و دیگری تامین آب گرم مصرفی و بهداشتی منازل است، را بر عهده دارد. این سیستم گرمایشی ممکن است به مرور زمان و با استهلاک به وجود آمده دچار مشکلاتی مانند گرم نکردن آب، ایجاد آلودگی صوتی، روشن نشدن پکیج، سر وصدا پمپ سیرکولاتور و غیره شود.

همان طور که گفته شد، پمپ سیرکولاتور یکی از اجزای اصلی و مهم در پکیج است، که به دلایلی مختلفی می تواند سر و صدای اضافی از خود تولید کند، که سبب برهم زدن آسایش افراد خانه شود. یکی از دلایلی که می تواند سبب تولید سر و صدای پمپ سیرکولاتور شود، وارد شدن هوای اضافی و یا گیر کردن شیئی که توسط آب وارد آن شده، باشد. تکان خوردن ضربه گیرهای پمپ سیرکولاتور هم می تواند یکی از علت های سر وصدای پمپ سیرکولاتور پکیج باشد.

از کار افتادن و فرسودگی پمپ سیرکولاتور هم یکی دیگر از علل مهم سر و صدای پمپ است. خراب بودن بلبرینگ می تواند باعث به سر و صدا در آمدن پمپ سیرکولاتور باشد. دلیل دیگر سر و صدا این است، که پمپ آب به درستی نصب نشده و یا با لوله ها همسو نیست و یا نصب پکیج به درستی انجام نشده است. برای یافتن این مشکلات لازم است، که پمپ برداشته شود و توسط افراد متخصص و تعمیرکاران ماهر تشخیص داده شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید به سایت doityourself مراجعه کنید.

علل سر و صدای پمپ سیرکولاتور پکیج

اهمیت تعمیر پمپ سیرکولاتور پکیج

گاهی اوقات پمپ سیرکولاتور در پکیج سر و صدای زیادی از خود تولید می کند و این مشکل می تواند علت های مختلفی داشته باشد، که در مطالب بالا به آنها پرداختیم. اگر به موقع به داد پمپ سیرکولاتور نرسید، می تواند مشکلات بیشتر و هزینه بر را به وجود آورد. یکی از مشکلاتی که می تواند هنگام خراب بودن پمپ رخ دهد، کاهش فشار آب گرم است، که این موضوع می تواند آسایش و راحتی افراد را برهم زند.

تعمیر پکیج امری مهم تلقی می شود، که باید توسط تعمیرکاران ماهر و متخصص صورت گیرد. به دلیل اینکه خرابی یکی از اجزای پکیج مانند پمپ سیرکولاتور می تواند تاثیر زیادی بر روی عملکرد کلی سیستم داشته باشد. تعمیر پمپ سیرکولاتور و نگهداری به موقع از آن کارکرد و بازدهی آن را افزایش دهد.

نحوه هواگیری پمپ سیرکولاتور

به دلیل استفاده نکردن از رادیاتورها در فصل تابستان به مرور هوا وارد پمپ سیرکولاتور پکیج می شود. هنگام راه اندازی پکیج در فصل زمستان باید به هواگیری پمپ سرکولاتور بپردازید. اگر هواگیری نشود و یا به درستی هواگیری انجام نشود، می تواند موجب سر و صدای پمپ سیرکولاتور شود. برای هواگیری پمپ سیرکولاتور نیازمند طی کردن مراحلی مهم است، که در زیر به آنها اشاره می شود.

اولین مرحله در هواگیری پمپ سیرکوله لازم است، که یکی از شیرهای آب گرم باشد. در مرحله بعد پیچ هواگیری که معمولا در انتهای چمج قرار دارد را پیدا کنید. قبل از باز کردن پیچ هواگیری لازم است که برای جذب آبی که قرار است از پمپ خارج شود یک دستمال و یا سطل آماده کنید. فقط ترجیحا از دستمالی استفاده کنید، که قدرت جذب بالایی داشته باشد. این دستمال را در زیر پیچ قرار داده و با استفاده از یک پیچ گوشتی پیچ را باز کنید.

در مرحله بعد هنگامی که پیچ به طور کامل باز شد، هوا به همراه آب از پمپ سیرکوله خارج خواهد شد. نکته ای که در این قسمت بسیار حائز اهمیت است، آب خارج شده از پمپ به شدت داغ می باشد، پس هنگام هواگیری مراقب دست های خود باشید. دومین نکته ای که باید بدان توجه کنید، صدایی است، که هنگام هواگیری ایجاد می شود، نگران کننده نیست و کم کم کاهش می یابد.

البته این یکی از نشانه هایی است، که مشخص می کند، هواگیری به خوبی انجام شده است. در مرحله آخر وقتی که آب و هوا به طور کامل خارج شد، دوباره به کمک پیچ گوشتی پیچ هواگیری را بسته و دیگر هیچ صدایی از جانب پمپ سیرکولاتور به گوش شما نخواهد رسید.

تصویری دیگر از پمپ سیرکولاتور پکیج

پمپ سیرکولاتور پکیج باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

استفاده از پمپ سیرکولاتور در پکیج به منظور گردش بهتر آب گرم در سیستم های گرمایشی است. هنگام انتخاب پمپ مناسب باید به یکسری موارد مهم توجه کرد و دید که یک پمپ سیرکوله چه ویژگی هایی را دارد. اولین ویژگی آنها این است، که تمام پمپ های سیرکولاتور پکیج خطی می باشند. دومین ویژگی، اندازه مکش و دهش پمپ های سیرکولاتور چه در پکیج های زمینی و چه در دیواری 1 اینچ است. سومین ویژگی، بالاترین هد پمپ های سیرکوله 6 متر می باشد. چهارمین ویژگی، قدرت پمپ برای پکبج 120 وات است. پنجمین ویژگی، پمپ های سیرکولاتور به صورت دو دور و سه دور تولید می شوند.

چرا پمپ سیرکوله پکیج خراب می شود؟

خراب شدن و سوختن پمپ سیرکولاتور پکیج می تواند علل های مختلفی داشته باشد. اگر هنگام انتخاب و خرید پمپ، پارامترهای مهم را در نظر نگرفته باشید و یک جنس ارزان قیمت بخرید به چند ماه یا یک سال نشده پمپ شما ناخودآگاه می سوزد. اما اگر جنسی خوب و برند شناخته شده ای را انتخاب کنید، می تواند دو علت باعث خراب شدن و یا سوختن پمپ سیرکوله شما شود.

یکی از علت های آن بدون آب کار کردن پمپ است، که خیلی خطرناک بود و بالافاصله پمپ را سوزانده و بازدهی سیستم پکیج را کاهش می دهد. دومین علتی که ممکن است باعث بروز چنین مشکلی شود، پکیج را بدون هیچ صافی در سیستم برگشتی رادیاتور نصب کنید. به همین خاطر است، که دوباره یادآوری می کنم که نصب پکیج و یا نصب پمپ سیرکولاتور پکیج خود را به افراد متخصص و کاربلد بسپارید.

تصویری دیگر از پمپ سیرکولاتور

معرفی 3 برند شناخته شده پمپ سیرکولاتور پکیج

امروزه به دلیل افزایش تولید کننده ها در بازار، در زمینه پمپ سیرکولاتور پکیج نمی توان به طور قطع مارک و یا برند خاصی را معرفی کرد. اما در این قسمت چند مدل آن را که نسبت به سایر برنده ها بهتر و از نظر هزینه ای مقرون به صرفه هستند، معرفی می کنیم.

  1. پمپ گراندفوس : یکی از برنده هایی که زیاد در بازار موجود است و کیفیت بالایی دارد.
  2. پمپ ویلو : این برند هم یکی مارک های رایجی است، که زیاد در بازار عرضه می شود و طرفداران خاص خود را دارد.
  3. پمپ داب : پمپ داب هم بعد از برندهای گراندفوس و ویلو جزء پمپ های خوبی است که تولید می شود و در بازار موجود است.

نتیجه گیری

در این مقاله با علل سر و صدای پمپ سیرکولاتور پکیج آشنا شدیم و درک کردیم که تعمیر و نگهداری از آن به قدری مهم است، که باید حداقل در ماه یک بار به عیب یابی و رفع مشکلات آن بپردازید. تعمیر و نگهداری از هر سیستم گرمایشی و سرمایشی باعث عملکرد بهتر اجزا و قطعات آن و همچنین افزایش طول عمر سیستم می شود.

شرکت تهویه گستر راگا با داشتن تیم حرفه ای و افراد متخصص در زمینه تعمیر پمپ سیرکولاتور پکیج و سایر خدمات و همچنین امور تاسیساتی، در هر روز هفته به صورت 24 ساعته آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد.

 

مینا اصغری
مهندس مکانیک و کارشناس سیستم های تهویه متبوع


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×