روش هواگیری شوفاژ؛ آموزش مرحله به مرحله هواگیری شوفاژ

روش هواگیری شوفاژ؛ آموزش مرحله به مرحله هواگیری شوفاژ

با شروع فصل زمستان جهت تامین گرمای ساختمان از تجهیزاتی نظیر شوفاژ و رادیاتور استفاده می شود. پیش از راه انداختن شوفاژها بهتر است که به هواگیری آنها بپردازیم. در این مقاله قصد داریم آموزش هواگیری شوفاژ را به صورت مرحله به مرحله در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا در صورت لزوم بتوانید با مراجعه به این مقاله و رعایت نکات ذکر شده در روش هواگیری شوفاژ، خودتان این کار را انجام دهید.

با شروع فصل سرما همه ما برای گرم کردن محیطی که در آن هستیم، به استفاده از انواع وسایل و تجهیزات گرمایشی رو می آوریم. شوفاژ یکی از تجهیزات گرمایشی است که در منازل و ساختمان ها کاربرد فراوانی دارد و بسیاری از افراد برای گرم کردن فضای داخلی واحدهای خود از این وسیله استفاده می کنند. گاهی اوقات ممکن است شوفاژ دچار مشکلاتی شود و در این صورت به تعمیر شوفاژ نیاز پیدا کنید.

 

چرا به آموزش هواگیری شوفاژ احتیاج داریم؟

گاهی اوقات پیش می آید که بعد از روشن کردن شوفاژ و رادیاتور ممکن است یک یا چند تا از رادیاتورها به خوبی گرم گرم نشوند و یا فقط نیمی از رادیاتور گرم می شود و نیم دیگر آن سرد بماند، در چنین شرایطی و با مشاهده چنین نشانه هایی می فهمیم که شوفاژ نیاز به هواگیری دارد و به همین دلیل است که باید با کمک آموزش هواگیری شوفاژ این کار را یاد گرفته و به انجام آن بپردازیم.

مقاله پیشنهادی: نصب شوفاژ

آموزش هواگیری شوفاژ به صورت مرحله به مرحله

در این بخش قصد داریم نکات و اصول مهم در فرآیند هواگیری را به صورت آموزش مرحله به مرحله هواگیری شوفاژ در اختیار شما قرار دهیم. پروسه هواگیری شوفاژ شامل مراحل زیر می شود:

گام اول؛ اطمینان از خاموش بودن سیستم گرمایش مرکزی

در قدم نخست، پیش از انجام هر کاری دقت کنید که حتما سیستم گرمایش مرکزی و پکیج خاموش باشد زیرا یک سیستم گرمایش روشن فقط هوای بیشتری را وارد شوفاژها می کند. از دیگر دلایلی که لازم است سیستم گرمایش مرکزی خاموش باشد می توان به ذکر این نکته پرداخت که گرما و حرارت مانده در سیستم باید پیش از شروع فرآیند هواگیری از بین برود. جهت اطمینان حاصل کردن از این کار می توانید بعد از گذشت چند دقیقه از خاموش کردن سیستم، قسمت های مختلف شوفاژ را لمس کنید تا اگر قسمت هایی از شوفاژ همچنان گرم بود، صبر کنید تا این قسمت ها خنک شود و سپس عملیات هواگیری شوفاژ را آغاز کنید.

گام دوم؛ استفاده از پیچ مخصوص هواگیری

در قدم بعدی برای هواگیری شوفاژ لازم است پیچ مخصوصی که برای هواگیری شوفاژ می باشد را، تهیه کنید سپس شیر هواگیری که در بخش بالایی شوفاژ قرار دارد را با همین آچار مخصوص باز کنید تا هوای داخل شده به آن خارج شود، اما قبل از انجام این کار در نظر داشته باشید که برای احتیاط و رعایت نظافت می توانید از یک ظرف استفاده کنید و یا یک دستمال پارچه ای را زیر شوفاژ پهن کنید زیرا ممکن است چند لحظه بعد از باز کردن پیچ آب داغ ازسیستم خارج شود و روی زمین بریزد.

پیچ مخصوص هواگیری شوفاژ

گام سوم؛ باز نمودن شیرهای ورودی و خروجی شوفاژ

مرحله بعدی جهت هواگیری شوفاژ باز کردن شیرهای تعبیه شده روی دستگاه است. برای انجام این کار باید آچار مخصوص هواگیری شوفاژ را به بخش مربعی شکلی که بر روی شیر خروجی قرار دارد چسبانده و آن را در جهت خلاف گردش عقربه های ساعت بچرخانید تا شیر خروجی باز شود. در این هنگام هوای محبوس شده در شوفاژ با فشار از سیستم خارج می شود. جهت اطمینان حاصل کردن از درستی انجام این مرحله باید بعد از باز شدن شیر صدای خارج شدن هوا از سیستم را بشنوید.

گام چهارم؛ مانع شدن از ریزش آب به محیط پیرامون شوفاژ

بعد از اینکه هوای سرد از جداره های داخلی شوفاژ تخلیه شد، آب داغی که داخل لوله کشی شوفاژ باقی مانده به طور همزمان از سیستم خارج می شود و ممکن است روی زمین و محیط اطراف شوفاژ بریزد. برای جلوگیری از پیش آمدن چنین شرایطی می توانیم با استفاده از دستمال آب خارج شده از مدار را جذب کنیم و یا با قرار دادن ظرف مناسب زیر شیر خروجی، از ریختن و تماس قطره های اب خارج شده از سیستم به محیط پیرامون و روی زمین جلوگیری کنیم.

جلوگیری از ریزش آب داخل شوفاژ یکی از مراحل آموزش هواگیری شوفاژ

گام پنجم؛ تکمیل فرآیند هواگیری شوفاژ

در مرحله بعدی هواگیری شوفاژ باید مطمئن شویم که هوای محبوس شده در جداره های داخلی شوفاژ به طور کامل از مدار خارج شده است. اگر جریان آب خارج شده از شیر خروجی شوفاژ به یک حالت ثابت و پایدار برسد و فاقد هوا باشد، می توانیم اطمینان حاصل کنیم که کل هوای داخل شوفاژ تخلیه شده است و هواگیری با موفقیت انجام شده است.

گام نهایی؛ بستن شیرهای ورودی و خروجی شوفاژ

در مرحله نهایی فرآیند هواگیری شوفاژ تنها کاری که باید انجام دهیم این است که مجدد آچار مخصوص هواگیری شوفاژ را روی بخش مربعی شکلی که روی شیرهای ورودی و خروجی قرار دارد، گذاشته و آن را در جهت گردش عقربه های ساعت می چرخانیم تا شیرها بسته شوند. دقت کنید که هواگیری شوفاژ را برای تمام شوفاژ های موجود در ساختمان انجام دهید.

بستن شیرهای ورودی و خروجی شوفاژ

نتیجه گیری: آیا با استفاده از آموزش هواگیری شوفاژ می توانیم این کار را خودمان انجام دهیم؟

با ورود به فصل سرما، پیش از راه انداختن سیستم های گرمایشی و شوفاژها لازم است که برای عملکرد بهتر آنها، شوفاژها را هواگیری کنیم. شما می توانید با استفاده از این راهنمای آموزش هواگیری شوفاژ، فرآیند هواگیری را خودتان انجام دهید اما نکته ای که لازم است به آن توجه کنید این است که تمامی اصول گفته شده در این مقاله را مرحله به مرحله و با دقت بالایی انجام دهید و بعد از اتمام هر مرحله از نحوه درست انجام آن اطمینان حاصل نمایید.

مطلبی که تحت عنوان آموزش هواگیری شوفاژ به صورت مرحله به مرحله خواندید، توسط نویسندگان شرکت فنی مهندسی تهویه گستر راگا و به صورت اختصاصی نوشته شده است. استفاده از این مطلب با ذکر بلامانع است.

آرزو نیاسری
کارشناس سیستم های تهویه متبوع


4 پاسخ به “روش هواگیری شوفاژ؛ آموزش مرحله به مرحله هواگیری شوفاژ”

  1. امین اسفندیاری گفت:

    سلام ببخشید می خواستم بپرسم که چجوری میشه شوفاژ و هواگیری کرد و اینکه اگه هواگیری نکنیم مشکلی براش پیش میاد؟ ممنون

    • وجود هوا در سیستم شوفاژ می تواند باعث کاهش قدرت و گرم نشدن شوفاژ شود. چنانچه می خواهید به رفع هوای شوفاژ بپردازید، می توانید مراحل این آموزش را پشت سر گذاشته و یا از خدمات تعمیر شوفاژ استفاده کنید.

  2. زهرا امره گفت:

    سلام خسته نباشید .مرسی از سایتتون. میخام بدون چجوری مطمئن شیم شوفاژون کامل هواگیری شده؟

    • چنانچه هواگیری شوفاژ به درستی انجام شده باشد، رادیاتور گرمای کافی تولید خواهد کرد و به این ترتیب می توان اطمینان داشت که حرارت کافی جهت گرم شدن منزل وجود خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×