انواع استخر و اجزای تشکیل دهنده آنها

انواع استخر و اجزای تشکیل دهنده آنها

انواع گوناگون استخر و اجزای تشکیل دهنده آن ما را با مدل های مختلف استخر و کاربرد آنها در جاهای مختلف و اجزای تشکیل دهنده آن آشنا می کند امروزه انواع گوناگون استخر مطابق با سلایق و ویژگی های خاصی طراحی شده اند. انواع استخر و اجزای تشکیل دهنده آنها از گذشته تا به امروز در شکل ظاهری و ابعاد آن دستخوش تغییرات چشمگیری داشته است دراین مطلب می خواهیم با انواع استخرها و اجزای تشکیل دهنده آن آشنا شویم پس با ما همراه شوید.

انواع استخرها

در این بخش می خواهیم با انواع استخرها آشنا شویم.

استخرهای آپارتمانی وشخصی Homeowner pool

یکی از انواع استخرها، استخر شخصی و خصوصی است، همانگونه که از اسمش پیداست شخصی و خصوصی بوده وبرای عموم کاربردی ندارد، فقط مالکین آپارتمان ،اعضای خانواده و مهمانان شخصی می تواننداز آن استخر استفاده کنند .

استخرهای همگانی public pool

یکی دیگر از انواع استخرها، استخر عمومی است که مورد استفاده عموم بوده یعنی هرکس می تواند از آن استفاده کند و یک سری از استخرهای عمومی متعلق به ارگان های و سازمان های دولتی است و لازم به ذکر است که بگویم همین استخر عمومی دارای بخش های مختلف و تقسیم بندی هایی برای سنین مختلف است مثلا قسمتی از استخر با ابعاد بزرگ که از نیم متر تا 4 متر می باشدمختص بزرگسالان است اما قسمتی که به کودکان اختصاص دارد با ابعاد کوچک تر و عمق کم تری برخوردار است و همچنین استخر عمومی دارای سونا بخار ، سونا خشک و جکوزی است .

استخرهای اقیانوسی و دریایی ocean pool

استخر اقیانوسی یکی از انواع استخرها

استخر اقیانوسی ( رو باز ) باز یکی دیگر از انواع استخرها است که معمولا در کشورهای دارای شهرهای ساحلی و در گوشه کنار دریاها و اقیانوس ها احداث می شوند و توسط جزر و مد آب آنها مهیا می شود و مابقی آب ها از بغل های استخر سرریز شده و به داخل اقیانوس ها و دریاها می ریزد.

استخرهای درمانی therapeutic pool

یکی دیگر از پرطرفدارترین انواع استخرها، استخرهای آب درمانی است که استفاده از این نوع استخرها به دلیل خواص درمانی آن از ایام القدیم حتی چهارهزارسال پیش قبل از مسیح هم از آن بهره می بردند، استخر درمانی شامل یخ، آب سرد و گرم که امروزه برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری هایی مانند کمر درد، پا دردو برای تندرستی استفاده می شود. استخرهای های درمانی هم شامل بخش های مختلف می باشد:

  • حوضچه های آبگرم
  • سونای بخار و خشک
  • حوضچه های آبگرم طبیعی
  • حوضچه های آب یخ

استخر آبگرم SPA pool

هدف از ساخت این نوع استخرها به منظور ریلکس کردن و درمان یکسری از بیماری ها است که دارای بخش های گوناگونی مانند حمام آب طبیعی و معدنی ,آب داغ، آب یخ، فرآیند ورود هوا و اکسیژن به داخل آب و خنک کاری فضا به وسیله آبپاش است و باید به این نکته توجه کنید که استخرهای آب گرم کم عمق بوده و برای شنا کردن و شیرجه زدن مناسب نیست .

استخر پرش در آب یا شیرجه Diving pool

استخر شیرجه و یا پرش در آب که در آن افراد داوطلب بر روی تخته های پرش در آب و یا سکوها که شامل ارتفاعات گوناگون از 1 تا 10 می باشد قرار می گیرند و عمل پرش در آب صورت می گیرد. رمز پیروزی در این رشته ورزشی اولاً میزان تعادل و تمرکز شیرجه زدن داوطلب است دوماً فراهم آوردن نظم و سکوت فضا برای حفظ تعادل داوطلب برای زدن حرکات سخت و پیچیده شیرجه زدن می باشد.

استخر کف حرکتدار Movable bottom pool

استخر کف حرکتدار (متحرک)به استخرهایی گفته می شود که با بهره گیری از یک دستگاه هیدرولیک کف استخر بالا می آید و زمان هایی که به آن احتیاجی ندارید می توانید آن را کنار بگذارید. یکی دیگر از مزیت هایش دارا بودن آبپاش هایی که به صورت خودکار استخر شما را تمیز می کند و نیازی نیست که خودتان دست به کار شویدو از همه مهم تر این نوع استخرها هزینه کم تری نسبت به بقیه استخرها دارد و برای افراد معلول خیلی مناسب است.

اجزای اصلی تأسیسات استخر

در این بخش می خواهیم با 6 بخش اصلی تأسیسات استخر آشنا شویم، قبل از اینکه به سراغ بخش های تأسیسات برویم من یک توضیح مختصری درباره این قسمت در اختیار شما قرار می دهم که تأسیسات بخش مهمی در ساختن استخر داردو همین طور اجزای این تآسیسات چند وقت یک بار نیاز به چک کردن و در صورت خرابی و یا داشتن مشکل فنی باید به متخصصین آن مراجعه کرد که کار راحتی نیست و حتما کسانی که متخصص و یا سر رشته ای در این کار را دارند قادر به ساختن و تعمیرات آن هستند. شما در این بخش با یکسری از اجزا اصلی آن به صورت کلی آشنا می شوید ….

مقاله پیشنهادی: ساخت استخر

مدار حرکت آب (circulation )

مدار حرکت و یا گردش آب، یکی از اجزای تأسیسات استخر است که این قسمت دارای یک فیلتر تصفیه بزرگ، پمپ، شیرآلات و لوله کشی هایی برای ورود و خروج آب از طرف استخر و جکوزی و همین طور برعکس می باشد .

فواره و آبنما (Water features )

تصویر فواره به عنوان یکی از زیباترین اجزای تأسیسات استخر

اجزای اصلی این قسمت متشکل از یک آبنما، دو فواره موجود در کف و چهار فواره در گوشه استخر که به کمک سیستم های آبرسانی، آب از بیرون به داخل استخر جاری می شود و سیستم آبرسانی لازم به ذکر است که همین اجزای گفته شده خود دارای بخش های مختلفی است.

هیترها ( Heaters )

هیترها یکی از انواع تأسیسات استخر هستند که اجزای متشکل این بخش شامل دو نوع هیتر است که اولی یک پمپ گرمایشی ( heat pump) و دومی یک هیتر گازی (propane heater ) و به علاوه رگولاتور گاز (propane regulator ) جز دیگر این بخش می باشد، پمپ حرارتی باعث افزایش دما در استخر می شود و دارای عملکرد بهتری است، اما هیتر گازی باعث افزایش دمای آب جکوزی در بازده زمانی کمی در نظر گرفته شده است، حالا میریم سراغ رگولاتور که میزان گاز ورودی به هیترگازی را کنترل میکند.

سیستم های اتوماتیک مواد شیمیایی (Automated chemical system )

در این سیستم های اتوماتیک مواد شیمیایی که یکی از اجزای تأسیسات است دو ماده شیمیایی مهم مورد نیاز استخر به نام کلرواسید برای تنظیم pH وجود دارد، که به کمک این سیستم به طور کاملاً خودکار وارسی و اندازه گیری می شوند، اما سه مورد اصلی عهده دار این کار در استخر هستند،عبارت اند از یک فرآیند وارسی و سنجیدن مواد شیمیایی استخر، یک سیستم کلرزنی نمکی و یک محفظه اسید به علاوه یک پمپ تزریق را تشکیل می دهند.

نورپردازی استخر ( Lighting )

نورپردازی یا lighting جذاب ترین و زیبا ترین بخش اجزای تأسیسات استخر است شامل تمامی نورهایی است که در داخل استخر و فضاهای بیرونی استفاده می شود و توانایی اینکه از خود نورهای مختلف را ساطع کند را داراست. برای اینکه ما به هردلیلی اشراف کامل به تنظیم و کنترل بهتر روشنایی و نور راداشته باشیم کل لامپ ها به یک پنل مرکزی جدا و قابل دسترسی متصل هستند. داخل جکوزی، فواره ها، آب نما ها، فضاهای نزدیک به استخر که برای نشستن از آن استفاده می کنند و روی دیواره ها، گوشه و کف استخر جاهایی است که امروزه افراد در این قسمت ها از سیستم نورپردازی استفاده می کنند.

فرآیند کنترل تأسیسات استخر (control system)

این فرآیند تماماً به صورت خودکار عمل میکند. تمام تجهیزاتی که برای ساخت انواع استخر به کار گرفته می شود مانند آب نماها، فواره ها، پمپ ها، جت های جکوزی، لامپ ها و کنترل کننده های مواد شیمیایی به کمک یکسری عوامل به راحتی قابل مدیریت و وارسی هستند.

استخرها یکی از پرطرفدارترین تفریحات است

ما با خواندن این مطلب با انواع مختلف استخر و تمامی اجزای تشکیل دهنده ی آن آشنا شدیم و پی بردیم که استفاده از استخرها نه تنها در گذشته، بلکه امروزه هم طرفداران زیادی دارد و همچنان مورد استقبال افراد بسیاری است. استخرها علاوه بر اینکه نوعی تفریح به حساب می آیند، خواص درمانی هم دارند و برای رفع گرفتگی های عضلانی به شدت توصیه می شوند. در ضمن ساخت و تعمیر استخر و جکوزی کار آسانی نیست و باید آن را به دست متخصصین حرفه ای سپرد که شرکت ما با بهره گیری از افراد متخصص آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد.

مینا اصغری
مهندس مکانیک و کارشناس سیستم های تهویه متبوع


یک پاسخ به “ساخت استخر”

  1. ali گفت:

    عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×